انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۱۳): فنترمین

فنترمین یک نوع مکمل لاغری است که با تجویز پزشک همراه با ورزش، تغییر سبک زندگی و کاهش کالری رژیم غذایی برای کاهش وزن مصرف می‌شود.

فنترمین یک نوع مکمل لاغری است که با تجویز پزشک همراه با ورزش، تغییر سبک زندگی و کاهش کالری رژیم غذایی برای کاهش وزن مصرف می‌شود. این دارو توسط افراد خاصی مثل افراد چاق یا افزایش وزن ناشی از عوارض جانبی دارو مورد مصرف قرار می‌گیرد. کاهش وزن و حفظ آن خطر بسیاری از بیماری‌ها را هم‌چون؛ بیماری قلبی، دیابت و فشار خون را کاهش می‌دهد.

چگونگی اثر این دارو هنوز مشخص نشده است. ممکن است با کاهش اشتها، افزایش انرژی مصرفی بدن یا اثر بر نواحی خاصی از مغز به کاهش وزن کمک کند. این دارو کاهنده اشتها بوده و تحت کلاس داروهای آمین‌های سمپاتومیمتیک طبقه‌بندی می‌شود.

چگونگی مصرف فنترمین

به صورت دهانی طبق دستور پزشک، ۱ ساعت پیش از صبحانه یا ۱ الی ۲ ساعت بعد از آن مصرف کنید. در صورت لزوم، پزشک دوز مصرفی را برای مصرف دوزهای کوچک ۳ بار در روز تنظیم خواهد کرد. با احتیاط از دستورات پزشک پیروی کنید. مصرف شب‌هنگام این دارو ممکن است باعث بی‌خوابی شود.

اگر از نوع کپسول‌های آهسته رهش استفاده ‌کنید، معمولا روزانه یک بار پیش از صیحانه یا ۱۰ الی ۱۴ ساعت پیش از خواب مصرف می‌شود. دارو را به طور کامل ببلعید و از جویدن یا جدا کردن پوشش آن بپرهیزید؛ در غیر این صورت تمام دارو به صورت ناگهانی آزاد شده و خطر بروز عوارض جانبی را بالا می‌برد.

اگر از نوع قرص آن به صورت محلول در دهان استفاده می‌کنید، معمولا یک بار در روز صبح‌، همراه یا بدون غذا مصرف می‌شود. پیش از برداشتن دارو دستان خود را خشک کنید. قرص را تا حل شدن کامل روی زبان قرار دهید و سپس همراه یا بدون آب قورت دهید.

دوز مصرف بر اساس وضعیت بالینی و پاسخ‌دهی به درمان تنظیم می‌شود. برای اثربخشی مناسب، دارو را طبق دستور پزشک و به صورت منظم مصرف کنید.


مقاله‌ی مرتبط: داروهای لاغری (۱۲): لیپوزن


این دارو معمولا در هر دوره تجویز به مدت چند هفته مصرف می‌شود و همراه دیگر انواع داروهای کاهنده اشتها تجویز خواهد شد. عوارض جانبی خطرناک در صورت مصرف طولانی مدت یا مصرف به همراه برخی از انواع داروهای لاغری دیگر بروز می‌یابند.

علائم ترک به خصوص در صورت مصرف طولانی مدت یا دوزهای بالای این دارو مشاهده می‌شود. در این موارد این علائم (مثل؛ افسردگی، خستگی) با قطع ناگهانی مصرف این دارو بروز می‌یابد. برای جلوگیری از این مشکل پزشک به تدریج دوز دارو را کاهش خواهد داد.

با وجود مزایای مختلف این دارو گاهی اعتیادآور نیز هست. در صورت داشتن سابقه‌ی اعتیاد خطر آن بیش‌تر نیز خواهد بود. دوز مصرف، دفعات مصرف و دوره مصرف را افزایش ندهید و با توجه به توصیه پزشک عمل کنید.

ممکن است آثار دارو پس از چند هفته مصرف از میان برود؛ در این صورت با پزشک خود مشورت کنید. تنها در صورت دستور پزشک دوز مصرفی را افزایش دهید. ممکن است پزشک صلاح را در قطع مصرف دارو بداند.

عوارض جانبی

سرگیجه، خشکی دهان، اختلالات خواب، حساسیت، تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست از عوارض جانبی این دارو هستند. در صورت ادامه یافتن یا شدیدتر شدن این عوارض، پزشک خود را مطلع کنید.

به خاطر داشته باشید پزشک ضمن آگاهی بر عوارض جانبی با توجه به ارجحیت مزایای آن به معایب، فنترمین را تجویز کرده است. عوارض جانبی در بسیاری از مصرف کنندگان مشاهده نمی‌شود.

این دارو ممکن است موجب افزایش فشار خون شود بدین منظور فشار خود را به طور مرتب کنترل کرده و در صورت افزایش پزشک خود را مطلع کنید.

در صورت مشاهده عوارض جانبی نادر زیر پزشک خود را سریعا مطلع کنید:

ضربان قلب سریع/نامنظم/شدید، تغییرات خلق (مثل؛ آژیته، خشم غیرقابل کنترل، توهم، عصبی شدن)، حرکات عضلانی غیرقابل کنترل، تغییرات امیال جنسی

در صورت بروز هریک از عوارض جانبی نادر اما خطرناک زیر، مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید:

سردرد شدید، تکلم نامفهوم، تشنج، ضعف در یک سمت بدن، تغییرات بینایی، درد قفسه سینه، تنگی نفس به هنگام فعالیت، کاهش فعالیت، غش، تورم ساق و مچ پا

عوارض جانبی قلبی یا ریوی فنترمین نادر است. خطر آن در صورت مصرف طولانی مدت یا مصرف به همراه دیگر داروهای کاهنده اشتها بیشتر خواهد بود.

واکنش آلرژیک شدید به این دارو نادر است با این حال در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

راش، خارش یا تورم (صورت/زبان/حلق)، سرگیجه شدید، اختلال در تنفس

داروهای کاهنده اشتها نباید به جای رژیم مناسب استفاده شوند. برای بهترین نتایج این دارو باید همراه با برنامه ورزش و رژیم مشخص شده توسط پزشک مصرف شود.

برای چک کردن پیشرفت یا عوارض جانبی، تست‌های آزمایشگاهی به صورت دوره‌ای گرفته می‌شود. برای آگاهی از جزئیات با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن، همان موقع مصرف کنید. اگر عصر یا نزدیک زمان دوز بعدی باشد نیاز به مصرف نیست و دوز بعدی را سر زمان معمول و بدون افزایش آن مصرف کنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید