انتشار این مقاله


پیوند اعضای خوک به انسان چندان دور نیست

محققان با آزمایش‌هایی ایمن بودن پیوند اعضای خوک به انسان را ارزیابی کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد می‌توانیم از پس موانع دیگر نیز برآییم.

آیا پیوند اعضای خوک به انسان روش ایمنی است؟ هر روزه ۲۰ نفر در آمریکا به علت عدم دریافت به موقع اعضای اهدایی جان خود را از دست می‌دهند. به طور ساده، اعضای اهدایی زیست‌پذیر به قدر کافی برای عرضه به گیرندگان پیوند وجود ندارد. بر این اساس، روش Xenotransplantation که به پیوند سلول‌های زنده، بافت‌ها یا اعضا از حیوان به انسان اطلاق می‌شود، می‌تواند در حل این مشکل به ما کمک کند. حال محققان دانشگاه آلاباما در بیرمنگام (UAB) با انجام آزمایش‌هایی نسبت به آینده‌ی این روش امیدوار شده‌اند. آن‌ها مطالعه‌ی خود را ۱۸ آگوست در ژورنال Xenotransplantation منتشر کردند.

به مدد تکنیک‌های ویرایش ژن مانند CRISPR، حال ما می‎توانیم حیوانات را دستخوش تغییر قرار دهیم و بالطبع، در چنین شرایطی احتمال رد عضو پیوندشده توسط گیرنده‌ی انسانی کم‌تر می‌شود. اگرچه رد پیوند، تنها مسئله‌ی مطرح در این زمینه نیست. این احتمال نیز وجود دارد که عضو اهدا شده محتوی نوعی ویروس یا میکروارگانیسم عفونی بوده و خطراتی برای گیرنده بیافریند.


بیشتر بخوانید: 


محققان UAB برای اطمینان از عدم آلودگی اعضای خوک با عوامل عفونی، آزمایش‌های مقداری انجام دادند. منظور از این آزمایش‌ها، پروسه‌هایی برای تعیین حضور، مقدار یا فعالیت عامل عفونی است. این آزمایش‌ها برای ۳۰ عامل عفونی که می‌تواند از خوک به میزبان انسانی منتقل شود، انجام شد.

پس از آزمایش روی ۹ خوک ماده و ۲۲ بچه‌خوک نتیجه‌ بر آن بود که آن‌ها فوق حساس بوده و نتایج قابل مقایسه با انواع آزمایش‌های انجام شده برای چک کردن ویروس‌ها در انسان بود. آن‌ها امیدوارند نتایج‌شان بتواند رهنمون تحقیقاتِ پیوند اعضای خوک به انسان باشد.

به گفته‌ی محقق ارشدMark Prichard  مطالعه‌ی آن‌ها نویدبخش امکان غربالگری حیوانات برای یافتن بهترین دهنده، استفاده از اعضای اهدایی در جهت اهداف تحقیقاتی و پایش گیرنده‌های پیوند است. حال که روش آزمایش اعضای حیوانی از نظر عوامل عفونی در دست داریم، می‌توانیم از پس موانع دیگر در مسیر پیوند اعضا از حیوان به انسان نیز برآییم.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید