انتشار این مقاله


ژن خواب شناسایی شد

محققان موفق به شناسایی ژن دخیل در کیفیت خواب شده‌اند. گروهی بین‌المللی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی موفق به شناسایی ژن به‌خصوصی شده‌اند که احتمالاً باید آن را “ژن خواب” بنامیم. این ژن تحت عنوان Fatty Acid Binding Protein 7 کیفیت خواب را در سه گروه از حیوانات – از جمله انسان – تحت تأثیر […]

محققان موفق به شناسایی ژن دخیل در کیفیت خواب شده‌اند.

گروهی بین‌المللی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی موفق به شناسایی ژن به‌خصوصی شده‌اند که احتمالاً باید آن را “ژن خواب” بنامیم. این ژن تحت عنوان Fatty Acid Binding Protein 7 کیفیت خواب را در سه گروه از حیوانات – از جمله انسان – تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج این مطالعه ۵ام آوریل در ژورنال Science Advances انتشار یافت.

بروز جهش در ژن FABP7 با خواب کم‌کیفیت و منقطع ارتباط تنگاتنگی دارد. امتیاز تصویر: Wok & Apix.

خواب مسلماً نقش(های) بسیار مهمی را ایفا می‌کند. ولی ما، به عنوان دانشمندان، هنوز آن را به خوبی نشناخته‌ایم. یکی از روش‌هایی که می‌تواند ما را به این مهم نزدیک‌تر نماید، درک فرآیندهای تنظیمی خواب و شناسایی پردازش‌های مشابه در میان گونه‌های مختلف است.

این بخشی از صحبت‌های دکتر جیسون گرستنر۱ از دانشکدۀ پزشکی دانشگاه ایالتی واشنگتن۲ می‌باشد. گرستنر و همکارانش در مطالعۀ مذکور که بر روی ژن‌هایی که در چرخۀ خواب-بیداری دچار تغییر بیان می‌شوند تمرکز داشت، دریافتند که سطح بیان ژن FABP7 در مغز موش‌ها ثابت نبوده و در طول روز تغییر می‌کند. آن‌ها هم‌چنین مشاهده نمودند که موش‌های با FABP7 خاموش، خواب را به شکل غیریکنواخت و منقطع تجربه می‌کنند؛ در حالی که خواب در موش‌های با ژن روشن به صورت نرمال صورت می‌گیرد. مشاهدات فوق به این نتیجه ختم شد که ژن پروتئین شماره ۷ متصل‌شونده به اسید چرب برای تجربۀ خواب عادی در پستان‌داران ضروری است.

برای تأیید این فرضیۀ فوق، محققان اطلاعات به دست‌آمده از بررسی‌های صورت‌گرفته روی ۳۰۰ آزمودنی ژاپنی – طی یک دورۀ ۷ روزه همراه با آنالیز DNA – مورد مطالعه قرار دادند. مشاهده شد که ۲۹ آزمودنی به دلیل دارا بودن نسخۀ متفاوتی از ژن FABP7 خوابی مشابه موش‌های آزمایش – غیریکنواخت و منقطع – داشتند. لفظ “غیریکنواخت” بدین معنی است که این آزمودنی‌ها خواب را با کیفیت پایین‌تری تجربه کرده و به دفعات بیشتری از خواب می‌پریدند.


جهت مطالعۀ بیشتر به منبع اصلی مراجعه کنید.


پیوست

۱. Jason Gerstner
۲. Washington State University

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید