انتشار این مقاله


بارداری و شیردهی پس از ابتلا به سرطان پستان

بسیاری از زنان پس از درمان سرطان پستان می‌توانند باردار شوند. با این حال برخی از روش‌های درمانی، باردار شدن را سخت خواهد کرد.

بسیاری از زنان پس از درمان سرطان پستان می‌توانند باردار شوند. با این حال برخی از روش‌های درمانی، باردار شدن را سخت خواهد کرد. اگر قصد دارید در آینده بچه‌دار شوید یا حداقل احتمال آن را می‌دهید، بهترین زمان برای صحبت با پزشک در این مورد، پیش از شروع درمان است.

آیا پس از ابتلا به سرطان پستان می‌توانم باردار شوم؟

برخی روش‌های درمانی سرطان پستان، قدرت باروری زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عنوان مثال، شیمی‌درمانی ممکن است باعث آسیب تخمدان‌ها شود که در این صورت باعث ناباروری آنی یا تأخیری خواهد شد. با این حال بسیاری از زنان پس از درمان، می‌توانند باردار شوند. بهترین زمان برای صحبت در مورد باروری با پزشک، پیش از شروع درمان است.

آیا بارداری و شیردهی ممکن است سبب عود سرطان پستان شود؟

بسیاری از انواع سرطان‌های پستان حساس به استروژن هستند بنابراین افزایش سطح هورمون ناشی از بارداری در زنانی که سابقه‌ی ابتلا به سرطان پستان را داشته‌اند، افزایش خطر عود بیماری را به همراه دارد. با این حال مطالعات نشان داده‌اند پس از درمان موفقیت‌آمیز، بارداری خطر عود سرطان را افزایش نمی‌دهد. هم‌چنین هیچ یافته‌ای مبنی بر تأثیر شیردهی بر افزایش خطر بازگشت سرطان وجود ندارد. در واقع برخی مطالعات عنوان کرده‌اند که داشتن سابقه‌ی شیردهی از قضا خطر بازگشت سرطان را کاهش می‌دهد.


مقاله‌ی مرتبط: غربالگری و درمان، مرگ بر اثر سرطان پستان را نصف می‌کند


پس از اتمام دوره‌ی درمان سرطان پستان، چه زمانی برای بارداری مناسب است؟

برخی پزشکان توصیه می‌کنند که در صورتی که قصد بارداری داشته باشید، حداقل دو سال بعد از پایان دوره‌ی درمان باید صبر کنید. البته هیچ مدت زمان کاملا مناسبی وجود ندارد اما وقفه‌ی دو ساله هر گونه بازگشت اولیه‌ی علائم سرطان را مشخص خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که توصیه‌های عنوان شده بر اساس کارآزمایی‌های بالینی به دست نیامده‌اند، ممکن است سرطران پستان پس از گذشت بیش از دو سال عود کند بلکه تصمیم شما بر اساس عوامل مختلفی مثل، سن، تمایل به بارداری، نوع سرطان پستان و خطر عود سرطان مشخص خواهد شد.

در صورت بارداری، آیا داشتن سابقه‌ی ابتلا به سرطان پستان برای جنین خطرناک است؟

هیچ یافته‌ای مبنی بر تأثیر مستقیم سابقه‌ی سرطان پستان بر جنین وجود ندارد.

آیا درمان سرطان پستان، جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

در صورتی که تحت درمان با هر نوع از روش‌های درمانی سرطان پستان شامل؛ شیمی‌درمانی، هورمون‌تراپی هستید پیش از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنید. این داروها می‌توانند جنین در حال رشد را تحت تأثیر قرار دهند بنابراین صبر کردن تا اتمام کل دوره‌ی درمان، ایمن‌تر است. هم‌چنین به خاطر داشته باشید به پایان رساندن زودهنگام درمان خطر عود سرطان را افزایش خواهد داد.

آیا می‌توانم پس از اتمام درمان سرطان پستان، به نوزاد خود شیر بدهم؟

در صورتی که جراحی شده باشید یا تحت رادیوتراپی قرار گرفته باشید شیردهی از پستان آسیب‌دیده مشکل خواهد بود. مطالعات نشان داده‌اند کاهش یافتن تولید شیر و تغییرات ساختاری شیردهی را دردناک می‌کند با این حال بسیاری از زنان قادر به شیردهی خواهند بود. در صورتی که هنوز برای درمان سرطان پستان دارو مصرف می‌کنید حتما پیش از آن با پزشک خود مشورت کنید. برخی داروها ممکن است وارد شیر شده و نوزاد را تحت تأثیر قرار دهند.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید