انتشار این مقاله


مادران بریتانیایی، نقش والدین را در قالب یک آزمایش می‌سنجند!

در یک گروه مطالعه در مورد والدین، هنگامی که بزرگسالی در حال انجام فعالیت سبک است و کودکی را حمل می‌کند، سنسورهایی وجود دارند که تغییرات دما را در فرد بزرگسال اندازه گیری می‌کنند. در ۲۱ فوریه، تقریبا ۱۶۰ مادر شیرده به بیمارستان Charing Cross در لندن مراجعه می‌کنند تا ۲۵ میلی لیتر از شیرشان […]

در یک گروه مطالعه در مورد والدین، هنگامی که بزرگسالی در حال انجام فعالیت سبک است و کودکی را حمل می‌کند، سنسورهایی وجود دارند که تغییرات دما را در فرد بزرگسال اندازه گیری می‌کنند.

در ۲۱ فوریه، تقریبا ۱۶۰ مادر شیرده به بیمارستان Charing Cross در لندن مراجعه می‌کنند تا ۲۵ میلی لیتر از شیرشان را برای یک مطالعه‌ی علمی اهدا کنند. نمونه‌های تازه‌‌‌ی شیر، مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا مشخص شود چگونه ترکیب شیر انسان در طی دوران شیرخوارگی کودک (۳ ماهگی تا ۴ سالگی) تغییر می‌کند.

این موضوعی است که به طور شگفت آوری، قسمت کمی از آن شناخته شده است؛ اما این آزمایش نیز به همان اندازه قابل توجه است. این آزمایش از جایی شروع شد که گروهی از مادران این ایده را برای مطالعه ارائه دادند و آن را با محقق سرطان پستان، Natalie Shenker، و زیست بوم شناس میکروبی،Simon Cameron، که هر دو در Imperial College London بودند، طراحی کردند. مادران، افراد اهداکننده‌ی شیر را تنها طی چند روز استخدام کردند و خودشان نیز در تجزیه و تحلیل داده‌ها و نوشتن آن‌ها شرکت خواهند کرد.

این همکاری عجیب توسط گروه علمی والدین یا PSG (یک پروژه‌ی علمی شهری در بریتانیا که توسط Welcome Trust تامین مالی شده است) امکان‌ پذیر شد. این پروژه، والدینی را که در گروه‌های فیس بوک حول یک علاقه‌ی خاص اشتراک دارند، با دانشمندان مرتبط می‌کنند تا به کمک آن‌ها آزمایش‌ها را طراحی و اجرا کنند. این پروژه که در حال حاضر چندین رشته تحقیق را در مورد مسائلی نظیر آموزش و پرورش و کلیشه های جنسیتی آغاز کرده است، تلاشی برای آوردن شواهد به قلمرویی با عدم اطمینان و حکمت عامیانه است. Melisa Branzburg، عضو انجمن PSG و مادر دو فرزند می‌گوید: ” من تلاش می‌کنم فرزندانم را با علم پرورش دهم.”

به تازگی چندین وبلاگ و نشریه مطرح شده اند که نیاز وجود شواهد را بین والدینی که با علم به روز هستند، برطرف می‌کنند. برخی آکادمی‌ها و دانشگاه‌ها هم به آن‌ها مشاوره‌هایی می‌دهند؛ اما PSG به والدین اجازه می‌دهد تا مسائل را تحت کنترل خودشان قرار دهند. این پروژه از یک پروژه‌ای در مقیاس کوچک تر ایجاد شده است که در آن مادران مطالعه می‌کردند که کدام مواد پاک کننده برای پاک کردن پارچه‌ی پوشک بهتر هستند؟ موسس و مدیر انجمن،Sophia Collins، می‌گوید: ” هیچ دانشمندی وجود ندارد که به پوشک‌های قابل شست و شو توجه نماید! ” گروه علمی پوشک (Nappy Science Gang)، از مارس تا نوامبر ۲۰۱۵ با بودجه‌ی Welcome Trust و انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا راه اندازی شد. این گروه مطالعاتی نشان داد هیچ شواهدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد که پاک کننده‌های غیر بیولوژیکی-که آنزیم‌های ضد چرک ندارند- از تحریک پوست جلوگیری می‌کنند. این موضوع باعث شد که خدمات ملی بهداشت بریتانیا، توصیه‌های خود را برای استفاده از این پاک کننده‌ها لغو کند.

پس از پایان پروژه، موسسه Trust مبلغ ۱۴۷ هزار پوند را برای راه اندازی PSG اختصاص داد. این پروژه در فوریه ۲۰۱۷ آغاز شد و تا ۲ سال ادامه خواهد داشت. حدود ۲۰۰۰ والدین در این پروژه شرکت دارند. با وجود تلاش‌هایی که برای جذب پدران به پروژه انجام شده است، اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها زنان هستند. PSG مسائل مربوط به مادران را مورد توجه قرار می دهد؛ در حالیکه به گفته‌ی Collins، کمیته‌ی سازمان بودجه، اغلب از مردان سفید پوست و میان سالی تشکیل شده است که دیدگاه‌های متفاوتی دارند. Mitch Wright یکی از اعضای PSG و مادر یک فرزند می‌گوید: ” به عنوان یک پدر و مادر، دیدگاه ما به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است؛ این باعث می‌شود احساس کنم توانمندم.”

مادرانی که مطالعه در مورد شیر را پشت سر گذاشته اند، می‌خواهند بدانند چگونه شیر انسان بعد از رسیدن کودک به سن دو سالگی تغییر می‌کند. اگرچه کودکان بسیاری در سراسر جهان بین ۲/۵ تا ۷ سالگی از شیر گرفته می‌شوند، اغلب به مادران گفته می‌شود هیچ فایده‌ای در تغذیه با شیر مادر در یک دوره‌ی خاص وجود ندارد. این مطالعه هم چنین به عنوان یک پروژه‌‌‌ی آزمایشی برای برنامه ریزی استخدام نیرو برای مطالعه‌ی گسترده‌ای در مورد ارتباط خطر سرطان سینه و تغذیه‌ی نوزادان عمل می‌کند. هم‌چنین می‌تواند منافعی برای منطقه‌ای باشد که Shenker، به عنوان بنیان گذار بانک شیر Hearts، به آن علاقه‌مند است. این بانک شیر وابسته به دانشگاه Hertfordshire در بریتانیا است که شیر‌های اهدایی را برای واحد‌های نوزادان و اهداف تحقیقاتی فراهم می‌کند. در حال حاضر اهدا کنندگان در ۶ ماه اول زندگی نوزاد خود استخدام می‌شوند و می‌توانند تا زمانی که نوزاد به سن یک سالگی برسد، شیر اهدا کنند. با این حال Shenker می‌گوید شواهد اولیه از مطالعات دیگر نشان می‌دهد هنگامی که فرزند به کودکی نوپا تبدیل می‌شود، شیر مادر پرکالری و غنی از مواد ضد باکتریایی می‌شود. “آیا این می‌تواند برای یک نوزاد نارس مناسب تر باشد؟ این موضوع می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. ما نمی‌دانیم! “

اعضای PSG سوالات بسیار دیگری دارند. یکی از زیرگروه‌ها با فیزیولوژیست محیط زیست،David Filingeri، سرپرست Thermosenselab در دانشگاه Loughborough در بریتانیا همکاری کردند تا پاسخ سوالی که بسیاری از والدین جدید را به خود مشغول کرده است، بیابند: چند لایه لباس لازم است تا ضمن اجتناب از گرمای بیش از حد، کودک در یک وضعیت راحت حمل شود؟ Filingeri می‌گوید: ” به طور شگفت آوری شواهد کمی در پشت توصیه های مکرر وجود دارد که یک لایه لباس اضافی تر از آن چه بزرگسالان می‌پوشند، به کودک پوشانده شود. ” نقش اون این بود که ایده‌ی مادران را به یک طرح آزمایشگاهی قوی تبدیل کند تا تغییرات دمای بدن نوزدان را در شرایط مختلف اندازه گیری کند. این مطالعه که در حال انجام است، ۱۵ مادر و کودک را شامل خواهد شد.

سومین مطالعه‌ی PSG بر روی آموزش و پرورش انعطاف پذیر تمرکز می‌کند. به این معنا که کودکان در مدرسه ثبت نام می‌کنند ولی در مشاغل پاره-وقت هم شرکت می‌کنند. برای مثال به این دلیل که والدین آن ها فکر می‌کنند به حمایت اضافی از سوی کودکان نیاز دارند یا برای جلب کودکان به علاقه ای خاص در زمینه‌ی هنر. مادران علاوه بر مصاحبه با معلمان، یک بررسی از والدین کودکانی که این نوع آموزش را دارند، انجام خواهند داد و از درخواست‌های قانون آزادی اطلاعات استفاده خواهند کرد تا تعداد درخواست‌های این گونه آموزش را در اسکاتلند به دست آورند. دیگر زیرگروه‌های جدید PSG بر روی کلیشه‌های جنسیتی، تجربه‌های مراقبت‌های بهداشتی در مورد تغذیه با شیر مادر و هم چنین بارداری و زایمان برای زنانی با شاخص توده‌ی بدنی بالاتر تمرکز خواهند کرد.

Wright می گوید PSG بسیار برای او الهام بخش بوده است؛ به گونه ای که او می‌خواهد شیمی یا علوم قانونی را مطالعه کند. ولی Collins می‌گوید هدف این نیست که هر یک از والدین را به یک دانشمند تبدیل کنیم؛ او هم چنین انتظار ندارد همه‌ی شرکت کنندگان در خواندن مطالب علمی ماهر شوند. ” اما والدین باید نسبت به آنچه می‌خوانند، دیدی نقادانه‌تر داشته باشند؛ می‌توانند به جای یک وبلاگ مشهور، از یک مجله‌ی علمی یا مطالعات بالینی اطلاعات لازم را به دست آوردند.”

هم چنین مطالعات برای والدین یک فرصت است تا در مورد فرایند علم بیشتر بدانند. به عنوان نمونه در مطالعه‌ی مربوط به شیر مادر، مادران باید محدودیت‌های عملی طیف سنجی جرمی را که روش تجزیه و تحلیل شیر است، درمی‌یافتند. Cameron می‌گوید:” آن‌ها امیدوار بودند که طیف وسیعی از ترکیبات را در شیر تجزیه و تحلیل کنند؛ مثل آنتی بادی‌ها.” Filingeri می‌گوید که اصرار داشت هدف مطالعات مربوط به دما را تا جایی که ممکن است معین و خاص نگه دارد. به گونه ای که برای مادران توضیح می‌داد که ” تمرکز بر روی یک سوال یا دسته‌ی کوچکی از سوالات فایده‌ی بیشتری داد.” Tara Jones، محقق آموزش در دانشگاه West Scotland در Paisley که گروه آموزش انعطاف پذیر را راهنمایی می‌کند، مادران را تشویق کرد تا پیش فرض‌های خود را مورد سوال قرار دهند و اهداف خود را واقع بینانه دنبال کنند.

Carlos González، متخصص اطفال در Gavá، اسپانیا، که چندین کتاب را در مورد والدین با منابع ارزیابی شده توسط والدین نوشته است، ابتکار را تحسین می‌کند ولی اذعان می‌کند که نقش والدین اغلب بر مبنای شواهد نیست، بلکه بر مبنای انتخاب‌هاست. González می‌گوید:” علم نمی‌تواند به ما بگوید که چگونه کودکانمان را پرورش دهیم. علم می‌تواند اطلاعاتی را پیشنهاد دهد که می‌توانیم از آن‌ها برای گرفتن تصمیم استفاده کنیم؛ ولی خود علم نمی‌تواند برای ما تصمیم بگیرد. زیرا ما دارای عقاید، اصول، خواسته‌ها و اهداف هستیم.”

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید