انتشار این مقاله


تناسب اندام بهتر، مغز سالم تر

در یک مطالعه وسیع، دانشمندان آلمانی نشان داده‌اند که تناسب بدنی با ساختار مغزی و عملکرد مغزی بهتر در بزرگسالان جوان مرتبط است. این یافته می تواند این امکان را بوجود آورد که بالابردن سطوح تناسب ممکن است منجر به توانایی شناختی بهتر، همانند حافظه و حل مسئله، و همچنین تغییرات ساختاری بهینه در مغز شود.

در یک مطالعه وسیع، دانشمندان آلمانی نشان داده‌اند که تناسب بدنی با ساختار مغزی و عملکرد مغزی  بهتر در بزرگسالان جوان مرتبط است. این یافته می تواند این امکان را بوجود آورد که بالابردن سطوح تناسب ممکن است منجر به توانایی شناختی بهتر، همانند حافظه و حل مسئله، و همچنین تغییرات ساختاری بهینه در مغز شود.

دانشمندان قبلا نشان داده‌اند که “ورزش برای مغز مفید است”، اما اغلب مطالعات دلایل مرتبط با این پدیده را مورد بررسی قرار نداده اند که ممکن است باعث نتایج تحریف شده همانند وزن بدن، سطوح گلوکز خون، میزان تحصیل، سن و دیگر عوامل گردد و منجر به مشکلاتی مربوط به درک بهتر از مزایای کلی و عمومی ورزش و بخصوص تناسب اندام بخوبی گردد.  بعلاوه، مطالعات به ‌ندرت به تناسب اندام در ارتباط با ساختار مغز و عملکرد روانی پرداخته اند.

دانشمندان یک بانک اطلاعات قابل دسترس عموم را که شامل ۱۲۰۶ اسکن مغزی با ام‌آر‌آی از پروژه  Human Connectome ، که توسط داوطلبان مایل به کمک به پژوهش‌های علمی ارائه شده بود استفاده کردند. داوطلبان (با میانگین سن ۳۰ سال) تحت برخی آزمایشات دیگر قرار گرفتند. اولین آزمایش ” آزمایش راه رفتن دو دقیقه‌‌ای” بود که از شخص خواسته شد بمدت ۲ دقیقه با بالاترین سرعت ممکن پیاده روی نماید و مسافت انداه‌گیری شد. سپس داوطلبان تحت یک سری آزمایشات شناختی برای اندازه‌گیری مواردی همانند حافظه، تیزی در دقت، قضاوت، و استدلال قرار گرفتند.

رهبر گروه دکتر  Jonathan Repple(بیمارستان دانشگاه Muenster، آلمان) در این باره می گوید:” بزرگترین نقطه قدرت این کار اندازه بانک اطلاعاتی است. معمولا هنگامیکه شما با ام‌آر‌آی سروکار دارید، یک نمونه ۳۰ تایی کافی است، اما وجود این بانک اطلاعاتی وسیع ام‌آر‌آی به ما اجازه داد تا عوامل گمراه‌کننده احتمالی را حذف نماییم، و تجزیه و تحلیل را بطور قابل ملاحظه‌ای تقویت نماییم.”

آزمایشات قادر به نشان دادن دو نکته اصلی بودند: عملکرد بهتر براساس تست ۲ دقیقه‌ای راه رفتن در بزرگسالان جوان سالم با عملکرد بهتر شناختی و با کلیت ساختاری ماده سفید مغز مرتبط می باشد وماده سفید سالم مغزبه بهبود سرعت و کیفیت بهترارتباطات عصبی در مغز شناخته می شود.

Repple ادامه می دهد:” این نتیجه ما را از دیدن اینکه حتی در یک جمعیت جوان عملکرد شناختی با کاهش سطح تناسب بدنی کاهش می یابد شگفت‌زده کرد. ما میدانیم که چگونه این نتیجه ممکن است در یک جمعیت مسن که لزوما سلامت خوبی ندارند مهم باشد، اما دیدن این رخداد در افراد ۳۰ ساله‌ شگفت‌آور است. این نتیجه ما را به این  باور می رساند که که تناسب بدنی متوسط نیز می تواند عامل ریسک قابل پیشگیری برای سلامت مغز باشد.”

این نوع از مطالعات باعث بوجود آمدن سوال مهمی می شود. ما میبینیم که افراد دارای تناسب اندام بهتر دارای سلامت مغزی بهتر هستند، پس ما اکنون نیاز به پرسیدن این سئوال داریم که آیا حقیقتا متناسب‌تر کردن جسم افراد می تواند به سلامت مغزی آنها کمک کند یا نه. یافتن پاسخ به این سئوال  قدم بعدی ماست. برخی آزمون و خطاهایی وجود دارند که در این راستا می باشند، اما اگر ما بتوانیم آنرا با استفاده از چنین داده اطلاعاتی وسیع ثابت کنیم خیلی مهم و تاثیرگذارخواهد بود.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید