انتشار این مقاله


می‌خواهید خواب‌هایتان را به یاد آورید؟ ویتامین B6 مصرف کنید

تحقیقات جدید توسط دانشگاه آدلاید بیان کرد که مصرف ویتامین B6 می‌تواند به افراد در به یادآوردن رویاهایشان کمک کند.

تحقیقات جدید توسط دانشگاه آدلاید بیان کرد که مصرف ویتامین B6 می‌تواند به افراد در به یاد آوردن رویاهایشان کمک کند.

در این تحقیق که ۱۰۰ شرکت‌کننده از نقاط مختلف استرالیا حضور داشتند هر شب قبل از به خواب رفتن دوزهای بالایی از ویتامینB6 را برای ۵ شب متوالی مصرف کردند.

دکتر Denholm Aspy می‌گوید:

نتایج تحقیق نشان داد که ویتامین B6 توانایی افراد در به یاد آوردن رویاهایشان را در مقایسه با گروه شاهد بالا می‌برد. ویتامینB6 رنگ، وضوح یا میزان عجیب غریب بودن خواب‌های افراد را تغییر نمی‌داد. همچنین هیچ تاثیری بر الگوهای خواب افراد نداشت. این نخستین بار بود که که چنین تحقیقی در یک مقیاس گسترده برمیزان تاثیر ویتامین B6 و سایر ویتامین‌های گروه B بر روی خواب اشخاص صورت می‌گرفت.


مقاله مرتبط: همه چیز درباره ی ویتامین B6


در این مطالعه تصادفی، دو سو کور، کنترل شده با پلاسبو شرکت‌کنندگان ۲۴۰ میلی گرم ویتامین B6 را بلافاصله قبل از خواب دریافت کردند. شرکت‌کندگان این تحقیق قبل از مصرف ویتامین B6 به ندرت خواب‌های خود را به یاد می‌آوردند اما در پایان تحقیق آن‌ها پیشرفت در این زمینه و به یادآوری خواب‌هایشان را گزارش کردند.

رویا دیدنیکی از شرکت‌کنندگان می‌گوید:به نظر می‌رسد که خواب‌هایی که می‌دیدم شفاف‌تر و شفاف‌تر شده بودند و از این‌رو به خاطر سپردن آن‌ها آسان‌تر شده بود. هم‌چنین با گذشت زمان قسمت‌ها یا جزئیاتی از خواب فراموشم نمی‌شدند.

و گفته یکی دیگر از شرکت‌کنندگان بدین صورت بود که: خواب‌های من بیشتر شبیه واقعیت شده‌بودند و نمی‌توانستم برای رفتن به رختخواب و خواب دیدن منتظر بمانم!

دکتر  Aspyمی‌گوید: به طور متوسط هر شخص شش سال از عمر خود را صرف خواب دیدن می‌کند. اگر ما قادر به شفاف‌تر ساختن و کنترل‌کردن رویاهایمان شویم، خواهیم توانست از ساعات خواب خود به طور مفیدتری استفاده کنیم. خواب دیدن آگاهانه زمانی که در حال دیدن آن خواب هستیم مزایای بالقوه زیادی دارد. برای مثال از این طریق می‌توانیم خواب‌های واضح‌تری ببینیم تا بر کابوس‌های خود غلبه کنیم، در درمان فوبیاهای خود استفاده کرده و روش‌های خلاقانه‌تری برای حل مشکلات خود در بیداری داشته باشیم، مهارت‌های رفتاری خود را بهبود بخشیده و حتی به بازسازی آسیب‌های فیزیکی کمک کنیم.

آنچه برای داشتن خواب‌های شفاف‌تر مهم است این است که در مرحله نخست و به صورت نرمال بتوانیم خواب ببینیم و آن‌ها را به یاد بیاوریم  و ویتامین B6 تنها یک عامل کمک‌کننده است.

ویتامین B6ویتامین B6 به طور طبیعی در غذاهای محتلفی شامل سبزیجات (مانند اسفناج و سیب زمینی)، شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، کبد و ماهی، دانه‌ها، حبوبات، میوه ها (مانند موز و آوکادو) وجود دارد.

مطالعات بیشتری در این زمینه برای بررسی اینکه آیا تاثیر ویتامین B6 بر خواب دیدن به میزان مصرفی آن در رژیم غذاییمان ربط دارد یا خیر. اگر ویتامین B6 تنها برای افرادی که در رژیم غذایی خود مقدار کمی ویتامین B6 دارند موثر باشد در این صورت ممکن است با گذشت زمان و مصرف بیشترش تاثیر آن بر دیدن خواب کاهش یابد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید