انتشار این مقاله


دمایی بالاتر از دمای بدن در داخل ارگانلی از سلول‌!

ژنراتور‌های داخل بدن ما می‌توانند تا دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم گرم شوند! دمای بدن ما معمولا از ۳۷ درجه ی سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود، اما به نظر می‌رسد درون سلول‌های بدن ما، دما می‌تواند به دمای سوختنِ ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد. سلول‌های بدن ما برای تولید انرژی، غذا را با استفاده از اکسیژن می‌سوزانند. […]

ژنراتور‌های داخل بدن ما می‌توانند تا دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم گرم شوند!

دمای بدن ما معمولا از ۳۷ درجه ی سانتی‌گراد بالاتر نمی‌رود، اما به نظر می‌رسد درون سلول‌های بدن ما، دما می‌تواند به دمای سوختنِ ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد.

سلول‌های بدن ما برای تولید انرژی، غذا را با استفاده از اکسیژن می‌سوزانند. برخلاف یک شعله ی آتش، سوختن غذا یک پروسه ی کنترل شده و چند مرحله ای است؛ اما با این حال، باز هم با تولید گرمای زیادی همراه است.

چون تنفس( پروسه ی سوزاندن غذا در بدن به این نام خوانده می‌شود) در بدن، در داخل ساختار‌های بسیار کوچکی داخل سلول‌ها به نام میتوکندری‌ها اتفاق می‌افتد، اندازه‌گیری اینکه چه میزانی از گرما طی این فرآیند تولید می‌شود، هنوز ممکن نیست. اما، در طی سال گذشته و کمی قبل‌تر، تعدادی گروه تحقیقی در سراسر جهان توانسته‌اند رنگ‌هایی را تولید کنند که با تغییر دما، نورهای مختلفی از خود آزاد می‌کنند.

الان،  پی‌یِر راستین (Pierre Rustin) از INSERM فرانسه و همکارانش از رنگ درست شده توسط گروهی در سنگاپور استفاده کرده‌اند تا دمای داخل میتوکندری‌های سلول‌های کلیوی و پوستی انسان را، که سعی می‌شود دمایش در ۳۸ درجه سانتی‌گراد ثابت نگه داشته شود، اندازه بگیرند.

آنها کشف کرده‌اند که میتوکندری‌ها در دمایی حداقل۱۰- ۶ درجه بالاتر از سایر بخش‌های سلول‌ فعالیتشان را انجام می‌دهند.

با وجود اینکه تحقیقِ Rustin و همکارانش اولین آزمایشی است که به صورت مشخص دمای میتوکندری را بررسی می‌کند، گروه دیگری احتمالا این کار را قبل از آنها انجام داده‌اند.
مقاله‌ای که در ماه فوریه، توسط تیمی در ژاپن منتشر شده و نوع دیگری از رنگ فلوئورسنتِ حساس به دما را توصیف کرده، به طور خلاصه به این موضوع اشاره کرده است که به نظر می‌رسد در سلول‌های سرطانی انسان، میتوکندری‌ها ۹- ۶ درجه سانتی‌گراد از بقیه ی جاهای سلول گرم‌تر هستند.
بیوشیمیدان نیک لِین (Nick Lane ) از دانشگاه لندن و نویسنده ی کتابی در مورد میتوکندری‌ها می‌گوید:

” اگر درباره ی این یافته بیندیشید، منطقی به نظر خواهد رسید. میتوکندری‌ها منابع اصلی گرما و انرژی سلول‌ها هستند، پس باید از بقیه ی جاهای بدن گرم‌تر باشند! من قبلا به طور جدی درباره ی این موضوع فکر نکرده بودم.”

گروه راستین(Rustin ) می‌گوید:

” اگر میتوکندری‌ها در پستانداران- و احتمالا پرندگان- در دمایی بالاتر از دمایی که ما تصور می‌کردیم فعالیت کنند، زیست‌شناسان باید درباره ی واکنش‌های قبلی که گفته می‌شد در دمای بدن انجام می‌گیرند، تجدید نظر کرده و آنها را دوباره چک کنند.”

میتوکندری‌ها در گیاهان و جانوران خون‌سرد، احتمالا در دمایی پایین‌تر از میتوکندری‌های انسان‌ها فعالیت می‌کنند؛ اما این، موضوع دیگری است که نیاز به بررسی و آزمایش دارد.

چون میتوکندری‌ها نیروی موردنیاز سلول‌ها را فراهم می‌کنند، افراد مختلف ممکن است در صورت به ارث بردن میتوکندری‌های مشکل‌دار، از بیماری‌های شدیدی رنج ببرند و یا حتی بمیرند. این موضوع امروزه با جایگزین کردن میتوکندری‌های یک رویان با میتوکندری‌های یک اهداکننده قابل پیشگیری است.

کوثر پورجبلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید