انتشار این مقاله


سروتونین باعث افزایش سرعت یادگیری می‎شود

محققان به تازگی کشف کرده‎اند که افزایش میزان سروتونین باعث افزایش میزان یادگیری می‎شود.

نوروترنسمیتر سروتونین (serotonin) نقش بسیار مهمی در کنترل و تنظیم حالات و روحیات انسان دارد و علاوه بر آن این نوروترنسمیتر باعث تنظیم سایر عملکردها از قبیل خواب و نیازهای جنسی نیز می‎شود.

محققان طی تحقیقات جدید نقش دیگری برای این نوروترنسمیتر کشف کردند؛ افزایش سرعت یادگیری!

با اینکه میزان متفاوتی از سروتونین با مشکلات روانی انسان مانند افسردگی ارتباط دارد اما ما همچنان اطلاعات زیادی درباره‎ی تمامی نقش‎های این نوروترنسمیتر نداریم.

تحقیقات انجام شده در گذشته این نوروترنسمیتر را مرتبط با حافظه و نوروپلاستی و یا توانایی مغز برای تطبیق دادن خود با زندگی فرد دانست تا مغز بتواند در هر لحظه از زندگی سلامت و عملکردهای لازم برای بدن فرد را مهیا کند.

همانطور که اشاره شد محققان طی تحقیق جدیدی که انجام دادند متوجه شدند که سروتونین موجب افزایش سرعت یادگیری می‎شود. اولین آزمایش در این مورد بر روی موش‎ها انجام گرفت و مشاهده شد که موش‎ها با واسطه‎ی سروتونین خیلی سریع توانستند خود را با شرایط موجود در محیط سازگار کنند بنابراین از این طریق محققان به رابطه‎ی بین سروتونین و افزایش سرعت یادگیری پی بردند.

زاکاری مینن می‎گوید:

هنگامی که نورون‎های ترشح کننده‎ی سروتونین به صورت غیرطبیعی مانند استفاده از نور، فعال می‎شوند به موش‎ها کمک می‎کنند تا سریع‎تر خود را با شرایط نامطلوب سازگار کنند.

دو راهکار برای یادگیری:

با کشف رابطه‎ی سروتونین با سرعت یادگیری، محققان دست به آزمایش دیگری برای تحقق این رابطه زدند که در آن هدف پیدا کردن آب توسط موش‎ها بود.

در این آزمایش موش‎ها داخل محفظه‎ای قرار گرفتند که در سمت راست و چپشان دکمه‎ای برای توزیع و ریختن آب قرار داشت و با فشار دادن هرکدام ممکن بود آب ریخته شود و یا هیچ اتفاقی نیفتد.

موش‎ها برای دست‎یابی به آب، راه‎های مختلفی را امتحان کرده و طبق خطاها و اشتباهات خود یادگرفتند که در چه شرایطی می‎توانند آب را بدست آورند. محققان در طی این تحقیق به مدت طول کشیده برای بدست آوردن آب دقت کردند.

در بعضی از مواقع موشی بلافاصله بعد از شکست، دوباره تلاش کرده و موش دیگری بین تلاش اول و دومش مدت طولانی استراحت می‎کرد. محققان همچنین مشاهده کردند که موش‎ها تمایل به استراحت بیشتر در بین تلاش‎هایشان در آغاز و پایان آزمایش داشتند که این مشاهده محققان را به بررسی بیشتر دعوت کرد.

محققان متوجه شدند که در ابتدای آزمایش موش‎ها سردرگم و بازیگوش بوده و علاقه‎ای به انجام آزمایش ندارند و امیدوارند که از محفظه خارج شوند. بنا به نظر محققان در پایان آزمایش موش‎ها انگیزه‎ی خود را برای دست‎یابی به آب از دست می‎دهند که ممکن است به دلیل سیرشدن موش‎ها باشد.

با انجام این آزمایش و بدست آوردن نتایج مختلف، محققان به رابطه‎ی سروتونین با سرعت یادگیری پی بردند.


مقاله‎ی مرتبط:سندرم سروتونین


حافظه‎ی کاری در مقابل حافظه‎ی طولانی مدت:

با بررسی نتایج آزمایش محققان به این نتیجه رسیدند که موش‎ها روش کار خود را طبق نتایج بدست آمده انتخاب می‎کنند. هنگامی که موش با انجام یک راه به آب می‎رسد، در مرحله‎ی بعد بازهم همان راه را امتحان می‎کند و اگر در مرحله‎ی اول با راه انتخاب شده به آب نرسد سعی می‎کند تا راه حل خود را تغییر دهد. این استراتژی را ” win-stay-lose-switch‎” می‎نامند.

محققان متوجه شدند که موش‎هایی که در بین دو تلاششان استراحت طولانی‎تری میکنند، راهکار بعدیشان را بر اساس تجربه‎های گذشته‎ی خود انتخاب می‎کنند.

منظور کلی از این نتایج این است که موش‎های مورد نظر که در ابتدا گفته شد بیشتر تمایل دارند که از حافظه‎ی کاری خود یا نوعی حافظه‎ی کوتاه مدت استفاده کنند که استفاده از این نوع حافظه به آن‎ها اجازه‎ی تصمیم گیری فوری را می‎دهد.اما در مورد دوم موش‎ها تمایل به استفاده از حافظه‎ی بلند مدت خود را داشته که به وسیله‎ی آن به تجربیات و اطلاعات بدست آمده در گذشته دست می‎یابند.

سروتونین باعث افزایش میزان یادگیری می‎شود:

با استفاده از روش اپتوژنتیک – روشی که در آن مولکول‎ها را در سلول‎های زنده توسط نور تحریک می‎کنند- محققان سلول‎های ترشح‎کننده‎ی سروتونین را تحریک کردند تا میزان لازم برای تاثیر گذاری این نوروترنسمیتر را بر رفتار و عملکرد بسنجند.

هنگامی که محققان نتایج بدست آمده را بررسی کرده و رابطه‎ی آن‎ها را با میزان استراحت طولانی موش‎ها در آزمایش قبل سنجیدند به این نتیجه رسیدند که هرچه میزان سروتونین بالا باشد قدرت یادگیری موش‎ها از تجربیات گذشته افزایش می‎یابد.

در بیشتر نتایج آزمایش، موش‎ها تصمیم خود را سریع گرفته و از استراتژی win-stay-lose-switch استفاده کردند اما در تعداد کمی از آن‎ها این استراتژی علت مناسبی برای طرز رفتار موش نبود که محققان متوجه شدند موش‎ها در این نتایج از سیستم کم سرعت که به آن اشاره شد استفاده میکنند. سروتونین بر روی تصمیمات گرفته شده از این سیستم کم سرعت موثر است.

ارتباط بین روحیات و رفتار:

محققان همچنین معتقدند که نتایج بدست آمده علت تاثیر بیشتر استفاده از داروی محرک افزایش سروتونین( SSRIs) همراه با درمان رفتار شناختی( CBT) را توجیه می‎کند.

هنگامی که داروی محرک ترشح سروتونین با اعلام عدم تعادل شیمیایی در مغز مقابله میکند، سی بی تی مجبور است که پاسخ های واکنشی را برای بهبود علائم افسردگی تغییر دهد.

در کل نتایج تحقیق ثابت کرد که سروتونین باعث افزایش انعطاف مغز شده و بنابراین سرعت یادگیری افزایش می‎یابد.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید