انتشار این مقاله


چگونه ولخرجی نکنیم؟

این حقه ساده در خرج کردن پول به شما کمک می‌کند که ولخرجی نکنید.

این حقه ساده در خرج کردن پول به شما کمک می‌کند که ولخرجی نکنید.
این احساس باید برای شما آشنا باشد که وقتی از در مغازه مورد علاقه‌تان وارد می‌شوید صدایی در سرتان فریاد می‌زند “من همه اینها را می‌خواهم!” حتی اگر بدانید که خیر، شما به هیچ یک از این لوازم کوچک و به‌دردنخور نیاز ندارید که چشم‌تان را گرفته‌اند. اما هم‌چنان می‌دانید که دوست دارید با چند تا از آنها از فروشگاه خارج شوید. خیلی زود پشیمانی ناشی از خرید سراغ‌تان می‌آید. اما نباید به این شکل باشد.

انگیزه ریخت و پاش

مصرف‌کنندگان غربی واقعا مصرف کردن را دوست دارند. حتی اگر وسایل زیادی داشته باشیم، خریدن وسایل باحال جدید که با جذابیت در ویترین فروشگاه یا در بنر تبلیغاتی یا در اینترنت شما را دنبال می‌کنند، وسوسه‌انگیز است. به خاطر تمام نیازهای دیگر، بسیاری از ما خیلی بیشتر از چیزی که دوست داریم پول خرج می‌کنیم، و این منطقی به نظر می‌آید. طبق یک نظرسنجی ۲۰۱۸ از اسلیک‌دیلز، آمریکایی‌ها هر ماه به طور متوسط ۴۵۰ دلار را صرف خریدهای ناخواسته می‌کنند. با کمی محاسبه این یعنی ۵,۴۰۰ دلار در سال، و ۳۲۴,۰۰۰ دلار در طول عمر. این یعنی یک عالمه شکلات انداخته‌شده در سبد در لحظه آخر خرید از فروشگاه!


مقاله مرتبط: واقعا می‌توان شادی را با پول خرید!


مقاومت در برابر وسوسه سخت است، اما غیرممکن هم نیست. به لطف محققان دانشگاه رایس، یک بازی ساده ذهنی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از خرج‌های اضافی از آن استفاده کنید. مطالعه آنها در ماه مه یک پیشنهاد به مصرف‌کنندگان گرسنه می‌دهد: به تمام چیزهایی که از قبل دارید فکر کنید.

قیمت اشتباه است

در مطالعه دانشگاه رایس، تنها فکر کردن به وسایلی که شرکت‌کنندگان از قبل داشتند تمایل آنها به خرید را حدود ۱۴ درصد نسبت به شرکت‌کنندگان گروهی که زیرنظر بودند، کاهش داد. نویسنده اصلی یوتپال دلکیا، استاد بازاریابی در دانشگاه رایس، این تمرین را با تجسم خرید ذهنی مقایسه کرد. برای اینکه این اثر خوب کار کند، بهتر است که به وسایلی که اخیرا از آنها استفاده کرده‌اید و کارآمد بوده‌اند، مانند خشک‌کن، غذاسازها، اتوبخار و غیره فکر کنید.
او به Moneyish می‌گوید:

شما به چیزی که دارید فکر می‌کنید و این به‌نوعی شما را آرام می‌کند. وسوسه خرید اینگونه آرام می‌شود. پس از اینکه مردم از فکر کردن به اموال کاربردی‌شان استفاده کرده اند، کمتر وسوسه شده اند. آنها کمتر به خریدن وسایل جدید علاقه نشان می‌دهند.

به شرکت‌کنندگان در این مطالعه انواع زیبا از پنج چیز نشان داده شد: یک ژاکت، یک ساعت استیل ضد زنگ، یک صندلی، یک جعبه شکلات Godiva و یک قهوه‌ساز. سپس محققان از شرکت کنندگان خواستند تا قیمت واقعی محصول را تخمین بزنند و بگویند چقدر تمایل دارند که برای آن پرداخت کنند. هنگامی که شرکت‌کنندگان یک لحظه بر روی وسایل خودشان که اخیرا مورد استفاده‌شان بوده فکر کردند، این احتمال کمتر شد که برای سبد وسایلی که پیشنهاد شد پول بپردازند، نسبت که گروهی که زیر نظر قرار داشتند. قبل از اینکه جذب وسایل خیلی وسوسه‌انگیزی که احتمالا به آنها نیاز ندارید بشوید، فقط دو ثانیه به ریخت و پاش‌های خانه‌تان فکر کنید. تمایل به ولخرجی به زودی در شما کمرنگ می‌شود.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید