انتشار این مقاله


با این ۸ نشانه، دروغگویان را شناسایی کنید!

چند نفر امروز با شما صحبت کردند؟ این احتمال وجود دارد که بیشتر آن ها به شما دروغ تحویل داده اند و حتی ممکن است بار ها این کار را انجام داده باشند. پذیرفتن این حقیقت کمی سخت است اما حتی دوستان و همکاران نزدیکتان نیز به طور منظم به شما دروغ می گویند! روانشناس […]

چند نفر امروز با شما صحبت کردند؟ این احتمال وجود دارد که بیشتر آن ها به شما دروغ تحویل داده اند و حتی ممکن است بار ها این کار را انجام داده باشند. پذیرفتن این حقیقت کمی سخت است اما حتی دوستان و همکاران نزدیکتان نیز به طور منظم به شما دروغ می گویند!

روانشناس رابرت فلدمن از دانشگاه ماساچوست دروغ گفتن را برای بیش از یک دهه مورد مطالعه قرار داد و تحقیقاتش به نتایج شگفت انگیزی دست یافت. تکان دهنده ترین نتیجه این بود که ۶۰ درصد از مردم در طول یک مکالمه معمولی ۱۰ دقیقه ای، دروغ می بافند و در یک بازه کوتاه زمانی به طور متوسط ۲ الی ۳ دروغ در صحبت هایشان وحود دارد.

بسیاری از مردم در مطالعات فلدمن نمی دانستند که دروغ هایشان بعد از مکالمه بر روی ویدیو پخش خواهد شد. مردم در مکالمه های روزمره خود، دروغ می گویند تا دوست داشتنی تر و شایسته تر به نظر برسند. مردان در اغلب اوقات به اندازه زنان دروغ می گویند و برای دروغ گویی های هر دو طرف دلایل مختلفی وجود دارد. فلدمن می گوید:

زنان بیشترین به این دلیل احتمال دارد دروغ بگویند، تا به طرف مقابل احساس خوبی دست دهد. در حالیکه مردان اغلب به خاطر بهتر جلوه دادن خودشان، دروغ می گویند.

“یک مرد هرگز راستگو تر از زمانی که او خود اذعان به دروغگویی می کند، نیست!”

 Mark Twain

تحقیقات جدید لین تن برینک در دانشکده اقتصاد هاس، نشان می دهد بسیاری از مردم برای شناسایی دروغگو، غرایز خوبی دارند ولی تمایل دارند، چیزی که که غرایزشان می گوید را باور نکنند.

خوشبختانه تحقیقات دکتر برینک با در نظر گرفتن تغییرات فیزیولوژیک و یا رفتاری به عنوان شواهد قابل استناد، باعث شد تا بتوانیم صداقت افراد را به طور دقیقی ارزیابی کنیم.


مقاله مرتبط: آشنایی با زبان بدن


۱. پوشاندن دهان 

  مردم اغلب دهان خود را در هنگام دروغ گفتن، می پوشانند. گذاشتن یک دست بر روی دهان و یا حتی لمس یکی از لب ها یک از نشانه های دروغ گفتن است چرا که این زبان بدن غیر ارادی نشان دهنده ی خاتمه دادن به ارتباط است. در هنگام دروغ گفتن، همچنین مردم به طور غریزی قسمت های آسیب پذیر بدن خود مانند سر، گردن، و یا شکم را می پوشانند، چون دروغ گفتن به آنها احساس در معرض آسیب بودن را القا می کند.

۲. تکرار و ارائۀ جزئیات بیش از حد

دروغگویان از سکوت متنفرند، به طوری که آنها اغلب سعی می کنند بیشتر از چیزی که نیاز است صحبت کنند. اطلاعات را به مراتب بیشتر از چیزی که از آنان خواسته شده، در اختیار می گذارند. بعضی مواقع اگر مدت بیشتری در آن جا بمانید و ساکت باشید، دروغگو جزئیات بیشتری ارائه می کند تا از داستان خود حمایت کند و شما را متقاعد کند. آن ها همچنین یک جمله را بار ها و بار ها تکرار می کنند تا با این کار برای جمع آوری افکار خود زمان بخرند.

۳. آمادگی برای فرار

کسانی که دروغ می گویند، به طور ناخودآگاهی تلاش می کنند تا راه فراری بیایند.آن ها اگر نشسته باشند، زاویه بدن خود به سمت در و اگر در حالت ایستاده باشند، حتی ممکن است به سمت در نیز حرکت کنند. آن ها ممکن است در این آماده سازی ناخودآگاه برای فرار، وضعیت آرام و ریلکس خود را به حالت سیخ و گارد گرفته، تغییر دهند.

۴. عدم تطابق کلمات و زبان بدن


مقاله مرتبط: زبان بدن: حرکات و موقعیت دستان


گفتن دروغ با کلمات آسان است اما بدن ما حقیقت را می داند. مشخص ترین نشانه کسی که در حال دروغ گفتن به شما است ، این است که او یک چیزی می گوید، درحالیکه زبان بدن چیز کاملا متفاوتی را نشان می دهد. برای مثال کسی داستان غم انگیزی درباره ی مبارزات خود تعریف می کند. اما در عین حال لبخند می زند و حرکت دستان و وضعیت بدن متحرک و هیجان زده است.

۵. تغییر در تنفس


مقاله مرتبط: آیا اضطراب و استرس متفاوتند؟


کسی که دروغ می گوید، به طور ناخودآگاه عمیق تر نفس می کشد. چون ضربان قلب و میزان جریان خون او افزایش پیدا کرده است. در بعضی مواقع دروغگویان حتی در صحبت کردن نیز به مشکل بر می خورند چراکه خشک شدن مخاط دهان نیز به عنوان پاسخی به دروغ گفتن است.

۶. تغییر الگوی معمول حرکت چشم‌ها

گفته می شود که چشم ها پنجره ای به سمت روح فرد است. این جمله به خصوص برای کسی که دروغ می گوید کاملا صدق می کند. مهم نیست که فرد در هنگام دروغ گفتن به چه چیزی نگاه می کند، بلکه تغییر جهت نگاه او مهم است. برای مثال بعضی از مردم هنگام یادآوری اطلاعات به بالا و سمت راست نگاه می کنند ولی هنگام دروغ گفتن به پایین نگاه می کنند. البته در بعضی دیگر نیز برعکس است.  تغییر در حرکات چشم می تواند یک شاخص بسیار قوی از دروغ گفتن باشد، اما شما باید در ابتدا الگوی معمول فرد را بدانید. با این حال، یکی از حرکات چشم وجود دارد که بسیار معمول است و آن هم تغییر جهت چشم به سمت در!

۷. پرخاشگری

دروغگویان اغلب در هنگام مکالمه بدون هیچ دلیل آشکاری عصبانی می شوند. بعضی مواقع دروغگویان همانند یک دشمن به شما پرخاشگری می کنند. درحالیکه در دیگر مواقع سعی می کند ارتباط چشمی خود با شما، بدون پلک زدن حفظ کند تا صداقت خود را نشان دهد.

۸. بی‌قراری


مقاله مرتبط: ده نشانه‌‌ی رایج ابتلا به اختلال اضطراب


بی قراری نشانه واضحی از انرژی عصبی است. حتی دروغگویان ماهر از اینکه ممکن است حرف هایشان را باور نکنید، نگران هستند بطوریکه  با بازی با موهای خود، ضربه زدن با پا ها و انگشتان، کشیدن گوش خود و غیره، انرژی عصبی خود را آزاد می کنند. کشیدن یک پا روی دیگری یک بیان مشترک از انرژی عصبی است که با دروغ گفتن مرتبط است.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (3)
دیدگاهتان را بنویسید