انتشار این مقاله


علامت کوچک شدن مغز چیست؟

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد افرادی که در اطراف شکم خود چربی بدنی اضافی دارند، دارای مغز کوچک‌تری هستند.

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد افرادی که در اطراف شکم خود چربی بدنی اضافی دارند، دارای مغز کوچک‌تری هستند. بررسی تقریبا ۱۰ هزار نفر نشان می‌دهد کسانی که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و دور کمر بزرگ‌تری دارند، دارای ماده خاکستری کمتری می‌باشند. کوچک شدن مغز با ریسک بالای دمانس و اختلالات حافظه‌ای همراه است. این مطالعه نشان می‌دهد که افراد دارای وزن سالم‌تر احتمالا ماده خاکستری بیشتر و در نتیجه مغز سالم‌تری دارند.

طبق گفته‌های دکتر Mark Hamer، نویسنده‌ی اول مطالعه، تحقیقات حاضر وجود ارتباط بین کوچکی مغز و کاهش حافظه و ریسک بالای دمانس را نشان می‌دهد، اما تحقیقات روی اینکه آیا چربی بدنی اضافی برای اندازه مغز اثر حفاظتی دارد یا آسیب‌زا، دارای نتایج قطعی نمی‌باشد. این مطالعه گروه بزرگی از افراد را بررسی کرده و نشان داده است که چاقی، به‌ویژه در اطراف شکم، با کوچکی مغز ارتباط دارد.


بیشتر بخوانید:


این مطالعه شامل ۹۶۵۲ نفر بود که ۱۹ درصدشان چاق بودند. از مغز این افراد اسکن گرفته شده و چربی بدنشان ارزیابی شد. نتایج نشان داد که آن‌هایی که چربی بدنی بیشتری داشتند، دارای ماده خاکستری کمتری در مغزشان بودند. منظور از ماده خاکستری، سلول‌های مغزی و ساختارهای همراه‌ است؛ بخشی از مغز که اطلاعات را پردازش می‌کند.

دکتر Hamer می‌گوید:

اگرچه مطالعه ما نشان می‌دهد چاقی، به‌ویژه در اطراف شکم، با حجم کم ماده خاکستری مغز ارتباط دارد، اما مشخص نیست که اختلالات ساختار مغزی منجر به چاقی می‌شود یا چاقی منجر به این تغییرات در مغز می‌شود. همچنین، ارتباطاتی بین چاقی و کوچک‌شدگی در نواحی خاص مغز یافتیم.
این به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما ممکن است که روزی اندازه‌گیری منظم BMI و نسبت دور کمر به دور باسن به تعیین سلامتی مغز کمک کند.

افراد دارای BMI بالای ۳۰ چاق در نظر گرفته می‌شوند. مردان با نسبت دور کمر به دور باسن ۰/۹ یا بیشتر دچار چاقی مرکزی هستند و این رقم برای زنان ۰/۸۵ می‌باشد.

این مطالعه در ژورنال Neurology منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید