انتشار این مقاله


آیا شیمی‌درمانی همیشه موجب ریزش مو می‌شود؟

آیا شیمی‌درمانی همواره موجب از بین رفتن ریشه مو‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم. در پاسخ به سوال بالا می‌توان گفت، ریزش مو به علت شیمی‌درمانی حتمی نمی‌باشد. در واقع ریزش مو به عواملی همچون ژنتیک فرد، مقدار داروی مورد استفاده و سایر دارو‌های مکمل بستگی […]

آیا شیمی‌درمانی همواره موجب از بین رفتن ریشه مو‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود؟ با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

در پاسخ به سوال بالا می‌توان گفت، ریزش مو به علت شیمی‌درمانی حتمی نمی‌باشد. در واقع ریزش مو به عواملی همچون ژنتیک فرد، مقدار داروی مورد استفاده و سایر دارو‌های مکمل بستگی دارد.

شیمی‌درمانی متد درمانی سراسری می‌باشد که هدف آن از بین بردن سلول‌های خطرناک سرطانی، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌باشد. با این حال کاربرد اصلی این گروه دارو‌ها در درمان سرطان‌ها است. همچنین شیمی‌درمانی در درمان بیماری‌های مغز استخوان، آرتریت روماتوئید و لوپوس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

دارو‌های شیمی‌درمانی قابلیت حمله به سلول‌های سرطانی با سرعتی فوق‌العاده را دارا هستند. علاوه بر سلول‌های سرطانی این مواد به بافت‌های در حال رشد بدن از جمله ریشه مو‌ها نیز حمله کرده و موجب از بین رفتن آن‌ها می‌شوند. هر فرد ممکن است تظاهرات متفاوتی نسبت به دارو‌های شیمی‌درمانی نشان ‌دهد. لازم به ذکر است دارو‌های شیمی‌درمانی جدید، عوارض جانبی کمتری را به‌دنبال دارند.

ریزش مو به‌وسیله شیمی‌درمانی به مو‌های سر محدود نمی‌گردد و می‌تواند موجب از بین رفتن فولیکول‌های مو در سراسر نقاط بدن گردد. در اغلب موارد ریزش مو به‌سبب شیمی‌درمانی موقتی بوده و پس از دوره درمانی به حالت اولیه بازمی‌گردد. بیماران معمولا پس از ۳ تا ۱۰ ماه پس از بازه درمانی شروع به رشد مو‌های جدید می‌کنند.

شیمی‌درمانی معمولا به طور دوره‌ای انجام می‌گیرد. این دوره‌ها ممکن است یک روزه، چند روزه ویا به مدت چند هفته یا ماه باشند. بین دوره‌های درمانی معمولا یک بازه استراحت وجود دارد. این بازه نیز از چند روز تا چند ماه می‌تواند متغیر باشد. دارو‌های شیمی‌درمانی گوناگون ممکن است به طور همزمان ویا بصورت متناوب مورد استفاده قرار بگیرند.

با این حال ریزش مو تنها یکی از عوارض جانبی این روش می‌باشد؛ سایر موارد عبارت اند از:

۱) تب
۲) درد
۳) اسهال
۴) استفراغ
۵) خستگی
۶) خونریزی
۷) بی‌اشتهایی
۸) حالت تهوع
۹) کاهش وزن
۱۰) کبود شدگی
۱۱) زخم‌های دهانی
۱۲) سیستم ایمنی تضعیف‌شده

اغلب این عوارض ناشی از تاثیر غیر انتخابی این دارو‌ها روی انواع بافت‌ها اعم از طبیعی و غیر طبیعی می‌باشد با این‌حال اغلب آن‌ها قابلیت پیش‌گیری دارند. همچنین اکثر ناراحتی‌ها پس از دوره درمانی بهبود پیدا می‌کنند. با این‌حال برخی عوارض جانبی از جمله آسیب‌های ریوی، مشکلات قلبی، باروری، کلیوی و عصبی و مهم‌تر از همه ریسک ابتلا به سرطان دیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و معمولا مشکلات جدی‌ای را ایجاد می‌کنند.

شیمی‌درمانی در موارد گوناگونی به‌کار برده می‌شود. این متد درمانی را می‌توان همراه با پرتو‌درمانی به‌کار برد. این روش درمانی قابلیت اجرا در بیمارستان‌ها و همچنین مطب پزشکان را دارد. در درمانی یاری‌کننده، از شیمی‌درمانی برای حمله به سلول‌های سرطانی پنهان پس از مواردی از جمله اعمال جراحی بهره برد.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید