انتشار این مقاله


آیا وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی شما را چاق می‌کند؟

تحقیقات جدید توسط دانشگاه Ulster نشان میدهد که زمان صرف شده در وب سایت های مرتبط با شبکه های اجتماعی با هزینه صرف نظراز انجام دیگر فعالیت ها که شامل فعالیت های جسمانی است، حاصل میشود. این یکی از یافته های مطالعه ای است که در کنفرانس سالانه بخش جامعه روانشناختی بهداشت روانشناسی در لیورپول […]

تحقیقات جدید توسط دانشگاه Ulster نشان میدهد که زمان صرف شده در وب سایت های مرتبط با شبکه های اجتماعی با هزینه صرف نظراز انجام دیگر فعالیت ها که شامل فعالیت های جسمانی است، حاصل میشود.

این یکی از یافته های مطالعه ای است که در کنفرانس سالانه بخش جامعه روانشناختی بهداشت روانشناسی در لیورپول در آخر هفته ارائه شد. حدود ۳۵۰ دانشجو در دانشگاه Ulster تحقیق آنلاین سنجش فعالیت شبکه های اجتماعی و سطوح فعالیت جسمانی را تکمیل کردند. تحقیق توسط دانشجوی کارشناسی ارشد، Emer O’Leary،  تحت سرپرستی روانشناسان، دکتر Wendy Cousins  ودکتر  Tadhg Macintyre در دانشگاه Ulster انجام شد. نتایج نشان داد که درصد خیلی بالایی از  دانشجویان از وب سایت های شبکه های اجتماعی همانند فیس بوک و توئیتر استفاده میکنند بطور متوسط یک ساعت در روز آنلاین وقت صرف می کنند. در پرسشنامه فعالیت جسمانی، فقط بیش از نیمی از دانشجویان تحت عنوان؛’ نسبتا فعال’ و یک سوم’ خیلی فعالیت’ و اقلیتی (۱۲.۷درصد)  در گروه ‘ فعالیت جسمانی کم’ طبقه بندی شدند.  یک چهارم پاسخ دهندگان گفتند که در ورزش های تیمی شرکت داشتند.

هنگامیکه نتایج تحلیل شدند، محققان دریافتند که میزان زمان صرف شده در وب سایت های شبکه های اجتماعی بطور منفی با سطوح فعالیت جسمانی شرکت کنندگان در مطالعه در هفته قبل همبستگی داشت. همچنین نتایج بیانگر این بود که طرفداران فیسبوک به احتمال خیلی زیاد در ورزش های تیمی فعالیت نداشتند، ولی این یافته چندان چشمگیر نبود. دکتر  Cousinsدر این مورد می گوید:” زمان یک منبع محدود است، پس زمان صرف شده در شبکه های اجتماعی باید به هزینه عدم انجام دیگر فعالیت ها جایگزین شود. مطالعه ما پیشنهاد میکند که فعالیت جسمانی ممکن است یکی از آنها باشد.

دکتر Cousins اضافه نمود: ” یافته های ما جذاب هستند، اما قطعا ثابت نکرده ایم که فعالیت در شبکه های اجتماعی باعث پایین آمدن میزان فعالیت جسمانی می شود. ما نیاز به تحقیقات بیشتری برای پی بردن به اینکه آیا واقعا یکی از موارد فیس بوک است که شما را چاق میکند و در عوض توئینر شما را به تناسب انجام مناسب تر نزدیکتر می کند.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید