انتشار این مقاله


آلودگی هوا باعث تغییر در ساختار قلب می‌شود

مطالعات نشان میدهد، بین کیفیت هوا و افزایش اندازه قفسه سینه که از مراحل اولیه سکته میباشد، ارتباط وجود دارد. این یافته‌ها میتواند مرگ‌های زیادی را که درنواحی آلوده مشاهده میشود را توضیح دهد. برای مثال سال قبل یک تحقیق نشان داد که مردم انگلستان ۶۴ برابر مردم سوئد در معرض مرگ در اثر آلودگی […]

مطالعات نشان میدهد، بین کیفیت هوا و افزایش اندازه قفسه سینه که از مراحل اولیه سکته میباشد، ارتباط وجود دارد.

این یافته‌ها میتواند مرگ‌های زیادی را که درنواحی آلوده مشاهده میشود را توضیح دهد. برای مثال سال قبل یک تحقیق نشان داد که مردم انگلستان ۶۴ برابر مردم سوئد در معرض مرگ در اثر آلودگی هوا هستند.این مرگ‌ها میتوانند به دلیل مشکلات تنفسی، سکته قلبی یا بیماری عروق کرونر باشد.

دکتر Nay Aung یک متخصص قلب در دانشگاه Queen Mary لندن و اولین نویسنده این تحقیق در این مورد میگوید:

آنچه ما هنوز نمیدانیم مکانیسم آن است، که چرا آلودگی هوا منجر به ایست قلبی و سکته میشود؟

آخرین تحقیق انجام شده به حل معما کمک کرد.Aung  و همکارانش کشف کردند که بودن در معرض نیتروژن دی اکسید و موادی که بعنوان PM2.5 و PM10 شناخته مشوند با اندازه قفسه سینه ارتباط دارند.PM ها اکثرا از موتورسیکلت‌ها خارج میشوند.

نویسنده اضافه میکند که تغییرات مشابه میتواند در عملکرد قلب و سکته قلبی تاثیر بگذارد. این تیم از اطلاعات بدست آمده از ۴۰۰۰ داوطلب که عضوی از تیم تحقیق بزرگتر که بنام UK miobank شناخته میشود بودند، استفاده کردند. این شرکت‌کنندگان بین ۴۰ و ۶۹ سال سن داشتند،در طول تحقیق محل زندگی‌شان را تغییر ندادند و از اول هیچگونه بیماری عروقی نداشتند.

و مخصوصا اطلاعات آنها شما اسکن MRI  از قلب بودند که عکس واضحی از ساختار و عملکرد قلب به دست میدهد.

در این تحقیق میزان آلودگی ۵ سال قبل نیز مورد بررسی قرار گرفت.بعد از بررسی عوال دخیل شامل سن، جنسیت، درآمد و سابقه مصرف دخانیات محققان فهمیدند که PM2.5 و PM10 و نیتروژن دی اکسید هر کدام به نوبه خود تاثیر بسیاری در بطن‌ها دارند بعد از آنکه وارد خون شدند.

Aung  میگوید اندازه این تاثیرات کم ولی مهم است.این اثر قابل مقایسه با سایر عوامل بیماریزای قلبی همچون فشار خون است.او می‌افزاید هیچ چیز اندازه فشار خون بر اندازه قلب تاثیر نمیگذارد.اگرچه افزایش حجم قفسه سینه در این تحقیق چندان قابل توجه نیست، ولی بعنوان یک هشدار در نظر گرفته میشودو ممکن است در افراد منجر به افزایش ریسک سکته قلبی شود.

ما میدانیم که افرادی که سکته قلبی داشته‌اند یا در معرض آنه هستند ممکن است تغییراتی را حس کنند و یکی از این تغییرات مهم این است که بزرگتر میشوند.وقتی که بزرگتر میشود بدین معنی است که قلب تحت استرس و فشار است و تنها راه برای پمپ کردن خون بیشتر این است بزرگتر شود،اگر این مشکل در طولانی مدت کنترل نشود ممکن است منجر به سکته قلبی شود.

Aung میگوید که این تحقیق نشان میدهد که افزایش قرار گیری در معرض PM2.5 حتی اگر حدود ۱ میکروگرم بر مترمربع بیشتر باشد تقریبا باعث میشود انداره بطن حدود ۱ درصد افزایش پیدا کند.او به یافته ها اطمینان کامل ندارد چون معتقد است شرکت‌کنندگان در مناطقی زندگی مییکردند که آلودگی هوا کم بوده است.

بطور متوسط شرکت کنندگان در معرض حدود ۸ تا ۱۲ میکرو گرم بر مترمکعب از PM2.5 بودند ، نزدیک به مرزی که WHO مشخص کرده بود اما این مرز در انگلستان حدود ۲۵ میکرو گرم بر متر مکعب است.

تحقیقات سال گذشته نشان داد که در برخی مناطق آلوده همچون مرکز لندن میانگین آن حدود ۱۸ میکروگرم بر متر مکعب و حتی در برخی روزهای آلوده مقدار آن بیشتر نیز بوده است.

Chris Gale پروفسور قلب‌شناسی در دانشگاه Leeds که در این تحقیق نبود، میگوید از آنجایی که افرارد برای کار و سفر تعییر مکان میدهند، پس این تحقیق نمیتواند بطور دقیق مشخص کننده میزان آلودگی و ارتباط آن با بیماری باشد.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید