انتشار این مقاله


چگونه می‌توانیم از یادگیری دیداری برای بهبود موقعیت شغلی یا تجاری استفاده کنیم؟

دانستن سبک یادگیری به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات جدید را به بهترین میزات توانایی خود پردازش کنید.

داشتن دانش و آگاهی برای موفقیت در زندگی، حرفه و کسب و کار ضروری است. بدون یادگیری مفاهیم جدید و کسب مهارت در صنایع، نمی‌توانیم در حرفه‌های انتخاب شده خودمان پیشرفت کنیم و بهترین شویم و یا دانشی را به نسل بعدی منتقل کنیم.

اما این محتوا به اشکال مختلفی منتقل می‌شود و به همین دلیل دانستن نحوه‌ی یادگیری بر میزان یادگیری ما اثر می‌گذارد. در این مقاله بر چگونگی استفاده از یادگیری دیداری برای بهبود عملکرد در حرفه یا کسب و کار شما تمرکز خواهد کرد.

  • چرا لازم است که سبک یادگیری خود را بدانیم؟
  • چگونه بفهمیم که آیا یک یادگیرنده دیداری هستیم؟
  • از یادگیری دیداری چگونه برای موفقیت استفاده کنیم؟
  • آیا یادگیری دیداری بهتر از سایر انواع یادگیری است؟
  • چرا لازم است که سبک یادگیری خود را بدانیم؟

دانستن سبک یادگیری به شما این امکان را می‌دهد تا اطلاعات جدید را به بهترین میزات توانایی خود پردازش کنید. این کار نه تنها انحراف یادگیری شما را کاهش می‌دهد، بلکه شما می‌توانید این مفاهیم را به طور موثری به دیگران انتقال دهید.

اما همه اینها زمانی شروع می‌شود که شما بتوانید بهترین شیوه یادگیری خود را شناسایی کنید.

به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی، به زودی متوجه شدم که دوره‌های آنلاین بدون تصویر و یا داشتن مدرس منجر به یادگیری و ابقای ضعیف مطالب برای من می‌شود. مطمئنا، در امتحانات آنلاین نمرات خوبی کسب می‌کردم و عملکرد خوبی داشتم. با این حال متوجه شدم که من نمی‌توانم این سطح عملکرد را حفظ کنم، زیرا ۸۰ درصد از محتوای دوره را تا پایان نیمسال فراموش می‌کردم.

انواع مختلفی از سبک‌های یادگیری شناخته شده برای بشر وجود دارد. برای ارائه ایده‌ای از نحوه یادگیری دیداری در برابر سبک‌های یادگیری دیگر، در اینجا اشاره ای کوتاه به برخی از انواع مختلف سبک‌های یادگیری که داریم، می‌شود.

چهار نوع از محبوب‌ترین سبک‌های یادگیری عبارتند از:

  • سبک یادگیری دیداری (که در این مقاله در این مورد صحبت می‌شود)
  • سبک یادگیری شنیداری (یادگیری با گوش دادن به اطلاعات ارائه شده)
  • سبک یادگیری گفتاری (یادگیری شامل گفتار و نوشتار)
  • سبک یادگیری تاکتیکی (یادگیری با لمس کردن و انجام دادن)

اما برای هدف این مقاله، ما بر روی استفاده از یادگیری دیداری برای بهبود حرفه یا کسب و کار خود تمرکز خواهیم کرد.

چگونه بفهمیم که آیا یک یادگیرنده دیداری هستیم یا نه؟

به هنگام بهبود حرفه، کسب و کار (یا آموزش)، یک یادگیرنده دیداری، کسی است که قطعا اشکال، تصاویر، نمادها یا خواندن را به یادگیری از طریق پیام‌های شنوایی را ترجیح می‌دهد.

من در مورد ترجیح دادن خواندن یک نقشه واقعی در هنگام رفتن به مکان جدید بجای گوش دادن به دستورالعمل های کلامی صحبت می‌کنم. من در مورد کشف این موضوع که یادآوری آنچه مدیر در جلسه گفت، به دلیل عدم وجود نمودار و یا تصاویر برای پشتیبانی از نقاط مطرح شده مشکل است، صحبت می‌کنم.

اکثر افرادی که در یادگیری مشکل دارند می کنند احتمالا بهترین سبک یادگیری خود را نمی‌دانند. هر چه زودتر مشخص کنید که چه سبک یادگیری می‌تواند موفقیت شما را افزایش دهد، هرچه زودتر این کار را بکنید با سختی کمتری برای پردازش اطلاعات جدید در طول حرفه خود مواجه خواهید شد.

با این حال، یادگیری دیداری به ویژه در حرفه یا کسب و کار که آیا این سبک یادگیری ترجیح داده شده است یا نه. و به همین دلیل است:

مطالعات متعددی به این نتیجه رسیده اند که مغز با کمک اطلاعات دیداری اطلاعات بیشتری را در اختیار می‌گیرد. به عبارت دیگر، تصاویر به طور مستقیم توسط حافظه بلند مدت ما پردازش می‌شوند که به ما کمک می‌کند اطلاعات را برای مدت زمان بیشتری ذخیره کنیم.

در حالی که برخی از درس‌ها فقط می‌توانند به صورت شنیداری و شفاهی تدریس شوند،مفاهیم متعددی وجود دارد که تنها می‌توانند به واسطه‌ی تصویر سازی متوالی ادراک شوند. (به عنوان مثال یادگیری در مورد DNA انسانی).

یادگیری دیداری از بخش.های مختلف مغز استفاده می‌کند و نشانه های بصری توسط بخشی از مغز(لوب پریتال) پردازش می‌شوند.

با درگیر شدن با بخش های بیشتری از مغز در طول یادگیری، شما قادر به درک کامل‌تر مفاهیم خواهید بود و تعامل بهتر با محیط اطراف خود را تسهیل می‌کنید.

چگونه از یادگیری دیداری برای موفقیت استفاده کنیم؟

در اینجا ۴ راه برای استفاده از یادگیری دیداری برای بهبود در حرفه یا کسب و کار شما وجود دارد:

۱. لیستی از کارهایی که باید انجام شود، تعیین کنید و سپس اشکال و رنگ ها را برای افزایش بهره وری اضافه کنید

ما در نسلی زندگی می‌کنیم که در آن کامپیوترها تقریبا هر جنبه ای از بهره وری و بیشتر وظایف انسان را به دست گرفته‌اند. اما لیست‌های نوشتاری باز گشتی را ایجاد می‌کنند و با تعداد بیشماری از وظایف مهم که باید تکمیل شوند، داشتن فهرست انجام کار‌ها به ترتیب اهمیت می‌تواند بهره وری شما را بهبود بخشد.

در حالیکه لیستی که برای چالش تهییه می‌کنید، اضافه کردن رنگ‌ها و اشکال به لیست‌هایی که شخصا می‌نویسید و مدیریت می‌کنید، به شما یک لایه اضافی اطمینان می‌دهد و به یادآوری بهتر کمک می‌کند تا شما به طور موثر کارها را انجام دهید.

من این روش را در کارم به عنوان یک پرستار ثبت شده امتحان کردم و کشف کردم که اضافه کردن اشکال و رنگ به لیست کارها به من کمک می‌کند تا وظایف خود را انجام دهم، تشخیص دهم که کجا کار بیشتری لازم است، انجام شود و خط زدن کار‌های انجام شده در آنتهای روز را آسان می‌کند.

۲. نمودارها، جدول‌ها و نمادهایی را به گزارش‌های خود اضافه کنید

بله، به نظر می‌رسد کار شما بیشتر می‌شود. با این حال، نمودار‌ها شما را قادر به نظارت بر قلب کسب و کار می‌کنند.

نمودار ها و جدول‌ها به شما کمک می‌کند که مالیات، بودجه و تقریبا هر گونه اضافه کاری را تغییر دهید. با کمک نرم افزار آزاد و یا فروشی موجود در بازار، دریافت اطلاعات ساده در طی چند ثانیه آسانتر شده و اطلاعات مربوطه در اشکال و تصاویر مختلف نمایش داده شده است.

به عنوان یک کارآفرین، شما می‌توانید در صورتی که تلاش‌های شما پاداش مناسب می‌گیرد، می‌توانید عاقلانه‌تر پیش بینی کنید و پول مناسب را اختصاص دهید. شما می‌توانید از رنگ‌ها و نمودار‌ها برای اعمال عمل به اعضای تیم خود و اجرای همزمان برنامه‌ها استفاده کنید.

و می‌توانید آمار را به اهداف ماهانه، سه ماهه، دو ساله یا سالانه، تقسیم کنید، جدول‌ها و نمودار‌ها باعث برقراری ارتباط می‌شوند، زمانی که متن‌ها نمی‌توانند این کار را بکنند.

۳. خلاقیت مغزی موثر با نقشه ذهنی

ایجاد نقشه‌ی ذهنی کار جدیدی نیست، اما من فکر می‌کنم در مورد این موضوع به اندازه‌ای که ما در مورد لیست کارها صحبت نمی‌کنیم.

با نقشه برداری ذهنی، شما سازماندهی اطلاعات دقیق را سازماندهی می‌کنید و بین مفاهیم و قطعات از کل روابطی رسم می‌کنید.

فکر می‌کنم یک نقشه ذهنی یک درخت با شاخه های مختلف است. برای مثال، درخت می‌تواند نماد مراقبتهای بهداشتی باشد در حالی که هر شاخه آن نماد پرستاری، پزشکی، علوم آزمایشگاهی و غیره است. هنگامی که به پرستاری نگاه می‌کنید، می‌توانید بیشتر آن را شاخه بندی کنید؛ اطفال، بهداشت زنان، مراقبت های ویژه و غیره.

این رابطه بسیار جالب است: ایده‌های بیشتری که می‌توانید برای موضوع انتخاب شده خود انتخاب کنید، هرچه این کار عمیق‌تر باشد و ارتباط قوی‌تر ایجاد می‌شود.

نقشه‌های ذهنی واقعا روابط بین موضوعات و مسائل را به شما نشان می‌دهد و فرآیندهای را که ممکن است در نگاه اول پیچیده باشد را آسان می‌کند. به طریقی، آن را مانند یک نمایش گرافیکی از حقایق ارائه شده در قالب ساده و بصری نشان می‌دهد.

نقشه برداری ذهن تنها محدود به کسب و کار حرفه‌ای نمی‌شود؛ صاحبان کسب و کار می‌توانند از نقشه‌های ذهن برای سازماندهی فعالیت‌های یادگیری آنلاین خود و تبدیل وظایف پیچیده به اقدامات ساده، به طوری که شما می‌توانید با دقت بهره وری را اندازه گیری کنید، استفاده می‌کنند.

۴. اضافه کردن ویدئو به جلسات

چه می‌شود اگر شما بتوانید بهره وری اعضای تیم خود را با پخش ویدئو جلسات خود و یا اضافه کردن انیمیشن‌های فلش به ارائه خود در همان زمان دو برابر کنید؟

وقتی ویدیو را به عنوان یک روش جایگزین برای پردازش اطلاعات به همکاران خود ارائه می‌کنید، احتمال بیشتری برای حفظ و یادگیری اطلاعات وجود دارد، زیرا ما این داستان‌ها را به شکل تصاویر در ذهنمان مجسم می‌کنیم.

برای سازمان هایی که جلسات مجازی برگزار می‌کنند، این کار می‌تواند روشی موثر برای بهبود اجرا در مواقعی که افراد می‌توانند علاوه بر انیمیشن فلش و یا هر نوع ویدیویی در جلسه حضور داشته باشند برای افزایش کارایی باشد.

آیا یادگیری دیداری بهتر از سایر سبک‌های یادگیری است؟
نه، این نکته مد نظر ما نیست هدف در اینجا این است که یادگیری سبک غالب با یادگیری دیداری همراه کنید تا بتوانید در نحوه پردازش و استفاده از اطلاعات روزمره بهبود قابل توجهی داشته باشید.

ممکن است شما متوجه شوید که درک مفاهیم علمی پس از ترکیب یادگیری دیداری بسیار ساده‌تر است و یا زمانی که در یک صفحه نمایش بصری با نمودارها و جدول‌ها می‌توانید ارزش سازمان را درک کنید.

هدف کلی این است که همیشه یادگیری را ادامه دهید و از سبک یادگیری دیداری در حرفه و کسب و کار خود استفاده کنید.

زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید