انتشار این مقاله


قضاوت براساس فرم بدن!

تحقیقات جدید نشان داده است که افراد می‌توانند با برسی فرم بدن دیگران ویژگی‌های را به آن‌ها نسبت داده و درباره‌ی آن‌ها قضاوت کنند.

آیا شما می‌توانید بر اساس فرم بدن یک فرد درباره‌ی شخصیت او سخن بگویید؟! تحقیقات جدید انجام شده نشان داده‌است که افراد براساس شکل بدن فرد غریبه او را قضاوت می‌کنند.
بر خلاف گفته‌ی معروف که می‌گوید تنها با نگاه کردن به ظاهر افراد نباید درمورد آن‌ها قضاوت کرد، افراد با توجه کردن به موارد ظاهری مانند سن، جنس و شکل صورت دیگران ذهنیت مختلفی درباره‌ی آن‌ها پیدا کرده و براساس آن درباره‌ی افراد قضاوت می‌کنند.
تحقیقات نشان داده‌است که افراد بر اساس شکل صورت دیگران درباره‌ی قابلیت اعتماد، نفوذ و ثبات احساسی آن‌ها قضاوت می‌کنند. علاوه بر مورد گفته شده بر اساس ویژگی‌های چهره می‌تواند درباره‌ی سلامت فیزیکی افراد نیز اظهار نظر کرد!

تحقیق جدید انجام گرفته نشان داد که افراد بیشتر متمایل به برقراری ارتباط بانوع خاصی از شکل بدن هستند. یینگ هو که مسئول انجام این تحقیق بوده معتقد است که هدف این تحقیق بررسی امکان وجود و برقراری ارتباط بین ویژگی‌های توصیف‌گرانه‌ی افراد با نوع‌ خاصی از شکل بدن می‌باشد.

فرم بدن

آیا افراد با نگاه کردن به فرم بدنی دیگران می‌توانند درباره‌ی ویژگی‌های آن‌ها قضاوت کنند؟؟؟

 اشکال مختلف بدن و تاثیرات اولیه‌ی این اشکال:

برای انجام این تحقیق هو و همکارانش به‌وسیله‌ی اسکن‌های لیزری از بدن انسان‌ها، ۱۴۰ مدل مختلف که مخلوطی از زن و مرد بود را به‌صورت سه‌بعدی تهیه کردند.

در کل تحقیق انجام شده نشان داد که افراد درباره‌ی مدل‌های چاق‌تر نگرش منفی‌تری مانند تنبلی و بیخیالی دارند و برعکس درباره‌ی فرم‌های بدن لاغرتر افراد دید مثبتی مانند اعتماد به نفس و دلپذیری داشتند.

علاوه برموارد گفته شده افراد ویژگی‌هایی مانند برون‌گرایی و کج‌خلقی و اهل بحث و گفتوگو را به افرادی با فرم بدن ظریف یا فرم بدن مردانه که در کل می‌توان به فرم بدن گلابی شکل و شانه‌های پهن اشاره کرد، نسبت می‌دهند.

افراد درباره‌ی مردان و زنان با فرم بدن مستطیلی شکل به ویژگی‌هایی مانند قابل اعتماد، خجالتی و با محبت فکر می‌کنند که در کل می‌توان گفت با جنبه‌های مثبت رفتاری آن‌ها را قضاوت می‌کنند.
با توجه به اطلاعات بدست آمده محققان اکنون میتوانند با ترکیب نتایج نظریه‌ی افراد را درباره‌ی فرم بدن خاص پیشبینی کنند.
فرم بدن
محققان این مطالعه درباره‌ی عدم تاثیر زیبایی چهره و جنس فرد بسیار محتاط بوده و سعی در تمرکز بر فرم بدن داشتند. محققان معتقدند که با اینکه بیشتر قضاوت‌های انجام شده کلی و جهانی است اما بعضی نتیجه‌گیری‌ها بسته به موقعیت و فرهنگ فرد متفاوت خواهد بود.

یینگ هو می‌گوید:

بسیاری از افراد می‌توانند تنها با نگاه کردن به فرم بدنی خاص، درباره‌ی آن قضاوت کنند.

فرم‌های بدنی مختلف افراد غریبه می‌توانند تاثیرات مختلفی در ذهن فرد بگذارند بنابراین باید دانست که فرم بدنی فرد نیز می‌تواند به عنوان اولین عامل موثر درایجاد یک ذهنیت خاص در فرد مقابل باشد.

آلیس اوتوله به عنوان همکار در این تحقیق معتقد است که این اولین مطالعه‌ی انجام شده در این زمینه بوده که قد و وزن افراد در آن دخالت نداشته و ویژگی‌های قضاوت شده فقط بر اساس شکل بدن بوده است.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید