انتشار این مقاله


دیپ‌وب ۹۹ درصد از اینترنت است که نمی‌توانید آن را گوگل کنید

اطلاعاتی که ما از گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب می‌کنیم چه حجمی از کل اطلاعات هستند؟ سایر اطلاعات کجا هستند؟

طبق one Dutch researcher اینترنت شامل حداقل ۴.۵ میلیارد وبسایت است که توسط موتورهای جستجو نشان داده شده‌اند. با این وجود، به ندرت این عدد بزرگ نشان‌دهنده چیزی است که واقعا در آن بیرون وجود دارد. بقیه به عنوان دیپ‌وب شناخته می‌شوند، که بر اساس برخی برآوردها ۴۰۰ تا ۵۰۰ برابر بزرگتر از سطح اینترنت است.

چه چیزی دیپ‌وب را عمیق می‌کند؟

مانند یک شعر غمگین یا اعماق ناشناخته اقیانوس‌‌ها عمیق نیست. دیپ‌وب بسیار قابل دسترس است به حدی که شما هر بار که ایمیل خود را چک می‌کنید، از آن استفاده می‌کنید. چیزی که آن را متمایز می‌کند این است که سایت‌های آن نمی‌توانند توسط موتورهای جست‌و‌جو به دست بیایند: ایده “بگذارید آن را برای شما گوگل کنم” اینجا جواب نمی‌دهد. شما باید URL را بدانید یا اجازه دسترسی داشته باشید تا یک سایت دیپ‌وب را ببینید.

دیپ‌وب همانند وب عادی است، اما انگار در یک لایه نازک محرمانه پیچیده شده باشد. به طور عمده، چیزهایی است مانند ایمیل‌ها، نمایه‌های شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های اشتراکی مانند نتفلیکس، و هر چیزی که لازم است یک فرم را پر کنید تا به آن دست‌یابی داشته باشید. اما چون دیپ‌وب از چشم موتورهای جستجو پنهان است، برخی افراد از آن برای اهداف بدی استفاده می‌کنند.

به دارک‌وب خوش آمدید

دارک‌وب و دیپ‌وب مترادف نیستند. دارک‌وب بخشی از دیپ‌وب است که از سایت‌های رمزگذاری شده ساخته شده‌است. در اینجا تقریبا همه چیز نامعلوم است. سایت‌های رمزگذاری شده آدرس‌های DNS و IP ، که معمولا باعث می‌شوند وب‌سایت‌ها شناخته شوند، را ندارند. وقتی که کاربران برای دسترسی به آن‌ها باید از نرم‌افزار رمزگذاری استفاده کنند تا آدرس IP آن‌ها پوشانده شود، تا کاربران هم به سختی قابل شناسایی باشند، گیج کننده‌تر هم می‌شود.

قابل حدس است که بسیاری از دارک‌وبسایت‌ها متخصص کالاها و خدمات غیرقانونی هستند. برای مثال، جاده ابریشم که اکنون از دسترس خارج شده است، داروخانه‌ آنلاین غیرقانونی بود، و نه به معنای CVS. وقتی سازنده آن، راس اولبریچ، در سال ۲۰۱۳ دستگیر شد، جاده ابریشم ۱۲۰۰۰ لیست برای همه‌چیز از مواد مخدر داشت. (اولبریچ به حبس ابد محکوم شد.) دارک‌وب همچنین منابع مشکوکی برای تروریست‌ها و دیگر مجرمان فراهم می‌کند. به طور کلی، بازارهای غیرقانونی آن روزانه بیش از ۵۰۰،۰۰۰ دلار تولید می‌کنند.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید