انتشار این مقاله


اعتقادات مذهبی مکانیسم محافظتی مغز در برابر افسردگی

اعتقادات مذهبی و عرفانی در برخی افراد سلاحی برای مقابله با افسردگی محسوب می‌شود. مطالعه‌ای جدید ارتباطی عجیب را میان اعتقادات شخصی و ضخامت ماده‌ی سفید مغز یافته است. این ایده هنوز خام است اما با افزایش یافته‌های این چنینی، ارتباط افسردگی و مذهب چالش‌برانگیز شده است. در حال حاضر می‌دانیم افسردگی از برخی جوانب […]

اعتقادات مذهبی و عرفانی در برخی افراد سلاحی برای مقابله با افسردگی محسوب می‌شود. مطالعه‌ای جدید ارتباطی عجیب را میان اعتقادات شخصی و ضخامت ماده‌ی سفید مغز یافته است.

این ایده هنوز خام است اما با افزایش یافته‌های این چنینی، ارتباط افسردگی و مذهب چالش‌برانگیز شده است. در حال حاضر می‌دانیم افسردگی از برخی جوانب از ژن‌های ما منشأ می‌گیرد. تحقیقات اندکی نشان می‌دهد که ابتلای والدین به افسردگی خطر این اختلال را در فرزندان ۲ و یا حتی ۴ برابر می‌کند. با این حال با وجود این‌که این مطالعات نشانگر ارتباط بالقوه‌ی افسردگی و ژنتیک می‌باشد اما داشتن والدین افسرده الزام بر افسردگی فرزندان نیست حتی ممکن است این عارضه در افرادی بدون سابقه‌ی خانوادگی نیز بروز یابد. این نشان می‌دهد عوامل دیگری نیز دخیل هستند که جهان‌بینی درونی هر کس یکی از آن‌هاست.

در میان بالغین با سابقه‌ی خانوادگی، شرکت در مراسم مذهبی و اعتقاد به نیروهای ماورایی اثری محافظت‌کننده در برابر بروز افسردگی‌ ماژور دارد. مطالعه‌ی صورت گرفته در سال ۲۰۰۵ نیز از این ییافته پشتبانی می‌کند. طی این مطالعه محققین دریافتند که در افراد با سطح سلامت پایین، مذهب محافظت‌کننده در برابر افسردگی است. به علاوه در ۲۰۱۳ مطالعات نشان داد که درمان اختلالات روانی در بیماران خداباور نتیجه‌ی بهتری دارد. برای بررسی عمیق‌تر، محققین به کمک MRI ماده‌ی سفید ۹۹ بیمار با سطح افسردگی متفاوت را به طور دقیق بررسی کردند. ماده‌ی سفید، بافت رنگ‌ پریده‌ی کورتکس مغز است و جریان عصبی لازم برای برقراری ارتباط سلول‌های عصبی در آن وجود دارد. کاهش ضخامت ماده‌ی سفید بیومارکری برای افسردگی است و مطالعه‌ی انجام شده در ۲۰۱۴ نشان داد مذهب و اعتقادات ماورایی با افزایش ضخامت ماده‌ی سفید در نواحی درگیرشونده طی افسردگی مرتبط است.


مقاله‌ی مرتبط: رابطه‌ی بین ایمان مذهبی و انواع فوبیا‌ها چیست؟


یافته‌های مطالعه‌ی جدید دال بر صحت این ارتباطات است. محققین ثابت کردند که مغز افراد با ریسک خانوادگی افسردگی بالا و معتقد به مذهب و نیروهای ماورایی بسیار مشابه مغز افراد با ریسک خانوادگی پایین است. نویسندگان در انتها گفتند:

ما دریافتیم که داشتن اعتقادات مذهبی با ضخامت بالای دو طرفه‌ی کورتکس ناحیه اکسیپیتال مرتبط است. همان‌طور که پیش از این گفته بودیم کاهش ضخامت کورتکس در این نواحی بیومارکری برای افسردگی محسوب می‌شود؛ نظریه ما این است که کورتکس ضخیم در این افراد مکانیسمی دغاعی و محافظتی می‌تواند محسوب شود.

با وجود جالب بودن این ارتباطات اما تا اطمینان از تأثیر اعتقادات بر کورتکس و افسردگی باید مطالعات بیشتر، طولانی‌تر و عمیق‌تری در این زمینه صورت بگیرد. وقتی بحث بر سر ذهن انسان باشد هیچ جواب ساده‌ای وجود ندارد. این مطالعه ذر      منتشر شده است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید