انتشار این مقاله


چگونه حال خوب را تجربه کنیم؟!

تغییرات احوال انسان یک امر بسیار طبیعی بوده که بعضی از عوامل موثر در آن تحت کنترل خود فرد می‌باشد که با کنترل صحیح این موارد فرد حال خوب را تجربه خواهد کرد.

اینطور به‌نظر می‌آید که افراد در طول زندگی خود و در گذشت زمان، تغییری مهم در رفتار و  نگرش خود احساس می‌کنند بدین معنی که افرادی که در گذشته به‌عنوان فردی خوشبین و خوشحال معرفی می‌شدند ناگهان وجود یک غم بسیار بزرگ را در خود احساس می‌کنند.

هنگامی که از افراد درباره‌ی چگونگی ایجاد این تغییر سوال می‌شود اغلب پاسخ آن‌ها این است که غمگین بودنشان ریشه و علتی نداشته و آن‌ها فقط احساس ناراحتی می‌کنند!

پاسخ محققان به این افراد این است که این احساسات و تغییرات در تمام افراد وجود دارد. برای طی کردن مسیر به سمت حال خوب و خوشحالی تنها لازم است که هنگام بیدار شدن از خواب دید خود را نسبت به جهان اطراف خود تغییر دهیم.

با اینکه بعضی از مواردی که در خوشحالی ما نقش دارند تحت کنترل ما نیستند اما باید بدانید که در بسیاری از این عوامل موثر  خود فرد نقش داشته و توانایی کنترل آن‌ها را دارد.

در بین انسان‌ها افرادی وجود دارند که جهان را با خوش‌بینانه‌ترین حالت آن میبینند و در مقابل افرادی نیز هستند که تنها موارد منفی را دیده و از آن‌ها غولی برای خود می‌سازند. باید پذیرفت که جهان مشمول از هردو دیدگاه است بدین معنی که هم اتفاقات نا‌گوار و هم اتفاقات بسیار عالی ممکن است برای فرد به‌وجود بیایند که این بخشی از زندگی انسان‌هاست و نباید آن‌را فراموش کرد.

طبق تحقیق انجام شده توسط مالوگنر، خوش‌حالی و حال خوب دائمی نبوده و احوال و احساسات انسان مدام دچار تغییر و تحول می‌شود. در این تحقیق ۱۲ میلیون نفر از انسان‌ها مورد بررسی قرار گرفتند که نتیجه‌ی بدست آمده نشان داد که برداشت افراد از خوش حالی و حال خوب در سنین مختلف متفاوت است.چگونه؟ بدین صورت که افراد جوان خوش‌حالی را در شور و هیجان میبینند اما افراد پیر خوش‌حالی را در آرامش می‌پسندند. محققان این تغییر دید را در گذر زمان وابسته به منحرف شدن توجه فرد از آینده به زمان حال می‌دانند.

تحقیق دیگری که بر روی نوجوانان انجام شد، درباره‌ی چگونگی گذراندن وقت خود در هنگام بیکاری بود. نتیجه‌ی آن نشان داد که جوانانی که بیشتر وقت خود را با دوستان خود، ورزش کردن و فعالیت‌های اجتماعی دیگر می‌گذرانند بسیار خوش‌حال هستند چرا که انسان یک موجود اجتماعی است و در مقابل افرادی که بیشتر وقت خود را در خانه با مسیج دادن و یا بازی‌های کامپیوتری می‌گذرانند بسیار غمگین هستند. طبق این تحقیق دانشمندان نتیجه گرفتند که فعالیت‌های بدون نیاز به پرده( موبایل، کامپیوتر و تلویزیون) قدرت ایجاد حال خوب بیشتری را در افراد دارند. این نتایج درباره‌ی جوانان نیز صادق است.

به‌طور کل می‌توان گفت که افراد نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار غمگین‌تر هستند که بیشترین عامل موثر را می‌توان به پیشرفت ابزار الکتریکی اطراف خود مانند تلفن‌همراه و یا کامپیوتر نسبت داد. این گونه ابزار قدرت برقراری ارتباط رو در رو را در بین افراد از بین برده و مانع از ایجاد حس‌وحال خوب در فرد می‌شوند.

نکته‌ی بسیار قابل توجه این‌است که تحقیقات نشان داده است که افرادی که هیچ‌گونه دسترسی به ابزار الکتریکی ندارند نسبت به افرادی که به میزان کم از این ابزار استفاده می‌کنند، کمتر خوش‌حال هستند! بدین معنی که درجه‌ی خوش‌حالی با میزان استفاده از این ابزار رابطه‌ی عکس داشته و هرچه استفاده از این ابزار افزایش یابد به همان میزان فرد غمگین‌تر خواهد شد. پس بهتر است برای خوش‌حالی خود میزان استفاده از این ابزار را محدود کنیم.

برای کنترل کردن شرایط بهتر است این تغییرات را طبیعی تلقی کرده و همیشه آن‌ها را مدنظر قرار دهیم علاوه بر این بایستی که به جزئیات زندگی بیش از حد ارزش و بها نداده و ذهن خود را درگیر موارد بی‌ارزش نکنیم.

مدنظر قرار دادن این تغییرات بدین معنا می‌تواند باشد که همیشه شرایط را برای خود سخت نکرده و همه‌چیز را جدی در نظر نگیرید بلکه گاهی بعضی از موارد را به‌عنوان شوخی تلقی کرده و از آن‌ها لذت ببرید.

علاوه بر موارد گفته شده، توصیه می‌شود که وقت خود را با افرادی که به شما انرژی مثبت می‌دهند صرف کرده و از رمز و رازهای حال خوبشان سوال کنید و بالعکس از کسانی که همیشه ناله می‌کنند دور باشید.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید