انتشار این مقاله


تنوع رژیم غذایی، راز بقای پستانداران

اصطلاحات “pitch” و “yaw” معمولا برای توصیف حرکات هواپیما استفاده می‌شوند، اما زیست شناسان از آن‌ها برای توصیف حرکات پایه‌ای قسمت‌هایی از بدن مانند فک استفاده می‌کنند. Pitch چرخش در راستای بالا و پایین و yaw چرخش به طرفین است. تقریبا تمام پستانداران امروزی، از جمله پستانداران جفت دار، مانند انسان و گوزن و کیسه […]

اصطلاحات “pitch” و “yaw” معمولا برای توصیف حرکات هواپیما استفاده می‌شوند، اما زیست شناسان از آن‌ها برای توصیف حرکات پایه‌ای قسمت‌هایی از بدن مانند فک استفاده می‌کنند. Pitch چرخش در راستای بالا و پایین و yaw چرخش به طرفین است. تقریبا تمام پستانداران امروزی، از جمله پستانداران جفت دار، مانند انسان و گوزن و کیسه داران، مانند کانگوروها و صاریغ، در سازه‌های فک و عضلات جوندشان مشابهت ‌هایی دارند که اجازه هر دو نوع حرکت yaw و pitch  را به آن‌ها می‌دهد. این دو نوع حرکت با هم اجازه می‌دهند که پستانداران به رژیم غذایی متنوع امروزی را داشته‌باشند، از توانایی برش تکه‌های گوشت گرفته تا له کردن گیاهان و سبزیجات. برای پستانداران اولیه، این ویژگی به معنای سازگاری آن‌ها با شرایط سخت است.

Grossnickle گفت:

“اگر پستانداران یک رژیم غذایی بسیار تخصصی داشتند، به احتمال زیاد در طول زمان‌های گذشته منقرض شده‌بودند. اما حالا که می‌توانند هر چیزی بخورند، حتی اگر ۹۰ درصد از مواد غذایی‌اش از بین بروند، هنوز هم می‌توانند با منابع باقی‌مانده به حیاتشان ادامه دهند.”

با استفاده از تصاویر ۲D از فسیل پستاندار اولیه در انتشارات قبلی و داده های ۳D جمع آوری شده از نمونه موجود در موزه و همچنین تجزیه و تحلیل ساختار دندان‌ها، استخوان فک، نحوه‌ی اتصال عضلات جونده به جمجمه؛ مشاهده شد که با شروع تکامل گونه‌ها در یک طرح منظم دندان‌های مولار دارای برامدگی مکمل فرو رفتگی موجود در سطح دندان مقابل خود در فک دیگر شدند و عضلات فک نیز برای ایجاد دامنه بیشتری از حرکت در جهات مختلف تکامل یافتند. به این ترتیب حیوان می‌توانند مواد غذایی خود را بین دندان‌های مولار مانند هاون و دسته هاون خرد کنند.

Grossnickle، دکترا، استاد زیست شناسی و آناتومی organismal که در آزمایشگاهZhe-Xi Luo کار می کند، به مطالعه ریشه‌های اولیه پستانداران و مسائل پیچیده‌تر در مورد اینکه چرا پستانداران خاصی، در زمان‌های متنوع و طی رویدادهای انقراضی جان سالم به دربرده‌اند، علاقه دارد.

او می‌گوید سازگاری آرواره‌ها و دندان ممکن است نقش کلیدی در این زمینه داشته باشد.

چرا ما در عصر پستانداران به سر می‌بریم و عصر دایناسورها تاکنون ادامه نیافته‌است؟ این مطالعه شروع پاسخ به این پرسش از دیدگاه کاربردی است، مثلا به دنبال این است که مشخص کند چه تغییراتی رخ داده که که رژیم غذایی پستانداران را متنوع‌تر کرده‌است.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید