انتشار این مقاله


‎تقویت حافظه سلول ایمنی برای بهبود واکسن و ایمونوتراپی سرطان

داروهایی که پروتئازومای سلول یا مرکز بازیافت را فعال می‌کنند، تعادل را به نفع سلول های T خاطره  تغییر می‌دهند.

‎واکسنها و ایمونوتراپی سرطان اساسا یکسان هستند: آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و آن را بهبود می‌بخشند تا با عامل بیماری‌زا مبارزه کند، این عامل می تواند میکروب یا یک بدخیمی باشد. هر دو رویکرد بر روی سلولهای CD8 T، تمرکز می‌کنند. این سلولها یک نوع سلول ایمنی هستند که می‌توانند بلافاصله عامل بیماری‌زا را بکشند یا آن را به “حافظه” بسپارند و حفاظت بلند‌مدت ایجاد کنند.


مقاله مرتبط: آنتى بادى انسانى، عملكرد داروهاى سرطانى را تقويت مى كند


‎در آزمایش موش‌ها، محققان دانشگاه پزشکی سان دیگو در کالیفرنیا کشف کردند که داروهایی که پروتئازومای سلول یا مرکز بازیافت را فعال می کنند، تعادل را به نفع سلول های CD8 T خاطره، تغییر می‌دهند. این روش می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا چگونگی کارکرد بهتر واکسن ها و ایمنوتراپی ها را بهبود ببخشد، و تعیین کند که چه مدتی زمان می‌برند.

‎جان تانگ چانگ، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه سن دیگو، گفت:

‎ما قبلا می‌دانستیم که سلول های فعال CD8 T به طور نامتقارن تقسیم می‌شوند و سلول‌های خاطره و سلول‌های عملگر تولید می‌کنند اما واقعا نمی‌دانستیم که چگونه جدایی نابرابر اجزای سلولی در هنگام تقسیم سلول‌های CD8 T به سرنوشت آنها بستگی دارد.

‎با استفاده از موش ها و مدل های سلولی، چانگ و تیمش حدس زدند که دو نوع مختلف از سلول های CD8 T، عملگر و خاطره، در میزان فعالیت پروتئازوم تفاوت دارند. پروتئازوم سلولی، مکانیسم سلولی است که پروتئین های آسیب دیده یا غیرضروری را تجزیه و بازیافت می‌کند و یک بخش ضروری در تمام سلول ها است و محققان اخیرا کشف کرده‌اند که دستکاری فعالیت پروتئازوم می‌تواند عملکرد سلولی را تغییر دهد.


مقاله مرتبط: توانمند سازي دستگاه ايمني روش نوين مقابله با سرطان


‎فعال‌کننده‌ها و مهارکننده‌های پروتئازوم تجاری در دسترس هستند. بورتزومیب، یک داروی ضدسرطان که برای درمان میلوم چندگانه استفاده می‌شود، فعالیت پروتئازوم را مهار می‌کند. چانگ و تیمش کشف کردند که سیکلوسپورین، داروی سرکوب‌کننده ایمنی که برای بیماران دریافت‌کننده عضو تجویز می‌شود، پروتئازوم را در سلول‌های CD8 T فعال می‌کند.

‎علاوه بر این، آنها دریافتند که درمان سلول‌های CD8 T با سیکلوسپورین بلافاصله پس از عفونت میکروبی، در مقایسه با درمان شاهد، سلول‌های خاطره دوبرابری تولید می‌کند.

‎چانگ گفت:

‎در حالی که تاکنون این کار تنها در سلول‌های موش و مدل‌های عفونت آزمایشگاهی انجام شده است، ما پیش‌بینی می‌کنیم که این روش می‌تواند یک روز به عنوان یک درمان جادویی استفاده شود -یک یا دو دوز تقویت‌کننده ایمنی در کنار واکسن یا ایمونوتراپی سرطان می‌تواند به کار مداخله‌گر کمک کند تا بهتر انجام شود و طولانی‌تر تاثیر بگذارد.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید