انتشار این مقاله


افزایش اندک در رژیم روی، DNA را از رو به زوال رفتن نجات می‌دهد

روی یک ماده معدنی بسیار مهم و ارزشمند است که همانطور که به سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، از رشد انسان‌ها حمایت می‌کند. تحقیقات جدید دریافته اند که حتی مقدار کمی افزایش روزانه مصرف روی به بدن برای محافظت از DNA کمک می‌کند. یک مطالعه جدید دریافته است که مصرف روزانه ۴ […]

روی یک ماده معدنی بسیار مهم و ارزشمند است که همانطور که به سالم نگه داشتن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، از رشد انسان‌ها حمایت می‌کند. تحقیقات جدید دریافته اند که حتی مقدار کمی افزایش روزانه مصرف روی به بدن برای محافظت از DNA کمک می‌کند. یک مطالعه جدید دریافته است که مصرف روزانه ۴ میلی‌گرم مکمل روی، DNA را از آسیب دیدن محافظت می‌کند. روی برای رشد انسان در دوره حاملگی، بچگی و پیری بسیار حیاتی و مهم است؛ و در متابولیسم‌ها و تقسیمات سلولی حضور دارد. همچنین روی معدنی در سنتز DNA، پروتئین نقش مهمی را بازی می‌کند و به بدن ما برای بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. روی التهاب و استرس اکسیداتیو را محدود می‌کند، به این معنا که ممکن است شما را در برابر بیماری‌های قلبی و یعضی از سرطان‌ها محافظت کند. در طول زمان، DNA ما آسیب می‌بیند، ولی بدن انسان این توانایی را دارد که DNA را تا میانسالی بازسازی کند. به هرحال، مقدار کمی روی، توانایی بدن برای اصلاح روزانه مشکلات DNA را کاهش می‌دهد. مقدار روزانه روی، همانطور که توسط سازمان بین‌المللی سلامت پیشنهاد شده، ۸ میلی‌گرم برای خانم‌ها و ۱۱ میلی‌گرم برای آقایان است، اگرچه این دستورات با توجه به سن متفاوت است. تحقیقی جدید_ منتشر شده در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی_ نشان داده است که مصرف اضافی روی به اندازه ۴ میلی‌گرم در روز، همانطور که به بدن برای مبارزه با جراحات کمک می‌کند، می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامت سلول‌ها داشته باشد.

ارزیابی تاثیر افزایش مصرف روی بر بدن انسان

محققان UCSF بنیوف، سازمان تحقیقات بیمارستان کودکان اوکلند در کالیفرنیا، تصمیم به تعیین تاثیر افزایش مصرف روی روی عملکرد متابولیسمی و اندازه گیری مقدار روی در بدن، گرفتند. تیمی به رهبری پروفسور ژانت کینگ تاثیر افزایشی معادل با غلات غنی شده که در رژیم غذایی افرادی که سوء تغذیه دارند را مورد آزمایش قرار دادند. نویسندگان توضیح، درحالی که غذای غنی شده به آرامی میزان روی موجود درغلات مثل گندم و برنج را افزایش می دهد، چند تحقیق، تاثیر مثبت آن را بر سطح روی موجود در بدن انسان را نشان داده اند. محققان یک تحقیق ۶ هفته ای کنترل شده را طراحی کردند که در آن ۱۸ مرد رژیک غذایی با پایه برنج و میزان کم روی استفاده کردند. این رژیم با مصرف روزانه ۶ میلی‌گرم  برای دوهفته اول و ۱۰ میلی‌گرم برای ۴ هفته باقی مانده ادامه پیدا کرد. محققان میزان روی موجود و مواد متابولیکی بدن مانند تخریب DNA، التهاب DNA و استرس اکسیداتیو را اندازه گیری کردند.

افزایش اندک روی آسیب‌های DNA را کاهش می‌دهد

این مطالعه تغییرات قابل توجهی را در میزان روی بدن نشان داد. دانشمندان دریافتند که میزان کل روی جذب شده افزایش یافته، درحالی که میزان روی پلاسما و اندازه روی قابل تبادل بدون تغییر مانده است. همچنین با افزایش روی موجود در رژیم غذایی، خرده‌های رشته DNA لکوسیت کاهش یافتند، که این نشان می‌دهد که افزایش اندک در میزان روی، آسیب‌های روزانه وارده به DNA را کاهش می‌دهد. این اولین باری است که افزایش ناچیز روی در رژیم غذایی کاهش استرس اکسیداتیو و آسیب DNAرا نشان داده است.

پروفسور ژانت کینگ می‌گوید:

ما با دیدن اینکه افزایش بسیار کم روی در رژیم غذایی می تواند چنین تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی چگونگی انجام متابولیسم در سراسر بدن داشته باشد، به شدت متعجب شدیم. این نتایج معرف استراتژی جدیدی برای اندازه گیری تاثیر روی بر سلامت بدن می باشد و این شواهد را که مداخلات غذایی می تواند ناکارآمدی ریزمغذی‌ها را در سراسرجهان بهبود ببخشد تقویت می کند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید