انتشار این مقاله


به مناسبت روز طبیعت: طبیعتِ درمانگر

امروزه بودن در طبیعت به عنوان یک روش درمانی مورد مطالعه و استفاده قرار می‌گیرد. دکتر مجازی به مناسبت سیزدهم فروردین، روز طبیعت، با انتشار این مقاله تاثیرات طبیعت بر سلامتی فیزیکی و روانی را یادآور شده و روز خوبی برای همگان آرزومند است. انسان نیازمند و طالب ارتباط با طبیعت است.در طول قرن‌ها، با […]

امروزه بودن در طبیعت به عنوان یک روش درمانی مورد مطالعه و استفاده قرار می‌گیرد. دکتر مجازی به مناسبت سیزدهم فروردین، روز طبیعت، با انتشار این مقاله تاثیرات طبیعت بر سلامتی فیزیکی و روانی را یادآور شده و روز خوبی برای همگان آرزومند است.

انسان نیازمند و طالب ارتباط با طبیعت است.در طول قرن‌ها، با باغبانی و پرورش گیاه تا قدم زدن در پارک و کوهنوردی، طبیعت آرامش و تسلی خاطر به انسان بخشیده است؛ اما تخریب سریع محیط زیست، کم شدن فضا‌های باز، ترس از خطرهای عجیب در اوقاتِ بیرون از محیطی بسته، و ظهور تکنولوژی جوانان را غرق کرده و آن‌ها را از طبیعت دور نگه‌داشته است.

گرچه سخت می‌شود وقتی برای طبیعت پیدا کرد، اما دلایل کافی وجود دارد که در زندگی روزانه‌ی خود، اوقاتی عالی را در طبیعت و محیط باز سپری کنیم.

تحقیقات موثقی وجود دارد که تایید می‌کند ارتباط مستقیم با طبیعت، سلامت ذهنی و روانی و رشد معنوی را افزایش می‌دهد. سودبخشی‌های طبیعت شامل کاهش استرس، احساس انسجام و تعلق، افزایش اعتماد به نفس و تادیب نفس، و احساس ارتباط‌های گسترده‌تر است.


مقاله‌ی مرتبط: اکو تراپی


کاهش استرس

بیش از ۱۰۰ مطالعه‌ی تحقیقاتی نشان می‌دهد تفریح در فضای باز استرس را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ی دیگری ثابت کرده است نمایی از طبیعت، حتی از یک پنجره، به بهبود یافتن جراحی‌ها سرعت می‌بخشد؛ باعث بهبود عملکرد شغلی شده و رضایت‌مندی شغلی را افزایش می‌دهد. با مشاهده‌ی طبیعت و محیط زیستی که هر لحظه در تغییر است افراد نگرش مثبتی را در خود پرورش داده، و توجه و تمرکز حواس و آگاهی حسی خود را  تجدید می‌کنند.

معنا و هدف

بودن در طبیعت احساس ارتباط، معنا و هدف را به افراد می‌بخشد. در آثارِ طبیعت، یک حس انتظامِ بی‌نظم وجود دارد. گیاهان و حیوانات با مجموعه‌ای از روابط پیچیده، با یکدیگر در ارتباط هستند. هر چیزی در طبیعت بدون ضرورتِ دخالت خارجی اتفاق می‌افتد. این یک سیستمی است که به طور موفق از آغاز زمان وجود دارد، که احساس سازمان و انسجام را به افراد بخشیده و برای افراد عاقل طبیعت را یک الگوی قابل اطمینان زندگی می‌سازد. درکِ اینکه انسان‌ها یک جزءِ ضروریِ این سازمان بزرگتر می‌باشند می‌تواند احساس هدف و معنا را ایجاد کند.

برای بسیاری، توجه و لذت از طبیعت به احساسی معنوی و قدردانی از قدرتی بالاتر از خود رهنمون می‌شود. صحرا و دشت یاد می‌دهد هر شخصی بی‌نظیر و همتاست؛ اما جزئی از یک کلِ بزرگتر است. در دنیایی که در فشار‌های اجتماعی رفتارهای استاندارد و خواسته‌های دیگران گرفتار شده است؛ طبیعت، به افراد شانسِ قدردانی از احساس عالی و والای زنده بودن جهان، شگفت‌انگیزی و معناداری آن را می‌بخشد.

این نیاز جهانی، بر روی همه‌ی فرهنگ‌ها و دوره‌های زمانی خط می‌زند:

«نگاه عمیقی به طبیعت داشته باشید؛ در آن صورت شما هرچیزی را بهتر درک می‌کنید.» آلبرت اینشتین

افزایش آگاهی و فعالیت فیزیکی

فضای باز زمینه‌ای برای فعالیت (به جای منفعل بودن) فراهم می‌کند. راه رفتن در دشت و صحرا با احساس افزایشِ آگاهی از « یک فرد با نیازهایی برای اقدام و حرکت احاطه شده است» ادغام یافته است.

مردم، محیط زیست را با نگاشتن، جست و جو و تفسیر مناظر، موانع، و محیط پیرامون فهم و درک می‌کنند. این نوع فعالیت فیزیکی، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد، احتمال بیماری‌‌ها را کم کرده و حالِ خوبِ روانی را افزایش می‌دهد. در حقیقت حتی تحقیقات ورزش در فضای باز را از ورزش در فضای بسته بهتر می‌داند.

یک کوهنوردی یا گذر از دشت، با اشتیاق، می‌تواند یک سیاحت فیزیکی و «سیاحت خود» باشد. سپری کردن زمانی در سکوتِ طبیعت، افراد را با اندیشه‌ها و احساساتشان بهتر آشنا می‌کند و این به تسکین و آرامش درونی منجر می‌شود.

در طبیعت مردم یاد میگیرند چالش‌ دقیقا یک فرصت است برای خودسازی، توسعه‌ی کنترل درونی، و ایجاد اعتماد به نفس. تجربه‌ی طبیعت به افراد اعتمادی خوش بینانه میدهد.

تیم دکتر مجازی آرزومند است در روز طبیعت اوقات خوشی داشته و از این تجربه برای افزایش سلامتی خود بهره ببرید.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید