انتشار این مقاله


۴ فایده حمام آب سرد برای سلامتی بدن!

درسته، حمام آب سرد به نظر عذاب‌آور می‌رسد، اما ایستادن زیر آب خنک در هنگام صبح می‌تواند به سلامت بدن شما (و دیدگاه شما از دنیا) کمک بکند.

درسته، حمام آب سرد به نظر عذاب‌آور می‌رسد، اما ایستادن زیر آب خنک در هنگام صبح می‌تواند به سلامت بدن شما (و دیدگاه شما از دنیا) کمک بکند. حمام‌های آب سرد از زمان اسپارتاهای قدیم – که عقیده داشتند این کار آن‌ها را محکمتر می‌کند – تا زمان جیمز باند – که عقیده داشت این کار او را در حالت اماده‌باش نگه می‌دارد – سلاحی کلیدی برای همه بوده‌اند.

یک مام نیروبخش فواید روحی و جسمی زیادی دارد. و نیازی به گفتن نیست که این کار را به برنامه روزانه صبحگاهی تبدیل کردن چه فوایدی دارد، البته به مدتی کوتاه، زیرا چه کسی دوست دارد بیش از مقدار نیاز زیر آب سرد بماند؟


مقاله مرتبط: برای بدنی سالم‌تر دوش آب سرد بهتر است


افزایش ایمنی

محققان ارتباطی میان در معرض آب سرد قرار گرفتن و افزایش در میزان گلوتاتیون یافته‌اند. گلوتاتیون آمینواسیدی است که سیستم ایمنی را بهبود می‌دهد، سم‌ها را از بدن دفع می‌کند و با استرس مبارزه می‌کند.

پوست بهتر

درماتولوژیست‌ها می‌گویند آب گرم چربی‌های ضروری پوست را از بین می‌برد، و موجب خشک شدن و خارش پوست می‌شود. چندبار در هفته حمام کردن زیر آب سرد التهاب پوست را کاهش خواهد داد و از شکننده شدن موی شما جلوگیری می‌کند.

ترمیم سریع‌تر عضلات

ورزش‌کاران، از قهرمانان دوی سرعت دبیرستانی تا بازیکنان دفاع NFL، بعد از یک مسابقه یا بازی برای کاهش درد عضلانی به دنبال حمام آب یخ می‌روند. همین موضوع در مورد جنگ‌جویان آخر هفته نیز صدق می‌کند؛ کسانی که می‌خواهند سریعتر از خستگی دوندگی‌های طولانی یا باغبانی دربیایند.


مقاله مرتبط: علل و درمان سردی پاها


 حال بهتر

محققان دانشگاه Commonwealth ویرجینیا دریافتند که حمام آب سرد می‌تواند افسردگی را بهتر بکند. آن‌ها به بررسی “حمام‌ آب سرد تعدیل یافته” پرداختند؛ که در این نوع، پس از دو تا سه دقیقه حمام با آب ۵۲ درجه، دمای آب را در مدت ۵ دقیقه به طور تدریجی کاهش می‌دهند (تا شوک ناشی از آب سرد کمتر ناخوشایند باشد). محققان می‌گویند:

انتظار می‌رود طی یک حمام آب سرد میزان زیادی تحریکات الکتریکی از اعصاب محیطی به مغز برسد، که این تحریکات نتیجه‌ای ضد افسردگی در پی دارد.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید