انتشار این مقاله


آلودگی هوا بر باروری زنان اثرات منفی دارد

مواجهه‌ی روزانه با مقادیر بالای آلودگی هوا در کاهش قدرت باروری موثر است.

به نظر می‌رسد آلودگی هوا و باروری زنان، با هم ارتباط دارند. با این که ظاهرا سن زن مهم‌ترین فاکتور دخیل در باروری محسوب می‌شود، مواجهه‌ی روزانه با مقادیر بالای آلودگی هوا نیز در کاهش قدرت باروری موثر است.

این یافته ها بر مبنای اندازه‌گیری هورمون‌های ۱۳۱۸ زن در madona ایتالیا هستند. تمرکز این مطالعه بر روی هورمون مولرین یا AMH بود. این هورمون توسط سلول‌های تخمدان‌ها آزاد شده و تصور می‌شود تعداد تخمک‌های زیست‌پذیر زنان تحت عنوان رزرو تخمدانی را تعیین می‌کند.

طی مطالعه میزان اندازه‌گیری شده‌ی هورمون‌ها با میزان مواجهه‌ی هر فرد با آلودگی هوا بر اساس اطلاعات روزانه همچون علت خاص آلودگی و گاز نیتروژن دی‌اکسید که حاصل از سوختن سوخت‌هاست، مقایسه گردید.

طبق یافته‌ها، قابل‌ توجه‌ترین فاکتور موثر بر سطح AML سن زن بود. طوری که با گذر از ۲۵ سالگی، میزان هورمون کاهش می‌یافت. با این حال، سطح AML با میزان آلودگی هوا نیز ارتباط معکوس داشت.

محقق Antonio La Marca از دانشگاه Madona در ایتالیا که یافته‌های این مطالعه را در نشست سالانه‌ی مجمع باروری انسان و جنین شناسی در وین ارائه داد، بیان نمود:

طبق مطالعه‌ی ما، زندگی کردن در مناطق با میزان بالای آلوده‌کننده‌های هوا، خطر کاهش شدید رزرو تخمدانی را افزایش می‌دهد.

به گفته‌ی Richard Anderson از دانشگاه ادینبورگ، در این مطالعه میزان مواجهه‌ی تک به تک زنان با آلودگی را بررسی نشده است‌:

با این که این یافته در کوتاه مدت مشکلی برای باروری زنان ایجاد می‌کند، احتمالاً نشان می‌دهد زنانی که با سطح بالای آلودگی مواجهه داشته باشند، احتمالاً شانس کمتری برای بچه‌دار شدن و حتی یائسگی زودتر از موعد خواهند داشت. اگرچه این نوع مطالعه نمی‌تواند به طور واضح علت و معلول را نشان دهد و شاید فاکتور دیگری در سبک زندگب یا محیط، فاکتور کلیدی در این زمینه باشد.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید