انتشار این مقاله


بهترین راه برای مدیریت پسوریازیس پوست سر چیست؟

پسوریازیس پوست سر، که حاوی مناطق قرمز و خارش دار با پوسته‌های سفید و نقره‌ای است که اغلب به فراتر از خط مو می‌رسد، می‌تواند در مقابل درمان مقاومت کند.

پسوریازیس پوست سر، که حاوی مناطق قرمز و خارش دار با پوسته‌های سفید و نقره‌ای است که اغلب به فراتر از خط مو می‌رسد، می‌تواند در مقابل درمان مقاومت کند. خاراندن می‌تواند وضعیت را بدتر کند و موهای شما ممکن است مانع از رسیدن دارو به پوست شما شود.


مقاله مرتبط: گزینه‌های درمانی جایگزین برای پسوریازیس چیست؟


 

برای بهبود منظره و احساس پوست سرتان:

  • نرم کننده پوست سر استفاده کنید. نرم کننده پوست سر حاوی سالیسیلیک اسید می‌تواند به کاهش میزان چربی پوست کمک کند و کارایی دارو را بهتر کند. نرم کننده پوست سر را به طور مستقیم به پوست سر خود اعمال کنید. مواظب باشید که روی پوسته‌های پوست سر اعمال نکنید. این اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو شود و پسوریازیس پوست سر شعله ور کند.
  • از شامپوهای دارویی استفاده کنید. شامپوهای دارویی بدون نسخه می‌توانند در درمان پسوریازیس پوستی موثر باشند. شامپویی را انتخاب کنید که  حاوی پودر زغال یا سالیسیلیک اسید برای کاهش خارش و حذف پوسته‌ها باشد. هنگام شستن پوست سر خود برای جلوگیری از تحریک آرام باشید.
  • نخارانید. خاراندن پوست شما می‌تواند پسوریازیس شما را بدتر کند و باعث خونریزی و ریزش مو شود. شامپوی حاوی پودر زغال یا منول می‌تواند به کاهش خارش کمک کند. اگر خارش ادامه یابد، پزشک شما ممکن است توصیه کند که داروهای خوراکی آنتی هیستامین را برای تسکین در نظر بگیرید.
  • داروهای موضعی مصرف کنید. پزشک شما ممکن است درمان‌های موضعی آنترالین، کلسیپوتریئن (Dovonex)، تازاروتن (Tazorac، Avage) یا ترکیبی از بتامتازون و کلسیپوتریئن (Taclonex) را توصیه کند. عوارض جانبی متفاوت است. آنترالین با هرچیزی که تماس داشته باشد آن را لکه دار می‌کند و کلسیپوتریئن، تازاروتن، ترکیب بتامتازون و کلسیپوتریئن می‌تواند باعث تحریک پوست شود. دستورالعمل‌های پزشک خود را برای زمان و مدت استفاده از دارو دنبال کنید.

مقاله مرتبط: مبتلایان به پسوریازیس بیشتر در خطر بعضی از اختلالات خاص روده هستند


 

اگر پسوریازیس پوست سر شما شدید باشد، ممکن است به داروهایی نیاز داشته باشید که بر کل بدن شما تأثیر بگذارد (سیستمیک). درمان نور نیز ممکن است مفید باشد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چه درمانی بهترین درمان برای شما است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید