انتشار این مقاله


وسیله‌ای جدید درمان سرطان سینه را اسان‌تر کرده

نوع جدیدی از رادیوتراپی می‌تواند سریع‌تر نتیجه داده و عوارض جانبی کمتری برای زنان مبتلا به سرطان سینه دارد. این یک ماشین پیشرفته است که از اشعه گاما برای هدف قرار دادن تومور سرطان سینه استفاده می‌کند و می‌تواند تفاوت زیادی در درمان زنانی که مبتلا به سرطان سینه غیرپیشرفته هستند ایجاد کند. این وسیله […]

نوع جدیدی از رادیوتراپی می‌تواند سریع‌تر نتیجه داده و عوارض جانبی کمتری برای زنان مبتلا به سرطان سینه دارد.

این یک ماشین پیشرفته است که از اشعه گاما برای هدف قرار دادن تومور سرطان سینه استفاده می‌کند

و می‌تواند تفاوت زیادی در درمان زنانی که مبتلا به سرطان سینه غیرپیشرفته هستند ایجاد کند.

این وسیله همچنین توانایی کوتاه‌کردن طول مدت درمان و کاهش عوارض جانبی خطرناک را دارد.

سال گذشته GammaPod برای استفاده در درمان زنان مبتلا به سرطان سینه از سازمان غذا و دارو امریکا تاییدیه گرفت.

دکتر Elizabeth M.Nichols دستیار پروفسور در درمان سرطان با رادیوتراپی در بیمارستان مریلند مسئول تحقیقات کلینیکی بر روی عملکرد این دستگاه است.

GammaPod چگونه کار می‌کند

بیمار بر روی شکم خود دراز می‌کشد و سینه‌هایش توسط محفظه‌ای برای جلوگیری از تکان خوردن نگه‌داشته می‌شوند.

به جای اینکه امواج وارد کل سینه شوند این دستگاه تومور سرطانی را مستقیما هدف قرار می‌دهد.یک جلسه درمان می‌تواند بین ۵ تا ۴۰ دقیقه  بسته به این‌که نقشه درمانی چه باشد طول بکشد.این وسیله می‌تواند دوزهای بالاتری از امواج را نسبت به بقیه‌ی دستگاه‌ها به تومور بتاباند.

بیمارانی که در این مطالعات شرکت کردند گزارش کرده‌اند که این درمان راحت و بدون درد است.

برای بیماران خاصی استفاده می‌شود

این وسیله برای درمان همه‌ی بیماران سرطان سینه مناسب نیست.

طبق گزارش سازمان غذا و دارو این وسیله نشان داده است که برای درمان تمام انواع سرطان سینه مناسب نیست و جایگزین کاملی برای بقیه‌ی انواع رادیوتراپی نیست.

Nicole گفت “این روش می‌تواند به عنوان رادیوتراپی جزیی سرطان سینه به حساب بیاید،که معمولا برای افرادی است که سرطان سینه ان‌ها در مراحل ۰،۱ یا ۲ است. این وسیله می‌تواند برای همه‌ی انواع سرطان سینه استفاده شود بسته به مرحله‌ای که سرطان فرد در ان قرار دارد.”

با رادیوتراپی معمولی،یک زن با سرطان غیر پیشرفته امکان دارد رادیوتراپی جزیی را دوبار در هفته برای یک یا دوهفته دریافت کند.ولی این دستگاه این کاررا را در یک یا دوجلسه انجام می‌دهد.

“این دستگاه ترکیبی از تکنولوژِی‌هایی است که ما برای درمان تومور در دیگر جاهای بدن مانند مغز،ریه،کبد استفاده شده است.”

“مهم‌ترین نکته این است که این وسیله برای درمان بیماران خاصی استفاده می‌شود و برای همه‌ی زنان با سرطان سینه مناسب نیست.بیماران بوسیله پزشک ارزیابی می‌شوند تا مشخص شود ایا کاندید مناسبی هستند یا نه.ما همیشه دنبال بهترین روش برای درمان سرطان هستیم .این هدف اولیه ما است.”

چگونه درمان سرطان سینه را بهبود می‌بخشد

این دستگاه با نیاز بیمار به شیمی‌درمانی ارتباط ندارد.

Nicole به طور واضح بیان کرد”شیمی‌درمانی مستقل از رادیو‌تراپی است. به طور معمول زنی که برای استفاده از GammaPad واجد شرایط شناخته شده به شیمی درمانی احتیاج ندارد.

رادیوتراپی  برای اطمینان از موثر بودن درمان انجام می‌شود.بیشتر بیماران قبل از ان جراحی یا شیمی‌درمانی انجام داده‌اند و خطر این وجود دارد که سلول سرطانی در بدن باقی مانده باشد.رادیوتراپی برای این است که مطمئن شویم سرطان برنمی‌گردد.

برای زنان با سرطان پیشرفته رادیوتراپی جزئی کافی نیست و باید مازکتومی هم انجام دهند.

خطر این وجود دارد که سلول‌های سرطانی در قفسه سینه یا گره‌های لنفی باقی مانده باشد برای کاهش ریسک در این زنان رادیوتراپی کامل قفسه سینه انجام می‌شود و گره‌های لنفی مشکوک هم با جراحی خارج می‌شود.رادیوتراپی با اسیب به DNA سلول سرطانی را می‌کشد اما این امکان وجود دارد به سلول‌های سالم هم اسیب برساند شایع‌ترین عارضه‌ی جانبی رادیوتراپی قرمزی پوست است.

در طولانی مدت،همه بافت‌هایی که در معرض رادیوتراپی قرار گرفته‌اند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.بافت‌ها و ماهیچه‌ها در قفسه سینه،شونه و پشت می‌تواند احساس سختی و سفتی کنند.

قلب و ریه هم می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند، اگر در ناحیه تحت درمان باشند.ولی ما تلاش می‌کنیم تا قلب را از ناحیه تحت اشعه حذف کنیم.زیرا باعث افزایش خطر بیماری قلبی در ۵ تا ۱۵ سال بعد می‌شود.و احتمال ورم دست به دلیل تحت درمان قرار گرفتن گره‌های لنفی وجود دارد.

اینده GammaPad

Nicole بر این باور است که این دستگاه در اینده نقش مهمی در درمان سرطان سینه ایفا می‌کند.

“احتمال این وجود دارد که این دستگاه در اینده برای سرعت بخشیدن به درمان سرطان متازتاز داده استفاده شود.علاوه بر این رادیوتراپی معمولی هر روز به مدت ۴ تا ۵ هفته انجام می‌شود.ولی با GammaPad فقط نیاز به یک جلسه رادیوتراپی است.

 

آریانا آیینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید