انتشار این مقاله


وکتورهای ویروسی برای ژن درمانی HIV قسمت ۲

استفاده از وکتورهای نوترکیب استخراجی از SV40 برای انتقال ژن ضدHIV-1

استفاده از وکتورهای نوترکیب استخراجی از SV40  برای انتقال ژن ضدHIV-1 

وکتورهای rSV40 به عنوان ابزار انتقال ژن قدیمی و نیز جدید مطرح‌اند. در تحقیقات اولیه آزمایش انتقال ژن با وکتورهای ویروسی از وکتور rSV40 استفاده شد. با این حال، مورد مطالعه قرار گرفته و توسعه یافتند و برای ژن درمانی ضدHIV-1 توسط تعداد اندکی از محققان مورد استفاده واقع شدند. rSV40ها بصورت گسترده در مدل‌های آزمایشگاهی و اخیرا در مدل‌های عفونت HIV-1 جوندگان مورد آزمایش قرار گرفتند اما هنوز وارد مرحله بالینی نشده‌اند.

خواص وکتورهای نوترکیب استخراجی از SV40 

وکتورها معمولا از حذف آنتی‌ژن بزرگ T بعلاوه مقدار متفاوتی از باقیمانده ژنوم SV40 از کلون ژنوم wt SV40 تولید می‌شوند. تمام توالی‌های کد SV40 ممکن است حذف شوند و تنها مبدا همانندسازی و‌ سیگنال بسته بندی برای جا دادن تا ۵kb ترانسژن باقی بماند. این وکتورها در تیتر بالا ، حتی بیش از ۱۰به توان ۱۱ واحد عفونی بر میلی لیتر تولید می‌شوند و‌ بسیار سخت‌اند: آن‌ها می‌توانند منجمد و خشک شده و به آن فرم در دمای اتاق با حداقل از دست دادن عفونت ذخیره شوند. مهمتر از همه، این وکتورها تمام انواع سلولی را که هدف ژن درمانی قرار می‌گیرند آلوده می‌کنند، از جمله: HSC، لنفوسیت‌ها، ماکروفاژ‌ها و دندریتیک سل‌ها که بدون انتخاب اینکه در حال استراحت باشند یا نه و‌ با روش‌های ۱۰۰درصد موثر مورد هدف قرار می‌گیرند. وکتور DNA وارد DNA سلولی می‌شوند و انتقال ژن دائمی حاصل می‌شود. منحصرا rSV40ها آنتی‌ژنیک نیستند.

برنامه‌های ژن درمانی rSV40S برای مهار HIV-1

بهره بالای انتقال اجازه متوالی برای ترانسژن‌های متفاوت ضد HIV-1 را می‌دهد، تا مهار HIV-1 را بهبود دهد و جهش‌های انتقالی را به حداقل برساند. انتقال ژن rSV40 برای سلول‌های در حال استراحت CD34+ بیان ترانسژن‌های طولانی مدت را برای انتقال ژن به سلول‌های مستعد HIV-1 و پروژنیتورهای ex vivo و in vivo تولید می‌کند. مهار شدید HIV-1 بصورت in vivo در خطوط سلولی rSV40 انتقال یافته و‌ سلول‌های اولیه دیده می‌شود. تحقیقات in vivo در پایین اشاره شده است. 

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید