انتشار این مقاله


مهار آنزیم کلیدی برای کاهش وزن میانسالی!

این آنزیم که با افزایش سن فعال‌تر می‌شود، مواد غذایی را به چربی تبدیل کرده و تعداد میتوکندری‌ها را کاهش می‌دهد.

بسیاری از ما ها شاهد افزایش وزن با افزایش سن در خود یا اطرافیانمان هستیم و اغلب انتخاب‌های نادرست را در سبک زندگی متهم می‌کنیم. تحقیقی جدید در این باره آنزیمی را معرفی کرده است که شاید مسئول این افزایش وزن باشد.

آماری که از افراد چاق داده می‌شود کمی دلهره‌آور است؛ براساس گزارش CDC یک‌سوم مردم آمریکا چاق هستند! همچنین سازمان بهداشت جهانی آمار مبتلایان به چاقی (چاقی یک بیماریست!) را ۲ میلیارد نفر اعلام کرده است. این در صورتی است که با افزایش سن تمایل افراد به خوردن کاهش می‌یابد ولی براساس آمار به طور میانگین بین سنین ۲۰ تا ۵۰ سال، بیش از ۱۳ کیلوگرم افزایش وزن مشاهده می‌شود.

این مشاهدات محققان مؤسسه‌ی سلامت ملی آمریکا را بر این داشت تا بیشتر در این مورد تحقیق نمایند و نتیجه‌ی کار آن‌ها امروز در ژورنال Cell Metabolism منتشر شد.

آن‌ها تحقیقات خود را روی حیواناتی انجام دادند که سنی معادل انسانی ۴۵ ساله داشتند. در این بین نقش آنزیمی به نام پروتئین کیناز وابسته به دی‌ان‌اِی (DNA-PK) برجسته‌تر شد. این آنزیم که با افزایش سن فعال‌تر می‌شود، مواد غذایی را به چربی تبدیل کرده و تعداد میتوکندری‌ها را کاهش می‌دهد.

میتوکندری‌ها اندامک‌هایی در سلول هستند که برای آن انرژی تولید می‌کنند و می‌توانند همین چربی‌های تولید شده را بسوزانند. همچنین مسئول مرگ برخی از سلول‌ها نیز می‌باشند. با افزایش سن تعداد این اندامک‌ها کمتر می‌شود که این کاهش با کاهش توان ورزشکاری مرنبط می‌باشد.

گروهی که در آن‌ها آنزیم (DNA-PK) مهار شد، ۴۰ درصد کاهش وزن نشان دادند و با افزایش فعالیت هوازی، ابتلا به چاقی و دیابت نوع۲ در آن‌ها کاهش یافت. با این که هنوز راه زیادی برای ساختن مهارکننده‌ی (DNA-PK) در انسان وجود دارد ولی چنین دستاوردی می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی، مثل سرطان و دیابت جلوگیری نماید.


برای مطالعه‌ی بیشتر می‌توانید به منبع اصلی مراجعه کنید.


علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید