انتشار این مقاله


چگونه درمان مناسب سرطان پستان را انتخاب کنیم؟

روش‌های درمان سرطان پستان شامل موارد مختلفی می‌شود مثل؛ جراحی با یا بدون ترمیم پستان، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، هورمون‌تراپی و تارگت‌تراپی و درمان انتخابی بستگی به عوامل مختلفی دارد.

در مثل؛ مرحله‌ی سرطان و درصد شانس درمان، سلامت عمومی فرد و ترجیحات شخصی. تشخیص سرطان پستان و سپس انتخاب روش درمانی یکی از سخت‌ترین انتخاب‌هاست. بهتر است برای بحث در ارتباط با نتایج آزمایش و درمان، در زمان مراجعه به پزشک شخصی را به عنوان همراه داشته باشید.

چگونه درمان مناسب را انتخاب کنیم؟

خصوصیات فیزیولوژیک تومور در انتخاب روش درمان مهم است. برخی تومورها کوچک هستند اما رشد سریعی دارند در حالی که بقیه بزرگ‌ترند و رشد آهسته‌ای دارند. انتخاب روش درمان کاملا منحصر به همان فرد است و بستگی به عوامل مختلفی دارد:

  • نوع تومور، شامل وضعیت رسپتور هورمونی (EP و PR) و HER2
  • مرحله‌ی تومور
  • مارکرهای ژنومی
  • سن بیمار، سلامت عمومی، وضعیت قاعدگی و ترجیحات شخصی
  • وجود جهش‌های موروثی ژن‌های سرطان پستان مثل BRCA1 یا BRCA2

با وجود این‌که تیم درمانی، برنامه‌ی درمانی هر شخص را مخصوص به وضعیت او طراحی خواهند کرد اما برخی اصول کلی برای درمان سرطان مراحل اولیه و پیشرفته وجود دارد.

برای هر دو نوع سرطان غیرتهاجمی و تهاجمی مراحل اولیه، پزشکان جراحی خارج کردن تومور را توصیه خواهند کرد. برای اطمینان از میان رفتن کامل تومور، جراح بخش‌های کوچکی از بافت سالم اطراف تومور را نیز برخواهد داشت. با وجود این‌که هدف از جراحی برداشتن کامل تومور قابل مشاهده است اما سلول‌های میکروسکوپی سرطانی چه در پستان یا بافت‌های اطراف آن جا می‌مانند. در برخی شرایط، جراحی‌های بیشتری برای برداشتن کامل سلول‌های سرطانی نیاز خواهد بود.


مقاله‌ی مرتبط: روش‌های تشخیصی سرطان پستان


در سرطان‌های بزرگ‌تر یا مواردی که رشد سریع دارند، پزشکان درمان‌های سیستمیک همراه با شیمی‌درمانی یا هورمون‌تراپی را پیش از جراحی توصیه می‌کنند. این درمان‌ها مزایای متعددی دارند:

  • در زنانی که کل پستان باید برداشته شود، در صورتی که پیش از جراحی اندازه‌ی تومور کوچک شود می‌تواند تحت جراحی حفظ پستان (لامپکتومی) قرار بگیرد.
  • از آن جایی که تومور کوچک‌تر است، انجام جراحی آسان‌تر خواهد بود.
  • پزشک از اثربخشی درمان مطمئن خواهد شد.

پس از جراحی، مهم‌ترین نکته در مدیریت سرطان پستان مراحل ابتدایی، کاهش خطر عود بیماری و از میان بردن تمامی سلول‌های سرطانی باقی‌مانده است. این سلول‌های سرطانی غیر قابل شناسایی هستند اما با رشد تدریجی در طول زمان موجب عود سرطان خواهند شد. درمان‌های کمکی می‌تواند شامل رادیوتراپی، کموتراپی و هورمون‌تراپی باشد.

ضرورت انجام درمان‌های کمکی بستگی به میزان احتمال وجود سلول‌های سرطانی در پستان یا بدن و اثربخشی هر یک از روش‌های درمانی دارد. با وجود این‌که این دست از درمان‌ها خطر عود را کاهش می‌دهد اما، آن را کاملا از بین نمی‌برد.

علاوه بر مرحله‌بندی، روش‌های دیگری نیز به شناخت پیش‌آگهی بیماری و کمک به فرد و پزشک برای انتخاب نوع درمان، وجود دارد. این آزمایشات احتمال خطر عود را با بررسی بافت تومور، تخمین می‌زنند و به پزشک در تشخیص میزان خطر و اثربخشی شیمی‌درمانی کمک می‌کنند.

در صورتی جراحی برداشتن سرطان امکان‌پذیر نباشد، روش‌های درمانی دیگری انجام خواهد شد. شیمی‌درمانی، رادیوتراپی و هورمون‌تراپی می‌توانند اندازه‌ی تومور را کاهش دهند. در صورت عود سرطان، انتخاب روش درمان بستگی ه روش درمانی اولیه و ویژگی‌های سرطان مثل ER، PR و HER2 دارد.

توضیحات انواع روش‌های درمانی به قرار زیر است. علاوه بر سرطان، درمان علائم و عوارض جانبی نیز در برنامه‌ی درمانی‌تان قرار خواهد گرفت. در ارتباط با هر یک از روش‌های درمانی و هدف و سیر انجام آن با پزشک خود صحبت کنید و برای هر یک، چگونگی پوشش بیمه‌ی آن را بررسی کنید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید