انتشار این مقاله


صدابیزاری چیست؟

آیا صدای جویدن غذا توسط کسی آزاراتان می‌دهد؟ آیا صدای هورت کشیدن شما را خشمگین می‌کند؟ در این مقاله با علت این امر آشنا خواهید شد. صدابیزاری چیست؟ آیا کشیدن ناخن بر روی تخته سیاه باعث انقباض غیر ارادی ماهیچه‌هایتان می‌شود؟ تصور کنید اگر یک صدا می‌توانست باعث وحشت یا خشم شما شود. دوست نداشتن […]

آیا صدای جویدن غذا توسط کسی آزاراتان می‌دهد؟ آیا صدای هورت کشیدن شما را خشمگین می‌کند؟ در این مقاله با علت این امر آشنا خواهید شد.

صدابیزاری چیست؟

آیا کشیدن ناخن بر روی تخته سیاه باعث انقباض غیر ارادی ماهیچه‌هایتان می‌شود؟ تصور کنید اگر یک صدا می‌توانست باعث وحشت یا خشم شما شود.

دوست نداشتن و یا تنفر از صدای های خاص،  صدابیزاری یا misophonia نام دارد.

چه اتفاقی می‌افتد؟

صدابیزاری که به عنوان سندرم حساسیت صدای انتخابی نیز شناخته شده است، با یک تحریک شروع می شود که اغلب یک صدای دهانی است؛ صداهایی که کسی هنگام غذا خوردن، نفس کشیدن، جویدن، دهن دره یا سوت ایجاد میکند. گاهی اوقات یک حرکت کوچک تکراری علت است؛ وقتی کسی بی قراری میکند، به شما تنه میزند یا پای خود را کمی حرکت میدهد.

اگر واکنشی خفیف دارید، ممکن است احساسهای زیر را داشته باشید:

  • اضطراب
  • ناراحتی
  • میل به فرار
  • انزجار

اگر پاسخ شما شدیدتر است، صدا ممکن است باعث موارد زیر شود:

  • خشم
  • عصبانیت
  • نفرت
  • وحشت
  • ترس
  • پریشانی احساسی
  • تمایل به کشتن و یا متوقف کردن هر آنچه که سر و صدا را ایجاد می‌کند
  • احساس خزیدن چیزی زیر پوست
  • افکار خودکشی

این بیماری می‌تواند شما را در زندگی اجتماعی در تنگنا قرار دهد. ممکن است از رفتن به رستوران‌ها اجتناب و یا به تنهایی و جدا از همسر، خانواده و یا هم اتاقی خود غذا بخورید. یا بدتر، می‌توانید به  آنچه احساس می‌کنید عمل کنید. ممکن است به صورت فیزیکی یا شفاهی به کسی صدا را ایجاد می‌کند حمله کنید، گریه کنید و فریاد بزنید یا از این وضعیت فرار کنید.

با گذشت زمان، ممکن است به محرک های بصری نیز پاسخ دهید. دیدن کسی که آماده خوردن و یا قرار دادن چیزی در دهان خود است ممکن است شما را تحریک کند.

چگونه به آن مبتلا می‌شوید؟

این وضعیت مادام العمر معمولا بین سنین ۹ و ۱۳ شروع می‌شود و در دختران شایع‌تر است. به سرعت رخ می‌دهد، اما به یک اتفاق خاص وابسته نیست.

پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث صدابیزاری می‌شود، اما این مشکل ارتباطی با گوش شما ندارد. آنها فکر می‌کنند بخشی از این مشکل ذهنی و بخشی جسمی است و می‌تواند به اینکه صدا چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد و باعث پاسخ‌های خودکار در بدن شما می‌شود، مربوط باشد.

از آنجا که گوش‌های شما طبیعی هستند و شنوایی شما هم خوب است، پزشک ممکن است در تشخیص دچار مشکل شود. صدابیزاری گاهی اوقات با اضطراب، دو قطبی یا اختلال وسواس اشتباه گرفته می‌شود. برخی از پزشکان فکر می‌کنند که صدابیزاری باید به عنوان یک اختلال جدید طبقه‌بندی شود.

چگونه صدابیزاری را درمان کنیم؟

این بیماری زندگی روزانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه آن را مدیریت کنید.

اغلب کلینیک ها درمان صدایی همراه با مشاوره روانی را ارائه می‌دهند. در این حالت پزشک مجموعه‌ای از صداهای پس‌زمینه را برای مقابله با صدا تحریک کننده ی شما قرار می‌دهد.

ممکن است دستگاهی مانند سمعک که صدایی شبیه به یک آبشار ایجاد می‌کند را امتحان کنید. این صداها حواس شما را از محرک‌ها پرت می‌کنند و واکنش‌ها را کاهش می‌دهد. درمان‌های دیگر شامل گفتار درمانی و داروهای ضدافسردگی هستند.

شیوه زندگی‌تان نیز در آن نقش دارد. ورزش منظم بکنید، خواب کافی داشته باشید و استرس خود را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید از گوش گیرها و هدست برای جلوگیری از شنیدن صداها استفاده کنید. مناطق آرام و یا نقاط امنی را در خانه برای خود در نظر بگیرید که هیچکس در آن صدایی را که شما را اذیت می‌کند، تولید نمی‌کند.

پشتیبانی و حمایتی را برای خود پیدا کنید. انجمن صدابیزاری دارای کنوانسیون سالانه برای دورهم جمع کردن پزشکان و بیماران علاقه مند به این موضوع است.

همچنین می‌توانید از گروه‌های رسانه‌های آنلاین و اجتماعی که در آن افراد استراتژی‌های مقابله‌ای را به اشتراک می‌گذارند استفاده کنید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید