انتشار این مقاله


چرا برخی بیش‌از اندازه می‌خندند؟

آیا شما جزو افرادی هستید که با کوچکترین لطیفه اطرافیان بشدت از حالت طبیعی خارج شده و می‌خندید یا سعی می‌کنید تا چهره‌ی پوکر گونه‌ی خود را ادامه بدهید؟! دکتر کلودیا هس از دانشگاه اونستون می‌گوید اینکه در پاسخ به موضوعات مختلف براحتی می‌خندید و یا سعی می‌کنید خونسردی خود را حفظ کنید به طور […]

آیا شما جزو افرادی هستید که با کوچکترین لطیفه اطرافیان بشدت از حالت طبیعی خارج شده و می‌خندید یا سعی می‌کنید تا چهره‌ی پوکر گونه‌ی خود را ادامه بدهید؟!
دکتر کلودیا هس از دانشگاه اونستون می‌گوید اینکه در پاسخ به موضوعات مختلف براحتی می‌خندید و یا سعی می‌کنید خونسردی خود را حفظ کنید به طور مستقیمی مرتبط با ژن‌های شماست. در واقع ارتباط محکم‌تری میان ژن‌ها و این رفتار وجود دارد و این موضوع تنها به وابستگی خلق و خو به ژن‌ها بر‌نمی‌گردد. با این حال شخصیت و فرهنگ نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد ژن‌هایی که در گذشته با بیماری افسردگی و سایر ناهنجاری‌های منفی گره خورده بودند، ارتباط بسیار محکمی با فراز و نشیب‌های احساسی افراد دارند.

سروتونین و مغز

میانجی عصبی سروتونین در مغز انسان کنترل‌کننده حالات روحی، اشتها و انگیزه است. برخی از سلول‌های عصبی با آزاد‌سازی این ماده در فضای سیناپسی بین نورون‌ها غلظت آن‌را افزایش می‌دهند. این در حالیست که پروتئین دیگری به نام serotonin transporter با انتقال این ماده به درون سلول موجب کاهش غلظت و به تبع آن کاهش اثرات این ماده می‌گردد.
در دهه‌های گذشته، دانشمندان به کشف مهمی در ارتباط با دارو‌های ضد‌افسردگی دست یافتند. این مواد موجب کاهش برداشت سروتونین از سیناپس‌های عصبی شده و با نام SSRIها شناخته می‌شود. SSRIها موجب مهار انتقال‌دهنده‌های سروتونین می‌گردند. پس از کشف این گروه دارویی، پژوهشگران به بررسی ژن‌های مرتبط با انتقال‌دهنده‌های سروتونین پرداختند. تا جایی که در سال ۱۹۹۰، دانشمندان موفق به کشف ژن ۵HTTLPR شدند. این ژن تعداد نسخه‌هایی که قرار است از انتقال‌دهنده‌های سروتونین ساخته شود را مشخص می‌کند.
مطالعات صورت گرفته نشان از وجود ۲ الل برای این ژن دارد. الل بلند و الل کوتاه. سال‌ها مطالعه بر روی این ژن در جمعیت نشان از ارتباط الل کوتاه با انواع احساسات منفی دارد. این موارد شامل بیماری افسردگی ماژور و اختلال استرس بعد از تروما می‌باشد.

الل مضر باقی‌مانده است!

با وجود تاثیر منفی الل کوتاه، دانشمندان به علت شیوع بالای این الل‌ها با وجود زیان‌آور بودنشان بسیار متعجب هستند. بطور مثال، در مطالعات صورت گرفته حدود ۷ نفر از هر ۱۰ فرد حداقل یک نسخه از این الل را دارا هستند.
دکتر هس و سایر همکارانشان با توجه به شیوع بالای این ژن احتمالی مبنی بر نقش حیاتی و مثبت این الل نیز پیش‌بینی می‌کنند. بنیان علمی این گمان از وجوب کاهش فراوانی الل‌های مضر منشا می‌گیرد. این پژوهشگران با بررسی اطلاعات ویدئویی جمع‌آوری شده از ۳ آزمایش، که شامل فیلم‌ و کارتون‌هایی بود، به بررسی این موضوع پرداختند. در انتها ساختار ژنتیکی شرکت‌کنندگان با استفاده از بزاق آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
سپس محققین با بررسی حالت‌های چهره، واقعی بودن یا نبودن خنده‌ها را با توجه به محتوای پخش شده ثبت کردند.
نتایج نشان از واقعیتی جالب داشت؛ افرادی که از دو نسخه از الل کوتاه برخوردار هستند بیشتر از سایرین می‌خندیدند. افرادی که از هر الل کوتاه و بلند یک نسخه داشتند در میانه طیف خنده قرار داشته و سایر افراد که دارای دو نسخه از الل بلند بودند کمترین میزان خنده را نشان می‌دادند.
افرادی که حامل الل‌های کوتاه بودند فراز و نشیب‌های افراطی را در هیجانات و احساسات خود نشان می‌دادند. این یافته‌ها حاکی از آن هستند که این گروه در پاسخ به اتفاقات مثبت و منفی زندگی خود حساسیت بیش‌تری نشان می‌دهند.
همچنین یافته‌های دیگر به ابعادی دیگر درباره این الل می‌پردازد. بطور مثال افرادی که دو نسخه از این الل را حمل می‌کنند تالاموس بزرگ‌تری نسبت به سایر افراد دارند. تالاموس ناحیه‌ای از مغز انسان است که باعث تولید احساسات می‌گردد.

منبع: LiveScience

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید