انتشار این مقاله


۵ ترفند متقاعد کردن برای واداشتن دیگران به انجام کارهایی که شما می‌خواهید

چگونه دیگران را ترغیب کنیم که کاری را که ما از آنها می‌خواهیم انجام دهند؟

همه ما گاهی از دیگران چیزی را می خواهیم، و بارها به کمک آنها کمک نیاز داشته ایم. با توجه به اینکه زمان زیادی صرف تلاش برای متقاعد کردن یا متمایل کردن دیگران می‌کنیم تعجب آور است که زمان زیادی را بر روی اینکه فکر کنیم که آیا ما داریم از روش های مناسبی برای این کار استفاده می کنیم یا خیر صرف نمی‌کنیم.

پس چرا به جای اتلاف زمان بر روی تاکتیک های جدید مستقیم از روش های علمی برای انجام این کار اسنفاده نکنیم؟ ما برخی از ترفندها را برای کمک به شما در ادامه دادن این مسیر در اینجا جمع کرده ایم.

  1. دلیل‌تان را برای درخواستی که دارید توضیح دهید

فرض کنید بسیار عجله دارید و مجبورید برای انجام یک کار مهم در یک صف بایستید. اگر در این شراط به کسانی که در صف ایستاده اند تنها به سادگی بگویید: «آیا می توانم بدون صف کارم را انجام دهم؟» با احتمال زیادی پاسخ مثبتی دریافت نمی‌کنید، برای اینکه بتوانید تاثیر بیشتری بگذارید و بیشتر آنها را تحت تاثیر قرار دهید باید موارد بیشتری را به حرف های‌تان بیافزایید و با اضافه کردن یک دلیل می‌توانید این احتمال را بیش از ۵۰ درصد افزایش دهید. برای مثال: “آیا می توانم بدون صف کارم را انجام دهم؟ چون باید به پروازم برسم؟” یا حتی، “آیا می توانم کارم را بدون صف انجام دهم چون عجله دارم؟”

اگر درخواست بزرگتری دارید باید دلیل های بزرگتری نیز بیاورید تا شانس خود را برای متقاعد کردن دیگران بیشتر افزایش دهید.

  1. اول گوش دهید سپس درخواست‌تان را مطرح کنید

لین فرانکلین یک مشاور برای مدیران و تیم هاست که با آنها روی ارتباطات متقاعد کننده کار می‌کند و او همچنین در مورد روانشناسی متقاعد شدن در مجله آنلاین curiosity بحث کرده است و این‌طور گفت که: “این قانون عمل متقابل نامیده می‌شود. چیز جالبی را مطرح کنید و سعی کنید که دیگران را به صحبت کردن در مورد آن موضوع علاقه مند کنید. این طوری شما بیشتر در مورد آنچه که آنها هستند و یا آنچه که آنها انجام می دهند اطلاعات بدست می‌‌آورید وآنها نیز بیشتر علاقه مند به این عمل متقابل، گفت و گو می‌شوند. من ابتدا گوش می‌دهم و سپس آنها از من می‌خواهند که سوال بپرسند. بنابراین در این مرحله خودم را برای خوب گوش وچیزی نگفتن آماده می‌کنم. “

این کار با افرادی که ما قبلا هرگزآنها را ملاقات نکرده ایم، کار خوبی است، اما به یاد داشته باشید که می توانید با افرادی که از قبل آنها را می‌شناسید برای رسیدن به همان اثر صحبت کنید. فرانکلین توضیح داد: “ما به عنوان انسان تمایل داریم به اینکه تصمیم گیری کنیم که چه چیزی از دیگران می‌خواهیم و آن را به آنها بگوییم ولی خیلی از آنها اهمیتی نمی دهند و کار خودشان را انجام می‌دهند.”

“پس چگونه می توان ایده های خود را به شیوه ای بیان کرد که شانس مان را برای جلب موافقت شان افزایش دهیم؟ به منظور انجام این کار، باید بدانید که آنها چه کسی هستند و چه چیزی به آنها انگیزه می دهد.” شما باید آنچه را که آنها می‌خواهند بدانید و راهی که آنها به هدف شان می‌رسند را طوری بیان کنید که خودتان نیز به هدف تان برسید.

  1. در مقابل کمک دیگران به آنها هدیه های واقعی بدهید

همانند مبادله اطلاعات، احترام متقابل، یک قرارداد اجتماعی است که مردم را مجبور می کند تا وقتی که کسی به آنها کمک کرده است، به آنها نفع برسانند. خیریه ها از این اصل در هنگام ارائه هدایای بی قید و شرط مانند مداد یا خودکار و… استفاده می کنند و با این روش می توانند کمک های مالی را تا ۷۵ درصد افزایش دهند. فقط هنگام استفاده از این رویکرد مراقب باشید: ارائه انگیزه های خارجی دیگر می تواند در برخی موقعیت ها، به ویژه در خیریه ها این کمک ها را کاهش دهد.

  1. کلمه هایی را که استفاده میکنید، تغییر دهید

بسیاری از ترفندهای زبان سریع و کثیف وجود دارد که اگرچه ظریف است، می تواند تفاوت بزرگی را در هنگام تلاش برای متقاعد کردن کسی برای انجام کاری که می خواهید انجام دهید ایجاد کند. به عنوان مثال، سعی کنید “من” را به جای “شما” بگذارید تا عنصر اتهامات بیانیه هایتان را حذف کنید، مثلا به جای اینکه بگویید: “شما باید به فروشگاه مواد غذایی بروید”، در مقابل بگویید: “من احساس تنش می‌کنم زیرا باید به فروشگاه مواد غذایی بروم “

اگر نگران هستید درخواست تان با یک “نه” روبه رو شود، همچنین می توانید کلمات جادویی را امتحان کنید :”اما هرطور راحتید [برای رد کردن]” (!) و با این کار شانس خود را برای دریافت آنچه که می خواهید دو برابر افزایش می‌دهید. و اگر شما کسی هستید که می‌خوهید یک جواب “نه” به کسی بدهید تا او را از انجام کاری باز دارید به جای اینکه بگویید: “تو نمی‌توانی آن کار را انجام دهی” بگویید: “این کار را انجام نده.”.به این ترتیب، شخصی که از پاسخ مثبت دادن به او امتناع کرده اید قادر نخواهد بود که به مبارزه با شما و منطق تان بپردازد یا راهی برای تبدیل “نتوانستن” به “توانستن” پیدا کند. با توجه به گزینه های‌تان کلمه های مناسبی پیدا کنید تا هرگز دیگران نتوانند ترفندهایی که پیدا کرده اید را شسته و از بین ببرند!

  1. از شخصی بپرسید

امروزه همه ما بر ایمیل و سایر ارتباطات مبتنی بر متن متکی هستیم، اما این نوع ارتباطات به اندازه چشم در چشم نگاه کردن و درخواست کردن از دیگران موثر نیست. و تفاوت آنها بسیار عظیم است: نتایج دوآزمایش انجام شده توسط محققان در سال ۲۰۱۶ نشان داد که درصد احتمال پاسخ مثبت گرفتن در درخواست هایی که از دیگران به صورت حضوری شد ۳۴ بار بیشتر بود تا درخواست هایی که از طریق ایمیل خواسته صورت گرفته بود. اگر این راه برای مکالمه و گفت‌و‌گو های اجتماعی مناسب نیست، نمی‌دانیم که چه هست!

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید