انتشار این مقاله


استئونکروز در زنان مسنی که تحت درمان پوکی استخوان قرار می‌گیرند کمتر است

بر اساس مطالعه ای که در مجله Clinical Endocrinology & Metabolismبالینی منتشر شده است، استئونکروز در زنان با مصرف داروها برای درمان پوکی استخوان بعد از یائسگی بسیار کمتر است. یکی از این عوارض دهانی استئونکروز استخوان فک است که سبب بهبود بسیار کند فک (حداقل هشت هفته یا بیشتر)به خصوص بعد از اعمال جراحی […]

بر اساس مطالعه ای که در مجله Clinical Endocrinology & Metabolismبالینی منتشر شده است، استئونکروز در زنان با مصرف داروها برای درمان پوکی استخوان بعد از یائسگی بسیار کمتر است.

یکی از این عوارض دهانی استئونکروز استخوان فک است که سبب بهبود بسیار کند فک (حداقل هشت هفته یا بیشتر)به خصوص بعد از اعمال جراحی طولانی مدت بر روی دندان‌ها می‌شود.این مشکل برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ در بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته با مصرف داروهای zoledronic acid و denosumab با دوز های بالا(داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان)دیده شد.نرخ ابتلا در بیماران سرطانی با مصرف دوزهای بالای این داروها حدود ۱ تا ۲ درصد در سال است.استئونکروز در بیماران مبتلا به پوکی استخوان که دوزهای پایینتری از این دارو را دریافت می‌کنند بسیار کمتر،با اینحال هنوز نمی‌توان با ارائه شواهد قانع کننده از میزان نگرانی دندانپزشکان و بیماران در مورد این عارضه کاست.

نلسون واتس، M.D.، از  Mercy Health سینسیناتی، اوهایو گفت:مطالعات ما آزمایشات هفت ساله انجام شده روی دنوزوماب را تایید کرد. طبق مطالعه های صورت گرفته افراد مبتلا به پوکی استخوان به میزان زیادی تحت اعمال جراحی دندانی قرار می‌گرفتند اما میزان استئونکروز در آنها بسیارکم بود به طوریکه از هر ۱۰۰۰۰ بیمار حدود ۵.۲ نفر در سال به ONJ مبتلا بودند. نه تنها احتمال ابتلا کمتر بود بلکه حدود ۱۱ مورد که مبتلا شده بودند نیز در ادامه روند درمان بهبود یافتند.موارد ONJ به طور معمول از کشیدن دندان ها یا پروتزهای نامناسب استفاده می کردند. از ۲۱۲ شخصی که ایمپلنت کرده بودند فقط یک خانم دچار استئونکروز شد و او هم با مصرف دنوزوماب بدون خارج کردن ایمپلنت خود بهبود یافت.

محققان از داده های آزمایشی ۷ ساله برای ارزیابی اطلاعات در مورد پرونده های ONJ در زنان مصرف کننده دنوزوماب برای درمان پوکی استخوان پس از یائسگی استفاده کردند.آنها مشاهده کردند که حدود ۴۵% این افراد اعمال جراحی دندانی سنگینی انجام داده بودند اما میزان ابتلا به استئونکروز در آنها بسیار کمتر بود. ریسک ابتلا به استئونکروز با بیشتر شدن جراحی‌های دهان و دندان افزایش می یابد اما در این افراد اینگونه نبود.

واتس گفت: امیدواریم که مطالعه ما به بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های دهان و دندان کمک کند تا در مورد خطر پایین ONJ در برابر مصرف داروهای پوکی استخوان در خانم های مسن آگاهی بیشتری پیداکنند.

امین موسوی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید