انتشار این مقاله


مسیرهای نابودی بافت مغز در بیماری آلزایمر شناسایی شدند

دانشمندان مسیری که توسط آن زوال و نابودی از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر منتقل می‌شود، را آشکار ساختند.

دانشمندان در بیمارستان و مرکز عصب‌شناسی دانشگاه McGill در مونترال، از روشی خاص برای ردیابی زوال عقل در بیماری آلزایمر استفاده کرده‌اند، و به این ترتیب مسیری که توسط آن زوال و نابودی از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر منتقل می‌شود، را آشکار ساختند. اشخاصی که در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر قرار داشتند، توسط هر دو روش MRI ساختاری (sMRI) و PET مورد ارزیابی قرار گرفتند. دانشمندان علاقه داشتند که بدانند چگونه آلزایمر بر روی مرکز پروزانسفالون (پیشامغز)  – ساختار عمیق مغزی که استیل کولین (نوروترنسمیتری که برای فعالیت نرمال مغز ضروری است) قشر خارجی را تامین می‌کند – تاثیر می‌گذارد.


مقاله مرتبط: آیا یک رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر آلزایمر را کمتر می‌کند؟


آن‌ها دریافتند که وقتی نورون‌های کولینرژیک موجود در مرکز پروزانسفالون از بین می‌روند، مناطقی از قشر که ورودی‌های کولینرژیک آن‌ها را دریافت می‌کنند نیز نابود می‌شوند.

بر اساس بررسی‌های پس از مرگ روی بافت مغزی، مدتی است به این موضوع پی برده شده که نورون‌های کولینرژیک به طور ویژه‌ای نسبت به نابودی ناشی از آلزایمر، آسیب‌پذیر هستند.

هرچند، این مطالعه جزو اولین مطالعاتی است که دانشمندان توانستند نابودی نورون‌های کولینرژیک را در انسان‌های زنده ردیابی کنند.

دکتر نیتن اسپرنگ، مدیر آزمایشگاه مغز و شناخت در این دانشگاه، می‌گوید:

 نتیجه کلیدی این مطالعه این است که نتایجی که از اسکن‌های sMRI به دست آمد، با نتایج حاصل از اسکن‌های PET متناسب بود، برخلاف این که آن‌ها انواع متفاوتی از اندازه‌گیری‌ها را ارائه می‌دهند و روی بیماران مختلفی انجام شده بودند. استفاده ترکیبی از PET و sMRI ممکن است ابزاری توانمند برای ردیابی پیشرفت بیماری آلزایمر در بیماران زنده به دست بدهد.


مقاله مرتبط: یافته‌ها نشان می‌دهد کلسترول نقش مهمی در آلزایمر ایفا می‌کند


دکتر تیلور شمیتز می‌گوید:

 این مطالعه نشان می‌دهد که اسکن‌های PET و sMRI به طور بالقوه می‌توانند برای تشخیص بیماری آلزایمر قبل از اینکه علائم شناختی ظاهر شوند، استفاده شوند و به این ترتیب به پزشکان زمان بیشتری برای تلاش جهت پیشگیری از پیشروی بیماری می‌دهد. داروهایی که موجب رسیدن استیل کولین به این نواحی قشری می‌شوند می‌تواند راهی برای پیش‌گیری از زوال باشد.

نتایج این مطالعه در نشریه  Cell Reports منتشر شده است.

شمیتز می‌گوید که علاقه‌مند است تا مطالعه بزرگتر دیگری بر روی بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری قرار دارند انجام شود و از PET و MRI ساختاری برای بررسی همان بیماران استفاده شود تا نتایج مطالعه قبلی را تایید کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید