انتشار این مقاله


نگهداری ایمن شیر مادر

در حین شیردهی شیر گرم و آماده و مناسب برای نوزادتان است اما گاهی اوقات مثلا زمان‌هایی که کنار نوزادتان نیستید لازم است که شیر دوشیده شده را در ظرف و شرایط مناسب نگهداری کنید.در این مقاله قصد داریم نگهداری ایمن شیر مادر را برایتان شرح دهیم. به طور معمول می‌توان شیر دوشیده را در […]

در حین شیردهی شیر گرم و آماده و مناسب برای نوزادتان است اما گاهی اوقات مثلا زمان‌هایی که کنار نوزادتان نیستید لازم است که شیر دوشیده شده را در ظرف و شرایط مناسب نگهداری کنید.در این مقاله قصد داریم نگهداری ایمن شیر مادر را برایتان شرح دهیم.

به طور معمول می‌توان شیر دوشیده را در یخچال ویا فریزر نگهداری کرد حتی در صورت وجود ظرف عایق بندی‌شده مناسب می‌توان-هر چند به مدت کوتاه-در دمای اتاق نیز از شیر نگهداری کرد.

پاسخ اکثر سوالاتتان را در مورد نحوه دوشیدن و نگهداری شیر در این مقاله خواهید یافت.در مقاله بعدی نیز در مورد دما و زمان و پاسخ برخی سوالات رایج دیگر برایتان خواهیم گفت. در شیردهی اولین نکته تازگی است بنابراین در اولین فرصت بعد از دوشیدن شیر قبل از قراردادن در یخچال یا انجماد بهتر است شیر تازه دوشیده شده را به نوزاد خود بدهید.

چه ظروفی برای نگهداری شیر مناسبند؟

شیشه‌های تمیز بمخصوص نگهداری شیر برای نگهداری شیرمادر نیز کارساز خواهند بود به تعدادی از مثال ها اشاره می‌کنیم:

  • ظرف شیشه‌ای با در محکم و فاقد هرگونه نشتی
  • ظروف پلاستیکی BPA-free
  • کیسه‌های نگهداری شیر مخصوص

از بطری های با استحکام کم یا نایلون های فریزر برای نگهداری از شیر در یخچال فریز خودداری نمایید.

چه میزان شیر باید در هر ظرف نگهداری شود؟

هر ظرف مخصوص را با کمترین میزان شیری که نوزاد شما طی هر بار شیرخوردن؛می‌خورد پر کنید. بهتر است میزان شیر نگهداری شده در حدی باشد که فقط نیاز ضروری نوزاد را در حین دوری از مادر تامین کند و شیری دور ریخته نشود. راهنمایی‌های زیر در این مورد مناسبند:

  • برای نوزادان۱-۲ هفته‌ای:۶۰-۹۰ میلی لیتر در هر بار شیرخوردن
  • برای نوزادان ۱-۶ماهه:۹۰-۱۵۰ میلی لیتر در هر بار شیر خوردن

زمانیکه می‌خواهید شیر را در فریزر قرارا دهید حتما در بالای ظرف مقداری فضای خالی نیز باقی نگه دارید چرا که مایعات حین یخ زدن افزایش حجم پیدا می‌کنند و شیرمادر نیز از این قانون مستثنی نیست.پس قرار دادن فضای خالی جزو ضروریات است.

در مقاله بعدی در مورد زمان و دمای مناسب نگهداری از شیر برایتان خواهیم گفت.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید