انتشار این مقاله


محققان سلول ایمنی نامتعارفی کشف کرده‌اند که با عفونت‌های ویروسی مبارزه می‌کند

محققان یک نوع سلول ایمنی جدید نامتعارف با توان مبارزه با عفونت‌های ویروسی کشف کرده‌اند.

تحقیقات صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه بیرمنگام یک نوع سلول ایمنی جدید نامتعارف با توان مبارزه با عفونت‌های ویروسی کشف کرده‌اند. این تحقیق که در مجله Nature Communications‌ منتشر شد بر روی لنفوسیت‌های T کنترل کننده سیستم ایمنی ما بررسی‌هایی را انجام داده است.

به طور کلی این تحقیق یک زیرمجموعه از لنفوسیت های غیر متعارف V-delta-2 را تعریف کرده است که نوعی سلول گاما دلتا T – یک کلاس از سلول های ایمنی که بسیار کم راجع به آنها می‌دانیم- هستند.


مقاله‌ی مرتبط: تقویت حافظه سلول ایمنی برای بهبود واکسن و ایمونوتراپی سرطان


یافته‌های جدید بیان کرده‌اند که این زیرمجموعه از سلول‌های T نه تنها در هنگام تولد وجود دارد، بلکه در بزرگسالان نیز در سطوح پایین همچنان وجود دارد و می‌توانند در طول عفونت های ویروسی به شدت افزایش یابد.

محققان بررسی کردند تا ببیند این زیرمجموعه از لنفوسیت‌های T چگونه به یک عفونت ویروسی به نام سیتومگالوویروس (CMV) پاسخ خواهد داد. آنها دریافتند زمانی که این لنفوسیت‌های T نشانه‌هایی از عفونت ویروسی را دریافت کردند هم تعدادشان افزایش یافت و هم دستور کشتن ویروس‌ها توسط دستگاه ایمنی به آن‌ها صادر شد. Dr Martin Davey می‌گوید:

این سلول ها به وضوح می‌توانند با برخی از چالش های کلیدی که برای دستگاه ایمنی بدن اتفاق میافتد سازگاری پیدا کنند. پس از عفونت ویروسی، آنها از پیش ماده‌های بی ضرر به آنچه که ظاهراً قاتل بی رحم هستند، تغییر می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانند به بافت‌ها دسترسی پیدا کنند، جایی که ما معتقدیم سلول های هدف آلوده به ویروس را در آنجا شناسایی و تخریب می‌کنند.

نتایج حاصل از تحقیقات  قبلی نشان می‌دهد که بسیاری از سلول‌های گاما دلتا T که سیستم ایمنی بدن ما را کنترل می کنند می‌توانند با چالش‌های عفونی سازگار شوند.

درحال حاضر تیم در حال تلاش بیشتر برای درک این موضوع است که این سلول‌های T-killer غیرمتعارف تا چه اندازه می‌توانند مهم باشند و چگونه از آنها برای مهار عفونت‌های ویروسی می‌توان استفاده کرد. Dr Davey اضافه کرد:

ما معتقدیم این لنفوسیت‌های T به دفاع در برابر عفونت‌های ویروسی کبدی -که از نواحی در معرض عفونت‌ها هستند- بسیار کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند زمانیکه سایر قسمتهای سیستم ایمنی ما به خوبی کار نمی‌کنند، مثلاً در نوزادان تازه متولد شده یا بیمارانی که عضو پیوندی دریافت کرده‌اند و سیستم ایمنیشان را  جهت جلوگیری از پس زدن پیوند سرکوب کرده‌اند از اهمیت بالای برخوردار باشند. در اینچنین شرایطی تقویت فعالیت این سلول‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد از این‌رو ما در حال کشف نحوه انجام کار این سلول‌ها هستیم.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید