انتشار این مقاله


آیا زمان آن فرا رسیده که شنوایی خود را تحت آزمایش قرار دهید؟

آیا حس می‌کنید افرادی با شما در حال صحبت‌کردن هستند اما در فهم آن‌چه می‌گویند با مشکل مواجهید؟ آیا شنیدن صداهای پس‌زمینه هنگامی که در خیابان هستید یا در رستوران نشسته‌اید برایتان دشوار است؟ آیا خانواده‌تان مدام شکایت می‌کنند که صدای تلویزیون را بیش‌از حد بلند می‌کنید؟ آیا برای فهمیدن آن‌چه افراد می‌گویند الزاماً باید […]

آیا حس می‌کنید افرادی با شما در حال صحبت‌کردن هستند اما در فهم آن‌چه می‌گویند با مشکل مواجهید؟

آیا شنیدن صداهای پس‌زمینه هنگامی که در خیابان هستید یا در رستوران نشسته‌اید برایتان دشوار است؟

آیا خانواده‌تان مدام شکایت می‌کنند که صدای تلویزیون را بیش‌از حد بلند می‌کنید؟

آیا برای فهمیدن آن‌چه افراد می‌گویند الزاماً باید آن‌ها را ببینید؟

آیا از برخوردن به مشکل در ارتباطاتتان خسته شده‌اید؟


در صورتی که شرایطی که در بالا توصیف شده‌اند برای شما آشنا هستند، ممکن است در حال ازدست دادن شنوایی خود باشید و لازم است بدانید در این شرایط تنها نیستید؛ نزدیک به ۵۰ میلیون آمریکایی در حال حاضر با انواعی از مشکلات شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنند. این عدد طیف وسیعی از اقشار با سنین متفاوت را در بر دارد؛ یعنی چیزی در حدود ۱ از هر پنج نوجوان و ۶۰% از افراد سالخورده‌ی بازنشسته از نیروی دریایی!

کاهش شنوایی که تحت درمان قرار نگیرد، می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت و روحیه‌ی شما داشته باشد.

چرا باید شنوایی خود را مورد آزمایش‌های کلینیکی قرار دهید؟

نگرانی‌های جدی در رابطه با سلامتی وجود دارند؛ از دست دادن شنوایی می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها مرتبط باشد؛ بنابراین برای کشف علت باید مورد بررسی کلینیکی قرار گیرد؛ از جمله شرایطی که می‌توانند با اختلال در شنوایی همراه باشند، می‌توان به دیابت و بیماری‌های قلبی-عروقی که بسیار رایج‌اند اشاره کرد. بسیاری از موارد تینیتوس نیز می‌تواند به از دست دادن شنوایی ختم شوند.


مقاله‌ی مرتبط: تینیتوس؛ هرآنچه باید بدانید


از سلامت روانتان محافظت خواهید کرد؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حتی انواع خفیف کاهش شنوایی نیز می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های روانی شوند. استفاده از سمعک می‌تواند این اثر را در بسیاری از موارد خنثی کند.

روابط شما بهبود می‌یابند؛ بسیاری از افراد به‌علت ناتوانی در درست شنیدن، از انسان‌های دیگر دوری می‌کنند. در صورتی که از مشکل شنوایی خود آگاه شوید، احتمال اقدام به درمان افزایش می‌یابد و این عمل، گامی در جهت بهبود ارتباطات اجتماعی شماست.

امتیاز عکس: JD Mason | Unsplash

سرگرمی‌های شما افزایش می‌یابند؛ از دست دادن شنوایی، شما را از بسیاری از فعالیت‌های شادی‌بخش نظیر کنسرت‌ها، سینما و تئاتر و حتی گوش دادن به یک موسیقی ساده محروم می‌کند.
اقدام برای بازگراندن شنوایی‌تان، امکان لذت‌بردن از این فعالیت‌ها را به شما باز می‌گرداند.

زمانه تغییر کرده‌است؛ هرسال، تکنولوژی پیشرفت‌های بیشتری را در زمینه‌ی ساختن ابزار و وسایلی برای بهبود حال افراد کم‌شنوا یا ناشنوا به ارمغان می‌آورد؛ به‌علاوه، این امر سبب کاهش قیمت روش‌های موجود در بازار نیز می‌شود.
آمپلیفایرهای صدای شخصی یا PSAPها از جمله این ابزارها هستند که زا نظر تکنیکی، سمعک محسوب نمی‌شوند اما می‌توانند به افراد سالخورده یا میان‌سال، همانند یک عینک مطالعه، کمک کنند.

زندگی کردن با مشکلات شنوایی کار آسانی نیست اما می‌تواند زندگی بسیاری از افراد را دگرگون کند. به یاد داشته باشید همواره دشوارترین گام، گام نخست است پس در صورتی که احتمال می‌دهید شنوایی شما با اختلال مواجه‌ شده‌است، با خودتان مهربان‌تر باشید و گامی در جهت حفظ سلامت و حافظه‌ی خود، با اتخاد روش‌های درمانی پیشه کنید.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید