انتشار این مقاله


ایلان ماسک علی‌رغم نتایج مطالعات ناسا، از امکان زمینی سازی مریخ دفاع می‌کند

ایلان ماسک قصد دارد در مریخ زندگی کند. ولی آیا خواهد توانست؟

ایلان ماسک قصد دارد در مریخ زندگی کند و نتایج مطالعات جدید نیز او را از این کار باز نخواهد داشت. به نظر می‌رسد تمامی رویاهای بنیان‌گذار اسپیس اکس و تسلا برای زمینی سازی مریخ و سکونت در آن، در پی انتشار مقاله‌ای از جانب ناسا در هفتۀ قبل که دقیقاً به همین موضوع پرداخته است، در هم فروشکسته باشد. هفتۀ گذشته، پژوهشگران با انتشار مقاله‌ای با جزئیات بسیار، اعلام کردند که سیاره سرخ مقدار کافی از کربن دی‌اکسید را در اختیار ندارد که بتواند اتمسفری مناسب برای انسان فراهم کند.

اما جناب ماسک دوباره به روی یافته‌های محققین برجسته شمشیر کشید و اعلام کرد که نتایج این مطالعه او را از هدف خود باز نخواهد داشت. او یکی از بی‌شمار افرادی است که اعتقاد دارد قضیۀ زندگی در مریخ باید جدی گرفته شود. از دیدگاه ماسک، منفجر ساختن بمب هیدروژنی در خاک مریخ، ایده‌ای مناسب برای زمینی سازی آن خواهد بود.


مقاله مرتبط: نمای مریخ از دید ایلان ماسک؛ آرزوهای بزرگ!


پژوهشگران در این مطالعۀ جدید، که نتایج آن در ژورنال Nature Astronomy منتشر شده، به بررسی میزان کفایت منابع کربن دی‌اکسید شناخته شده بر روی مریخ برای کمک به زمینی سازی مریخ و اصلاح اتمسفر آن جهت فراهم آوردن امکان سکونت بشر، پرداختند. آن‌ها دریافتند که مقدار کربن دی‌اکسید موجود در مریخ با “کافی بودن” فاصلۀ بسیار زیادی دارد؛ به طوری که حجم گاز موجود تنها یک‌پنجاهم از حجم گازی است که برای محقق ساختن این رویا مورد نیاز می‌باشد. این مقدار از CO۲ در بهترین حالت می‌تواند دمای سطح مریخ را تا ۱۰ درجه سلسیوس افزایش دهد، که ابداً کافی نیست.

ولی به عقیدۀ جناب ماسک، نتایج این مطالعه اشتباه است و منابع سرشاری از CO۲ هم‌اکنون بر سطح مریخ وجود دارد که دانشمندان موفق به شناسایی آن نشده‌اند.


مقاله مرتبط: ۱۰ قانون ایلان ماسک برای رویاپردازان جوان را بخوانید


او در پستی نوشت:

مقادیر عظیمی از CO۲ به صورت جذب شده در خاک این سیاره وجود دارد که می‌توان با اعمال حرارت، آن را از خاک رها ساخت. در صورت فراهم بودن مقدار کافی از انرژی هم‌جوشی خورشیدی – چه طبیعی و چه مصنوعی – می‌توان هرگونه جرم آسمانی سنگی و بزرگی را زمینی سازی کرد.

ماسک، پس از این که او را دربارۀ صحت ادعایش مورد سؤال قرار دادند، به یکی از مقالات سال ۱۹۹۳ اشاره کرد که در آن به امکان ایجاد محیطی شبه‌زمینی بر روی مریخ، پرداخته شده بود. در ادامۀ صحبت‌های او، فردی که ادعا داشت نویسندۀ این مقاله است به گفت‌وگو پیوست و صحبت‌های جناب ماسک در مورد زمینی سازی مریخ به کمک کربن دی‌اکسید به دام افتاده در خاک سیاره را تصدیق نمود.

دانشمندان امیدوارند بتوانند طی سال‌های آتی، به کمک ماسک، اطلاعات بیش‌تری در مورد خاک، آب و CO۲ موجود بر سطح مریخ جمع‌آوری کرده و به نتایج معتبرتری دست یابند.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید