انتشار این مقاله


ناسزا گفتن شما را قوی‌تر می‌کند!

ناسزا گفتن عملکرد فیزیکی را تا هشت درصد افزایش می‌دهد و ظاهرا قدرت تحمل درد را نیز بیشتر می‌کند.

دانشمندان دریافتند که ناسزا گفتن، شما را قوی‌تر می‌کند. محققان در دو آزمایش دریافتند که ناسزا گفتن عملکرد فیزیکی را تا هشت درصد افزایش می‌دهد و ظاهرا قدرت تحمل درد را نیز بیشتر می‌کند.

اینکه چرا ما ناسزا می‌گوییم، هنوز مشخص نشده‌است. روانشناسان می‌گویند علت این است که ناسزا گفتن با بیان شدید یک احساس خاص باعث آزادی عاطفی می‌شود؛ اما ریچارد استفانز از دانشگاه کیلی بریتانیا معتقد است که ناسزا گفتن در خدمت یک هدف فیزیکی است.

در تحقیقات قبلی، استفانز و همکارانش دریافتند که ناسزا گفتن به کنترل درد کمک می‌کند. استفانز می‌گوید:

چند سال قبل در مطالعه‌ای برای کشف علت اینکه چرا مردم وقتی صدمه می‌بینند، ناسزا می‌گویند، متوجه شدیم که این کار توان آن‌ها را برای مقابله با درد افزایش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا درد را برای مدت طولانی‌تری تحمل کنند. با این کار ضربان قلب افزایش می‌یابد و فرد را وادار به فکر کردن می‌کند و با شروع مکانیسم‌های تسکین درد، ستیز یا گریز را به دنبال خواهد داشت.

برای آزمایش این ایده که آیا ناسزا گفتن با افزایش فعالیت فیزیکی، ستیز و گریز را به دنبال دارد، محققات از شرکت کنندگان خواستند تا دو تمرین انجام دهند و در یکی از تمرینات یک کلمه ناسزا به انتخاب خودشان بگویند و در تمرین دیگر یک کلمه خنثی را بیان کنند.

در اولین آزمایش شرکت کنندگان برای مدتی کوتاه اما شدید دوچرخه سواری کردند، محققان دریافتند که قدرت شرکت کنندگان زمانی که ناسزا می‌گفتند از زمانی که کلمه‌ای خنثی می‌گفتند، بیشتر است. این اختلاف در قدرت حدود ۴ درصد در ۵ ثانیه اول آزمایش و حدود ۲ درصد، ۳۰ ثانیه بعد از شروع آن بود.

در تمرین دوم ۵۲ نفر شرکت داشتند. میزان فعالیت در این آزمایش شدید نبود و میزان افزایش قدرت زمانی که ناسزا گفته‌بودند نسبت به زمانی که کلمه خنثی را گفته‌بودند؛ ۸ درصد بود.

اما چرا ناسزا گفتن کمک کننده است؟

از آنجا که هیچ شاخص فیزیکی برای بروز پاسخ ستیز و گریز وجود ندارد، مکانیسم دیگری باید در این زمینه نقش داشته باشد.

محقق ارشد این آزمایش‌ها می‌گوید:

ما انتظار ایجاد پاسخ ستیز یا گریز را در این آزمایش‌ها داشتیم اما داده‌های حاصل از این فرضیه را حمایت نمی‌کنند، بنابراین ما واقعاً نمی‌دانیم چرا ناسزا گفتن قدرت تحمل درد را افزایش می‌دهد. اگر به رفتار مردم دقت کنید، استراتژی‌های مختلفی برای کاهش درد مشاهده می‌کنید، حتی منحرف کردن حواس فرد می‌تواند به کاهش درد کمک کند. بعد از تسکین درد عملکرد فیزیکی فرد نیز بهبود می‌یابد.

ما در این مطالعه چیزی را که روانشناسان آن را مهار کلی می‌نامند نیز بررسی کردیم، به عبارت دیگر وقتی ناسزا می‌گویید در واقع کم‌تر اهمیت می‌دهید که این فرایند کاملا خودآگاه نیست، پس نکته جالب توجه این است که تأثیر ناسزا گفتن ممکن است چیزی بیشتر از فعالیت‌های فیزیکی را تحت تاثیر قرار دهد.

این تیم هم‌اکنون قصد دارد یک بررسی دقیق برای درک بهتر مکانیسم‌های درگیر در تسکین درد هنگام ناسزا گفتن، انجام دهد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید