انتشار این مقاله


آیا ریاضی پسرها بهتر از دخترها است؟

Colleen Ganley استادیار روان‌شناسی به این سوال پاسخ می‌دهد. اگرچه سوال درباره‌ی تفاوت جنسیت در ریاضی ساده به نظر می‌آید، اما پاسخ آن به این سادگی نیست. به‌هر حال فقط تفاوت‌هایی جزئی در این بین وجود دارد. این تفاوت‌ها به سن و سطح توانایی دانش‌آموزان و نوع ریاضیاتی که در آن فعالیت می‌کنند، بستگی دارد. […]

Colleen Ganley استادیار روان‌شناسی به این سوال پاسخ می‌دهد. اگرچه سوال درباره‌ی تفاوت جنسیت در ریاضی ساده به نظر می‌آید، اما پاسخ آن به این سادگی نیست. به‌هر حال فقط تفاوت‌هایی جزئی در این بین وجود دارد. این تفاوت‌ها به سن و سطح توانایی دانش‌آموزان و نوع ریاضیاتی که در آن فعالیت می‌کنند، بستگی دارد. در مدارس ابتدایی، هردو جنس در تست‌های ریاضی یکسان عمل می‌کنند. بعد‌ها در دبیرستان و دانشگاه، تفاوت‌ها خود را نشان می‌دهند. همچنین در بین افرادی با سطح ریاضی خوب، تفاوت جنسیت بیشتری وجود دارد و  معمولا پسر‌ها بهتر از دخترها عمل می‌کنند.

زمانی که محققان مطالعه درباره‌ی تفاوت جنسیت در حل ریاضیات را از مدارس ابتدایی آغاز کردند، مشاهده شد که تفاوت جنسیت در میان افرادی با سطح ریاضی خوب، بیشتر است. تاثیر تفاوت جنسیت، بستگی به نوع ریاضی دارد که کودکان انجام می‌دهند. این‌طور که به نظر می‌رسد، پسرها در انجام مسائلی که با تعالیم مدرسه کمتر ارتباط دارند، بهتر از دخترها عمل می‌کنند(مانند تست ریاضی SAT) اما در مسائل استاندارد که براساس آموخته‌های مدرسه است، تفاوت‌های جزئی وجود دارد. مقایسه‌ی نمرات درس ریاضی در مدرسه، چون ارتباط تنگاتنگی با آموخته‌های کلاسی دارد، دخترها عملکرد بهتری نسبت به پسرها دارند.

متا‌آنالیز تحقیقات اخیر که بر روی عملکرد ریاضی دانش آموزان، از مراحل ابتدایی تا بزرگسالی صورت گرفته‌بود، نشان داد که پسر‌ها در مسائل پیچیده و سوالات دشوار بهتر از دخترها عمل می‌کنند.

در تضاد با مورد اخیر، هیچ تفاوتی در سطوح پایین ریاضیات و مهارت شمارش بین دو جنس وجود ندارد. البته گاهی در این موارد دخترها بهتر عمل می‌کنند!

دو عامل موثر که قبلا ذکر شد(سن و نوع مسائل ریاضی) می‌توانند در نتایج تحقیقات تاثیر بسزایی داشته‌ باشند. به عنوان مثال، در دو تحقیق اخیر( در زمینه‌ی مسائل پیچیده و مسائل ابتدایی) تفاوتی در توانایی شمارش اعداد بین دو جنس مشاهده نشد. این نتیجه می‌تواند ناشی از سن کم شرکت کنندگان یا به دلیل ساده بودن توانایی شمارش اعداد باشد. اگرچه در مقاطع بالاتر، تفاوت‌های جنسیتی خود را نشان می‌دهند، اما بر اساس تمام این تحقیقات، تنها تفاوت‌های بسیار جزئی بین دو جنس وجود دارد. سطح نمرات هر دو جنس در موارد مختلف، متفاوت بود و تنها تفاوت‌های ناچیزی به چشم می‌خورد و در بیشتر موارد با هم overlap داشتند.

اگرچه بیشتر نتایج مطالعات به نفع عملکرد خوب پسرها بود، اما به طور کلی شباهت‌ها بیشتر از تفاوت ها بودند. همچنین در هنگام بیان تفاوت‌ها، باید به این موضوع توجه داشت که ما میانگین گروه دخترها با گروه پسرها را مقایسه می‌کنیم، نه تک تک افراد را با یکدیگر.

در زمینه‌های ریاضیات تخصصی، تفاوت‌هایی بین دو جنس وجود دارد. دخترها اگرچه اشتیاق بالایی نسبت به ریاضیات دارند اما اعتماد به نفس کافی برای حل مسائل ندارند این بدان معناست که دخترها در حل مسائل ریاضی، اطمینان کمتری نسبت به عملکرد خود دارند.

به علاوه این که ما، تفاوت‌های بارزی را در توانایی تجسم سه بعدی و روش حل ریاضیات و ریاضیات حرفه‌ای بین دوجنس مشاهده کرده‌ایم.

با درنظرگرفتن این که در بین افرادی با سطح ریاضیات خوب، تفاوت‌های جنسیتی بیشتر نمایان می‌شوند، پسرها تمایل بیشتری به حل ریاضیات پیشرفته نسبت به دخترها دارند.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید