انتشار این مقاله


چشم‌ها شخصیت شما را لو می‌دهند!

هوش مصنوعی می‌تواند شخصیت افراد را فقط از روی حرکات ناخودآگاه چشم تشخیص دهد.

شاید می‌پندارید شناختن شما خیلی سخت باشد ولی هوش مصنوعی می‌تواند شخصیت افراد را فقط از روی حرکات ناخودآگاه چشم تشخیص دهد.

روانشناسان حدس می‌زنند شخصیت افراد بر طرز نگاه آنها تاثیر می‌گذارد؛ برای مثال افراد کنجکاو بیشتر تمایل دارند به اطرافشان نگاه کنند و افراد روشن‌فکر به تصاویر خیالی خیره می‌شوند. Tobias Leotscher و همکارانش در دانشگاه South Australia ماشینی برای مطالعه‌ی عمیق‌تر ارتباط بین حرکات چشم و شخصیت افراد طراحی کردند.

آنها به ۴۲ دانشجو، عینک‌های هوشمندی که حرکات چشم را تعیین می‌کردند دادند و از آنها خواستند هنگام پیاده‌روی در محوطه‌ی دانشگاه و خرید از مغازه، آنها را به چشم بزنند. همچنین دانشجویان، پرسشنامه‌ای را که ۵ حالت شخصیتی اصلی شامل عصبانیت، برونگرایی، سازگاری، وظیفه‌شناسی و صداقت را دربرداشت، پر کردند.


مقاله‌ی مرتبط: هوش مصنوعی صدای ایست قلبی را می‌شنود


الگوریتم تیم تحقیقاتی نشان داد که الگوهای حرکات چشم در حالات شخصیتی خاص، تکرار می‌شوند. برای مثال افراد عصبی سریع‌تر پلک می‌زدند درحالی که افراد روشن‌فکر بیشتر حرکات چشم به دوطرف داشتند و افراد مسئولیت‌پذیر دارای نوسان بیشتری در قطر مردمکشان بودند.

تحقیقات آینده احتمالا این الگوها را با تغییرات بیوشیمیایی مغز ارتباط دهند. مواد شیمیایی مغز مثل دوپامین و نورآدرنالین به‌عنوان عوامل موثر در شخصیت و متعاقب آن، فرکانس پلک‌زدن و قطر مردمک شناخته‌شده‌اند.

در حال حاضر این الگوریتم حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد قدرت پیش‌بینی بیشتری نسبت به حالت تصادفی برای افتراق چهار حالت شخصیتی اول داشته، و در مورد صداقت نیز هیچ پیشرفتی حاصل نشده‌است.

اما باید این نکته را نیز درنظر گرفت که شاید تمام اینها بخاطر کم‌بودن تعداد افراد مورد آزمایش باشد. Leotscher می‌گوید:” یادگیری ماشینی (وارد کردن اطلاعات به کامپیوتر برای ایجاد الگوریتم‌ با استفاده از الگوهای موجود بین آنها) معمولا به هزاران یا میلیونها داده برای حصول پیش‌بینی‌های دقیق نیاز دارد.”


مقاله‌ی مرتبط: هوش مصنوعی مانند سلول‌های مغز انسان عمل می‌کند!


Andreas Bulling که در Max Planck Institute for Informatics  آلمان در روند این تحقیق مشارکت داشت می‌گوید:”تصور کنید برای مثال، گوشی‌های هوشمندی را که توانایی شناسایی و هماهنگی با شخصیت شما را داشته‌باشند. این باعث می‌شود که بتوانند شما را پشتیبانی کرده و اطلاعات شخصی‌سازی‌شده را در یک سطح کاملا جدید ارائه کنند.”

Bulling همچنین بیان می‌کند:”برنامه‌های کاربردی دیگری در کارخانه‌های ربات‌سازی برای افراد مسن، ماشین‌های خودکار و بازی‌های ویدیویی وجود دارند. این‌ها می‌توانند خیلی طبیعی‌تر و شخصی‌تر شوند، اگر شخصیت کاربر شناسایی شود.”

با این وجود فناوری باید طوری تنظیم شود که از سواستفاده‌ی شرکت‌های تجاری در امان بماند. رسوایی Cambridge Analytica آشکار ساخت که AI از اطلاعات کاربران Facebook بدون رضایت خودشان، برای هدفمند‌سازی تبلیغات سیاسی براساس شخصیت افراد، سواستفاده کرده‌است!

محمد نقوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید