انتشار این مقاله


پروتئین تائو: رابط بین ترومای مغزی و بیماری‌های دژنراتیو

حتی فقط یک آسیب جزئی در مغز می‌تواند سبب بروز حالتی از آلزایمر که با پروتئین تاو در ارتباط است، بشود.

طی تحقیق انجام‌شده در دانشگاه گلاسکو بیان شد که حتی فقط یک آسیب جزئی در مغز می‌تواند سبب بروز حالتی از آلزایمر که با پروتئین تائو در ارتباط است، بشود؛ که به آرامی در کل مغز گسترش یافته و منجر به کاهش حافظه و آسیب‌های نورونی می‌شود.

دکتر الیسا زانیر می‌گوید: ترومای مغزی یکی از علل اصلی مرگ و ناتوانی در بزرگسالان است. به علاوه در حالت‌های وخیم‌تر ریسک ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. درک مکانیسم ارتباط یک ضربه فیزیکی با یک بیماری پیش‌رونده دژنراتیو می‌تواند سبب پیدایش درمان‌های جدید شود.

به عنوان بخشی از تحقیق،محققان نمونه‌های مغزی تعدادی از بیماران را که حدود یکسال یا بیشتر پس از یک ترومای مغزی زنده بودند را بررسی و آنالیز کردند. در این نمونه‌ها مقادیر گسترده‌تری از رسوبات پروتئین‌های تائو تغییر یافته نسبت به مغز افراد سالم مشاهده شد.

دکتر چیسا در مورد این موضوع اشاره کرد :در تحقیقات همزمان صورت گرفته ما همین نوع پروتئین تائو آسیب دیده را مشاهده کردیم که از ناحیه آسیب دیده شروع به گسترش کرده و به مناطق دورتر مغز رسیده بودند. این گسترش پیشرونده پروتئین تائو دقیقآً یادآور شیوه گسترش پریون‌های مغزی که عوامل عفونی در بیماری‌هایی مانند جنون گاوی(CJD) هستند می‌باشد.


مقاله مرتبط: آیا واقعا پریون‌ها عامل بیماری‌های نورودژنراتیو هستند؟


این مشاهده که یک ترومای مغزی ساده چگونه با گسترش پروتئین تائو در ارتباط است؛علت بروز بیماری‌های دژنراتیو پیشرونده را در اثر ضربه مغزی می‌تواند توجیه کند.

در اروپا حدود پنج میلیون نفر با ناتوانی فیزیکی یا فیزیولوژیکی متوسط الی شدید مغزی دست و پنجه نرم می‌کنند. این تحقیق جدید گسترش پروتئین تائو را به عنوان یک مکانیسم مسئول برای ناتوانی‌های مغزی طولانی مدت افراد با ضربه‌مغزی معرفی کرده و به علاوه پیشنهاد می‌کند که متوقف ساختن گسترش پروتئین تائو می‌تواند باعث درمان شود.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید