انتشار این مقاله


شیر گاو توانایی بدن را برای جذب داروی خوراکی هورمون تیروئید کاهش می‌دهد

یک تحقیق اولیه دریافته است که استفاده از داروی هورمون تیروئید لووتیروکسین با یک لیوان شیر گاو مشخصا توانایی بدن را برای جذب دارو کاهش می‌دهد. نتایج این تحقیق روز یکشنبه در ENDO 2017، در نود و نهمین همایش سالیانه جمعیت غدد درون ریز نمایش داده خواهد شد. دکتر دبورا چون، محقق ارشد غدد درون […]

یک تحقیق اولیه دریافته است که استفاده از داروی هورمون تیروئید لووتیروکسین با یک لیوان شیر گاو مشخصا توانایی بدن را برای جذب دارو کاهش می‌دهد. نتایج این تحقیق روز یکشنبه در ENDO 2017، در نود و نهمین همایش سالیانه جمعیت غدد درون ریز نمایش داده خواهد شد.

دکتر دبورا چون، محقق ارشد غدد درون ریز در مدرسه پزشکی UCLA دیوید گرفن و سیستم مراقبت سلامتVA لس آنجلس مدیر پروژه می‌گوید:

این یافته‌ها تحقیقات گذشته را که حاکی از این بودند که مکمل‌های کلسیم می‌توانند با جذب لووتیروکسین تداخل داشته باشند،  تایید کردند. کاهش جذب یه این معنی است که بیماران ممکن است تمام هورمون تیروئید تجویز شده را دریافت نکنند.

طبق گفته‌های چون، اگرچه این موضوع که شیر حاوی کلسیم ممکن است با جذب لووتیروکسین تداخل داشته باشد، تاثیر گذار است ولی تاکنون هیچ تحقیقی این مسئله را تایید نکرده است.

لووتیروکسین برای بیمارانی که  تیروئید کم کار بنام هایپوتیروئیدیسم دارند، برای جایگزین کردن میزان بسیار پایین هورمون طبیعی تیروکسین، یا تیروزین۴ یا برای بیماران مبتلا به سرطان تیروئید، به منظور متوقف کردن تحریک هورمون تیروئید، تجویز شده است. در سال ۲۰۱۴، مطالعه انجام شده توسط موسسهIMS، دریافت که لووتیروکسین معمول‌ترین داروی تجویز شده در آمریکا بود.

چون و محققان ارشد تحقیق، ده فرد بالغ( شش مرد و چهار زن) با میانگین سنی ۳۳.۷ را که هیچ بیماری تیروئیدی نداشتند و عملکرد هورمون تیروئیدشان در ابتدای تحقیق طبیعی بود مورد مطالعه قرار دادند. هیچ کس به شیرگاو یا لووتیروکسین آلرژی نداشت و هیچ خانمی باردار نبود و از قرص‌های ضد بارداری استفاده نمی‌کرد.

شرکت کنندگان درفاصله میان دو تحقیق که یک ماه بود، در طول شب چیزی نمی خوردند. در یک تحقیق، شرکت کنندگان ۱۰۰۰ میکروگرم از لووتیروکسین را به تنهایی مصرف کردند. و در تحقیق دیگر، آن‌ها کاری مشابه را به همراه مصرف ۱۲ اونس از شیر دو درصد انجام دادند. قبل از مصرف و یک، دو، چهار، و شش ساعت بعد از خوردن لووتیروکسین،ازشرکت کنندگان برای اندازه‌گیری میزان T4 کل، نمونه خون گرفته شد. چون می‌گوید، تست با لووتیروکسین نوعی، که بیشتر بیماران آنها استفاده می‌کنند، انجام شده است. هنگامی که محققان روی نمودار میزان کل T4 خون در واحد زمان میزان جذب لووتیروکسین را اندازه گیری کردند، زیر منحنی بود. بیشتر از شش ساعت بعد از اینکه شرکت کنندگان لووتیروکسین مصرف کردند، آن‌هایی که همزمان شیر خورده بودند، مشخصا جذب T4 کل پایینی نسبت به زمانی که دارو را به تنهایی مصرف کرده بودند، داشتند: به طور متوسط ۳/۶۷ در مقابل ۵/۷۳ زیر منحنی نمودار.

تولیدکننده مارک لووتیروکسین پیشنهاد می‌کند که، داروها با معده خالی، ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از خوردن غذا یا مصرف داروهای دیگر یا ویتامین‌ها استفاده شوند

چون می‌گوید:

اصلی‌ ترین پیام این تحقیق این است که باید به بیمارانی که برای تیروئیدشان، هورمون تراپی می کنند، توصیه شود که به دلیل تداخل، از مصرف همزمان لووتیروکسین با شیر گاو خودداری کنند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید