انتشار این مقاله


دستاوردهای عظیم (۱۷): شناسایی اشعه‌ی فروسرخ

هرشل آزمایش بیشتری روی این قسمت که آن را Calorific Rays (اشعه‌های گرمازا) می‌نامید انجام داد و دریافت بازتاب، انکسار، جذب و انتقال آن مانند نور مرئی است.

فریدریک ویلیام هرشل (۱۸۳۸-۱۷۳۸) در هانوفر آلمان متولد شد و موسیقیدان و ستاره‌شناسی مشهور بود. در سال ۱۷۵۷ به انگلستان نقل مکان کرد و با خواهرش کارولین، برای کاوش در آسمان شب تلکسکوپ‌هایی ساختند. نتیجه‌ی کار آن‌ها ایجاد چندین کاتالوگ از ستاره‌های دوتایی و سحابی‎ها بود. یکی دیگر از دلایل شهرت هرشل کشف اورنوس بود؛ اولین سیاره‌ی جدید پس از زمان باستان!


نام کشف: اشعه‌ی فروسرخ

نام کاشف: ویلیام هرشل

سال کشف: ۱۸۰۰


در سال ۱۸۰۰ هرشل کشف بزرگ دیگری کرد. او می‌خواست بداند که چقدر حرارت از فیلتر‌های رنگی مختلفی که برای مشاهده نور خورشید استفاده می‌کرد عبور می‌کند. او متوجه شد که به نظر می‌رسد فیلترهای رنگ‌های میزان حرارت مختلفی را عبور می‌دهند. هرشل فرض کرد که رنگ‌ها ممکن است دماهای مختلفی داشته باشند بنابراین آزمایش هوشمندانه‌ای را برای بررسی فرضیه خود طراحی کرد. او نور خورشید را از منشور شیشه‌ای عبور داد تا رنگ‌ها از هم تفکیک شوند، سپس درجه حرارت هر رنگ را اندازه‌گیری کرد. هرشل از سه دماسنج با حباب‌های سیاه (برای جذب بیشتر گرما) استفاده کرد و برای هر رنگ موجود در طیف، یکی از دماسنج‌ها را داخل آن رنگ و دو دماسنج دیگر را به عنوان نمونه‌های کنترل در بیرون طیف قرار داد. او با اندازه‌گیری دمای هر یک از رنگ‌های بنفش، آبی، سبز، زرد، نارنجی و نور قرمز، متوجه شد که دمای تمام رنگ‌ها بالاتر از دمای کنترل است.


مقاله مرتبط: یک‌ قدم نزدیک‌تر تا ساخت شنل نامرئی کننده!


علاوه بر این، او دریافت که دمای رنگ‌ها در طیف از بنفش تا قرمز افزایش می‌یابد. پس از شناخت این الگو، هرشل تصمیم گرفت تا درجه حرارت را دقیقا کنار رنگ قرمز، جایی که رنگی دیده نمی‌شد اندازه بگیرد. در کمال تعجب مشاهده کرد که دمای این قسمت از تمام رنگ‌ها بیشتر است. هرشل آزمایش بیشتری روی این قسمت که آن را Calorific Rays (اشعه‌های گرمازا) می‌نامید انجام داد و دریافت بازتاب، انکسار، جذب و انتقال آن مانند نور مرئی است. آنچه هرشل کشف کرده بود نوعی نور (یا تابش) بود که فراتر از نور قرمز است؛ چیزی که اکنون تحت عنوان مادون قرمز یا فروسرخ می‌شناسیم. آزمایش هرشل مهم بود زیرا برای اولین بار محدود بودن حس بینایی انسان را اثبات کرد!

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید