انتشار این مقاله


قارچ bd منشاء رازآلود ویرانگرترین بیماری‌ حیات وحش

منشاء رازآلود ویرانگرترین بیماری‌ حیات وحش یافت شد.

در سال ۱۹۷۰ مرگ‌های بدون دلیل و سریع قورباغه‌های درختی و سایر دوزیستان در جنگل‌های ابری آمریکای مرکزی محققان را دچار سردرگمی کرده بود. این نگرانی با فهمیدن کاهش جمعیت این حیوانات در سراسر کره زمین توسط متخصصان خزنده‌شناسی، بیش‌تر نیز شد. این ماجرا در حالی بود که این کاهش جمعیت با در خطر انقراض قرار گرفتن بعضی از گونه‌ها نیز همراه بود. محققان بالاخره در سال ۱۹۹۸ دلیل این ماجرا را پیدا کردند: قارچ Bd با نام کامل باتراکوکیتریوم دندروباتیدیس (Batrachochytrium dendrobatidis) که پوست را مورد هجوم قرار می‌داد و باعث نارسایی‌هایی قلبی می‌شد، باعث به وجود آمدن این مشکل شده بود. اما این‌که از کجا و چه زمانی این قارچ نشأت گرفته، همچنان یک راز باقی مانده است.

منشاء قارچ bd

قارچ bd چهار زیرشاخه دارد که اروپا، آفریقا و برزیل هر کدام یکی دارند و چهارمی که مسری بوده و به راحتی گسترش می‌یابد، همه جا یافت می‌شود. یک آنالیز جدید که شامل ترتیب دهی ژنوم ۱۷۷ نمونه از bd  از سراسر دنیا می‌شد، نشان داد که یک زیرشاخه پنجمی نیز وجود دارد که در قورباغه‌های موجود در کره جنوبی یافت شده است. این نمونه‌ها بزرگ‌ترین تنوع ژنتیکی را داشتند که این فرضیه را به وجود می‌آورد که احتمالاً این زیرشاخه اجداد زیرشاخه‌های دیگر بوده است که بعداً به بیرون از آسیا گسترش پیدا کرده است. محققان این موضوع را چند روز قبل در Science گزارش دادند. براساس میزان جهش، محققان تخمین می‌زنند که اجداد جهانی که باعث به وجود آمدن زیرشاخه‌های دیگر شده‌اند به حدود ۵۰ الی ۱۲۰ سال قبل بر‌می‌گردند.


مقاله مرتبط: حیات وحش؛ تعیین زمان مناسب برای تداوم نسل


این زیرشاخه‌های جدید از آن زمان به طور گسترده همراه با دوزیستانی که به منظور تجارت حیوانات خانگی انتقال می‌یافتند، پخش شده‌اند. برای مثال زیرشاخه‌ی آسیایی در وزغ‌های شرقی (Bombina orientalis, nv در تصویر) شناسایی شد که با فروش به عنوان حیوان خانگی به اروپا منتقل شده است.

اعضای تیم در ادامه گفتند که به نمونه‌های بیشتری در آسیا نیاز است تا سایر زیرشاخه‎های Bd نیز شناسایی شوند زیرا اگر آنها نیز گسترش یابند، ممکن است یک تهدید جدید به وجود آورند. این امنیت سیستمی نیازمند آن است که محدودتر شود. در دهه گذشته تعداد زیادی سمندر در اروپای شمالی قربانی شده‌اند که به دلیل قارچ B. Salamandrivorans بوده است. لازم به ذکر است که این قارچ نیز مانند قارچ Bd منشا آسیایی دارد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید