انتشار این مقاله


علم می‌گوید شما باید تکنولوژی را کنار بگذارید و نوشتن را با دست انجام دهید

در این مقاله تاثیرات یادداشت برداری به صوزت الکترونیکی و دستنویس را مقایسه می‌کنیم و به بیان مزایا و معایب آنها می‌پردازیم

اگر به کلاس های دانشگاه بروید مطمئن باشید شاهد دریایی از صفحه نمایش لپ تاپ های درخشان و کلیک کردن بر روی صفحه کلید هستید. معلمان اغلب در مورد حواس پرتی که لپ تاپ ها می توانند در یک کلاس ایجاد کنند، نگران هستند، اما در مورد دانش آموزانی که صادقانه عمل می کنند و از آنها فقط برای یادداشت استفاده می کنند چطور؟ با توجه به تحقیقات، قطعا برای‌شان بهتر است که یادداشت برداری را به صورت دستی انجام دهند و  یادداشت برداری با استفاده از دست بسیار مؤثرتر از تایپ کردن با کامپیوتر است و این تحقیق برای همه سطوح آموزش و پرورش اعم از مدرسه ابتدایی تا دانشگاه یکسان است. اما دلایلش ممکن است شگفت انگیز باشد.

قلم قدرتمندتر از پردازنده است

در سال ۲۰۰۸، کوین یاماموتو، استاد دانشکده حقوق در جنوب تگزاس، در مجله ی حقوق تحصیل، در مورد ممنوعیت لپ تاپ ها در کلاس درس، گزارشی منتشر کرد. تحقیقاتی که انجام داد نشان داد که دانش آموزانی که یادداشت هارا با دست خود می‌نوشتند، نمرات امتحان بالاتری دریافت کردند، به راحتی مطالب را دنبال می‌کردند، بیشتر درگیر بحث و گفتگو بودند، و به اندازه‌ای که همتایان شان وابسته به صفحه نمایش بودند،آنها به آن ابزار ها تکیه نمی کردند.

در کلاس او، ممنوعیت لپ تاپ ها به طورکامل پویایی کلاس را تغییر داد، و در نتیجه بحث های عمیق تری که به روشن ساختن مفاهیم کمک می‌کرد ایجاد شد. در حقیقت، تحقیقات او نشان داد که دانش آموزانی که با دست یادداشت برداری می‌کردند، امتحانات شان را بهتر می‌گذراندند. و با توجه به این مشکل اساسی درگذراندن امتحان ،نوشتن یادداشت ها به صورت دستی در گستره‌ی شرایط آکادمیک دانشگاهی امن تر خواهد بود.

اخیرا در سال ۲۰۱۴، مقاله ای توسط پم ملر و دانیل اپنهایمر در علوم روانشناسی منتشر شده نشان میدهد که دانش آموزانی که یادداشت‌های خود را در مورد لپ تاپ‌ها می‌نویسند نسبت به کسانی که یادداشت های‌شان را به صورت دستنویس در دفتر می‌نویسند، در سوالات مفهومی آزمون ها – که نیاز به دانش عمیق از یک موضوع دارند –بسیار بدتر عمل می‌کنند. و با توجه به روانپزشک ویکتوریا دانکلی، دانش آموزان جوان تر که یادداشت های شان را به صورت دست نویس می‌نویسند به طور قابل توجهی درخواندن و مهارت های زبان عمومی، حفظ کردن و حفظ هماهنگی دست و چشم و تفکر انتقادی بهبود می‌یابند. او می گوید تمرین کلمه نوشتن نیز می تواند مهارت های خواندن را بهبود بخشد، چون مغز ما چیزی ها را اگر خودمان آن ها را نوشته باشیم سریع تر تشخیص می دهد.

یادداشت های آهسته یادداشت های خوبی هستند

اکثر مردم می توانند یادداشت های خود را بر روی یک صفحه کلید سریع تر از آنچه که روی کاغذ می توانند انجام دهند،بنویسند، پس چگونه می توان یادداشت الکترونیکی در هنگام یادگیری خیلی بدتر عمل کنند؟ کارشناسان فکر می کنند که این مزیت سرعت چیزی است که باید آن را سرکوب کرد. مولر و اوپنهایمر در مطالعه ۲۰۱۴ خود نوشتند که ” یادداشت برداران با لپ تاپ تمایل دارند سخنرانی ها را بطور صریح تر، به جای پردازش اطلاعات و اصلاح آن با کلمات خود در معرض یادگیری قرار دهند. ” هنگامی که شما به صورت دست نویس می‌نویسید، باید مهم ترین اطلاعات را انتخاب کنید و آنرا بنویسید، به این ترتیب، قبل از آنکه شروع به یادداشت برداری کنید، به پردازش آنچه که گفته می شود می‎پردازید. این ها چیزهایی هستند که پدر و مادر دانشجویان تلاش‌گر باید در نظر بگیرند و مربیان در تمام سطوح باید در ذهن داشته باشند. پس فناوری مفید است، اما هزینه ای هایی را در بر دارد.

با این حال، لازم نیست فن آوری را به طور کامل رها کنید تا مزایای استفاده از قلم و کاغذ را بدست آورید. صفحات هوشمند بامبو به شما اجازه می دهد یادداشت های خود را بر روی کاغذ واقعی بنویسید و سپس به راحتی، کار خود را به یک تصویر دیجیتال تبدیل کنید. این اسمارت پد یک طوفان مغز ۴ ساعته است که شما را از خواب بیدار می کند و میتواند با لمس تنها یک دکمه مطالب  را، ضبط، ذخیره و به صورت دیجیتالی به اشتراک گذارد. حتی دستخط تان را به متن تبدیل می کند، بنابراین لازم نیست آن را بعدا تایپ کنید. آیا آن به اندازه‌ی زندگی در آینده بزرگ نیست؟؟؟

آماده هستید تا ببینید که چگونه یادداشت های‌تان با دست می تواند به شما در بهبود عملکرد تان در کار کمک کند؟اگر با بحث های ذهنی بامبو موافقید ۳۰ روزآینده را بدون دستگاه های الکترونیکی در جلسات تان بگذرانید تا ببینید چقدر بیشتر یاد می‌گیرید و نتایج بهتری به دست می آورید. حتما با دیدن تفاوت ها شگفت زده خواهید شد.

فاطمه مهرابی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید