انتشار این مقاله


سرطان کولون: آسپیرین میزان بقای بیماران را افزایش می‌دهد

داروهای گران‌قیمت همواره برنده نیستند.

نتایج مطالعۀ جدیدی که توسط پژوهشگران دانشگاه کاردیف انجام شده، نشان می‌دهد که تجویز آسپیرین با دوز کم اثربخشی قابل ملاحظه‌ای در درمان سرطان کولون دارد. آسپیرین (aspirin) یا استیل سالیسیلیک اسید، دارویی است که برای درمان بیماری‌های قلبی و جلوگیری از بروز سکته مغزی استفاده می‌شود.

تاکنون چندین مطالعه به نقش آسپیرین با دوز پایین در پیشگیری از بروز سرطان اشاره کرده بودند. هم‌اکنون، پژوهشگران بریتانیایی به خوبی نشان داده‌اند که مصرف آسپیرین در دوزهای کم به درمان سرطان‌ها – خصوصاً سرطان کولون – کمک می‌کند.

محققان در این پژوهش فراتحلیل (meta-analysis)، اثربخشی سرطان بر میزان بقای بیماران را مورد ارزیابی قرار دادند. آن‌ها نتایج درمانی مربوط به ۱۲۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان را که از آسپیرین نیز در رژیم درمانی خود استفاده می‌کردند، با نتایج درمانی گروهی دیگر از بیماران مقایسه نمودند. اعضای گروه دوم، با جمعیتی بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر، در دورۀ درمانی خود آسپیرین دریافت نکرده بودند.

پژوهشگران پس از انجام بررسی‌های لازم، دریافتند که میزان بقا در گروه اول از بیماران که آسپیرین دریافت می‌کردند، نسبت به گروه دوم، ۲۰ الی ۳۰ درصد بالاتر بود. به علاوه، مصرف آسپیرین با کاهش خطر متاستاز یا انتشار سلول‌های سرطانی در بدن بیماران گروه اول همراه بود.


مقاله مرتبط: آسپرین خطر ابتلا به سرطان معده و روده را کاهش می‌دهد


بین چندین مطالعه‌ای که نتایج آن در انجام این پژوهش لحاظ شده است، مطالعه‌ای به چشم می‌خورد که بر روی گروهی از بیماران مبتلا به سرطان کولون صورت گرفته بود. بر اساس نتایج این مطالعۀ قدیمی‌تر، میزان بقا در مردان و زنان بالای ۶۵ سال و غیردیابتی که به طور مرتب آسپیرین مصرف می‌کنند، برابر با همین مقدار در افرادی است که به ترتیب ۵ و ۴ سال جوان‌ترند.

به نظر می‌رسد آسپیرین از اهمیت درمانی بالایی در درمان بیماران مبتلا به سرطان کولون برخوردار باشد، چرا که سرطان کولون، موضوع اکثر مطالعاتی بوده که نتایج آن به عنوان منبع در انجام این پژوهش به کار رفته است. سرطان پروستات و سرطان پستان نیز از جمله بدخیمی‌هایی هستند که ارتباط قابل توجهی با آسپیرین دارند.


مقاله مرتبط: مکمل‌های آهن احتمالاً سرطان روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می‌دهند


نتایج این مطالعۀ جدید نشان میدهد که داروهای ژنریک و ارزان‌قیمت – نظیر آسپیرین – نیز می‌توانند در جلوگیری از انتشار سلول‌های بدخیم به بافت‌های مجاور، یا کاهش دادن سرعت رشد این سلول‌ها، به کار گرفته شوند.

پژوهشگران دانشگاه کاردیف در نظر دارند یک مطالعۀ پیگیری جدید با عنوان “Add-Aspirin” را به جریان بیندازند، که در نظر دارد اثربخشی درمانی آسپیرین را بر روی سایر انواع سرطان نیز مورد بررسی قرار دهد. انتظار می‌رود ۱۱ هزار داوطلب از بریتانیا، ایرلند و هند در این مطالعه شرکت کنند. این بیماران که به یکی از سرطان‌های پستان، معده، مری و یا پروستات ابتلا دارند، به مدت ۵ سال آسپیرین دریافت خواهند نمود. در ادامه اثربخشی آسپیرین در میزان بقای داوطلبین مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

نتایج این مطالعه در ژورنال Plos One Medicine منتشر شده است.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید