انتشار این مقاله


نوع دوستی فواید عجیبی برای سلامتی شما دارد

دوگانگی اشتباه میان خودخواهی و فداکاری را باور نکنید. انسان موجودی اجتماعی است.

آیا شما از فوایدی که نوع دوستی بر سللمتی می‌گذارد خبر دارید؟ بسیاری از مردم هنوز از این موضوع که چگونه کمک به دیگران می‌تواند بر سلامت خود آن‌ها تاثیر بگذارد بی‌خبرند.خوشبختانه اخیراً تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده تا به این سوال پاسخ داده شود. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا به افراد مسن با فشار خون بالا پول جهت خرج کردن دادند. به مدت سه هفته متوالی هر کدام ۴۰دلار دریافت می‌کردند. به نصف این افراد گفته شده بود که این پول را برای خودشان خرج کنند واز نصف بقیه خواسته شده بود که این پول را برای افراد دیگر خرج کنند،برای دوستشان هدیه‌ای بگیرند به موسسه خیریه کمک کنند و به هرحال با این پول به افراد دیگر سود برسانند.

مدتی بعد محققین فشار خون اعضای هر دو گروه را اندازه گرفتند. مشخص شد که فشار خون(چه سیستولیک و چه دیاستولیک) افرادی که برای دیگران خرج کرده بودند در مقایسه با افرادی که تنها برای خود خرج کرده بودند بسیار پایین تر بود. بعلاوه نوع کاهش فشار خون از لحاظ مقداری مانند تاثیر ورزش و رژیم غذایی سالم‌تر بود.

کمک کردن به دیگران سبب می‌شود شما بیشتر عمر کنید. در یک تحقیق بر روی افراد بزرگسال بر روی کمک کردن و کمک گرفتن به عنوان یک عامل برای تعیین مدت زمان جاودانگی بررسی صورت گرفت. با اینکه به نظر می‌رسید دریافت کمک بر روی عمر تاثیر بیشتری داشته باشد اما نتایج نشان داد که کمک کردن تاثیر بیشتری دارد. افرادی که از لحاظ مادی و جسمی به دوستان و همسایگان و همکارا خود کمک کرده بودند و همچنین افرادی که به طور عاطفی از دوستان خود حمایت کرده‌ بودند در پایان تحقیق در مقایسه با گروه دیگر بیشتر عمر کرده بودند.این حقیقت زمانیکه محققان عوامل تاثیرگذار بر سلامت جامعه را بررسی کرده بودند این عامل نیز در کنار موارد سلامت روانی،شخصیتی نیز مورد بررسی قرار گرفته بود.

بیش از ده تحقیق نیز مشخص ساخته بود که کارهای داوطلبانه نیز بر طول عمر می‌افزاید. نوع دوستی حتی می‌تواند به عنوان یک عامل مقابله کننده با استرس نیز معرفی شود: از بین ۸۴۶ شرکت کننده نتیجه‌گیری شد که افرادی که در معرض استرس بودند و به دیگران کمکی نمی‌کردند نسبت به آنهایی که در همان شرایط استرس‌زا به فکر نوع دوستی هم بودند بیشتر در معرض مرگ بودند.

همچنین مراقبت ار یک دوست عزیز بیمار اغلب یک مسئولیت محسوب می‌شود. اگرچه دیدن ناراحتی و غم همسر می‌تواند برای شخص بسیار سخت باشد و به وضوح یک بار سنگین باشد. با این وجود کمک‌های فعالانه به همسر در طول عمر تاثیرات مثبتی بیشتری بر عمر بیشتر شخص می‌گذارد. در یک تحقیق عمومی که حدود ۳۰۰۰ فرد بزرگسالی که ازدواج کرده بودند را زیر نظر قرار داد دریافت شد که افرادی که به طور میانگین هر هفته حداقل ۱۴ هفته برای حمایت از همسر خود وقت می‌گذاشتند بیشتر عمر می‌کردند.

نوع دوستی

همچنین اگر افزایش طول عمر و سلامتی بهتر کافی نباشد کمک کردن به دیگران سبب داشتن زندگی بهتری نیز می‌شود. در یکی از تحقیقات ساده‌ای که خود من انجام داده بودم از شاگردانم خواسته شد که در کامپیوتر یک بازی ساده تطابق حروف انجام دهند.نصف شرکت کنندگان فقط برای سرگرمی بازی می‌ردند در حالیکه به نصف دیگر گفته شده بود که به ازای هر پاسخ درست مقداری پول به حساب United Nations World Food Programme برای کمک به گرسنگان واریز می‌شد. در پایان بازی گروه دوم احساسات مثبت بیشتری دریافت کرده بودند،خوشحال‌تر بودند و بازی را پرمعناتر یافته بودند.

مشابه همین قضیه Lara aknin طی پژوهش خود افرادی که به آنها ۵دلار داده شده بود و آنها برای بقیه آن را خرج کرده بودند نسبت به آنهایی که آن را برای خود خرج کرده بودند احساسات خوب بیشتری داشتند. و این گفته نه فقط برای محل زندگی خود او که کانادا بود بلکه برای افراد دیگر نیز مانند اوگاندا و آفریقای جنوبی و حتی هند نیز صادق بود.همچنین او در یک مقیاس کوچکتر نیز بررسی انجام داد او اهالی یک روستا را در جزیره Vanuatu ایزوله کردو حتی در آنجا خرید برای دیگران حس بهتری نسبت به خرید کردن فقط برای خود می‌داد.پس نتیجه می‌گیریم که دریافت حس خوب از کمک به دیگران باید یک چیز ذاتی باشد و مربوط به شخصیت درونی انسان باشد. این یافته‌ها با مطالعات نورولوژیکی نیز که فعال شدن مراکز پاداش در مغز را بعد از کمک کردن به دیگران تایید کرده بود تطابق داشت.

بنابراین فواید نوع دوستی می‌تواند اینگونه بیان شود که :یک روش درمانی برای مشکلات روحی و جسمی.

نوع دوستی

قطعا در این میان چیزهای بیشتری به عنوان فواید نوع دوستی وجود خواهد داشتو اگر مردم بر روی کمک کردن به دیگران و حال خوب آنها تمرکز کنند مشکلات خود را فراموش خواهند کرد. در این زمینه داستان‌های تراژیک زیادی از افرادی وجود دارد که خوشحالی خود را قربانی خوشحالی دوستان یا خانواده خود یا حتی افراد در مقیاس گشترده تری می‌کنند. نوع دوستی خوب است اما باید استراتژیک و خودمختار باشد آدام گرانت متخصص ارائه حمایت اجتماعی مدارس تاکید کرده است: تفاوت زیادی بین نوع دوستی و رعایت کردن افراد وجود دارد. فرد باید در انتخاب فردی که به آن کمک کند و چه زمانی کمک کند مختار باشد نه اینکه به زور هر کاری که از او خواسته می‌شود را انجام دهد.

بعلاوه یک تحقیق دیگر بیان کرده بود که با اینکه کمک کرد به دیگران حس خوبی دارد اما زمانیکه اجبار در کار باشد این اصل درست نیست. با یادگیری مهارت نه گفتن فرد می‌تواند بین کمک کردن خودمختار و چیزی که خودش در ان استعداد دارد و کاری که به زور از او خواسته می‌شود کارهای خود را سرو سامان بخشد.

پس دوگانگی اشتباه میان خودخواهی و فداکاری را باور نکنید. انسان موجودی اجتماعی است. هر یک از ما به عنوان بخشی از اجتماع هم قسمت اهمیت به خود و هم قسمت نوع دوستی را باید پرورش دهیم. هر دو این موارد از قسمت‌های مهم یک زندگی معنادار هستند. در نتیجه پیدا کردن تعادل کلید موفقیت است. در عصر ما که اهمیت به خود و فردگرایی بیشتر شده است با پرورش ویژگی نوع دوستی می‌توان بهتر شدن جامعه کمک کرد.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید